Stocul modern de spații destinate centrelor comerciale a atins 2,1 milioane metri pătrați, dintre care 38% se află în București, iar 62% este localizat în orașele regionale.
În acest an este așteptată livrarea a circa 190.000 metri pătrați de centre comerciale, iar 18% din proiectele aflate în construcție sunt extensii, aceasta fiind una dintre tendințele majore ale pieței, arată un raport al CBRE. Cererea este în creștere, iar cele mai solicitate centre comerciale din București și din țară sunt ocupate integral, având liste de așteptare pentru potențialii chiriași care nu au mai găsit spații libere.
În funcție de dimensiunea centrelor comerciale, acestea au fost clasate ca: centre comerciale tradiționale mici, cu o suprafață totală închiriabilă ce variază între 5.000 metri pătrați și 19.999 metri pătrați, care reprezintă 34% din totalul centrelor analizate; centre comerciale tradiționale medii care se încadrează între 20.000 metri pătrați GLA și 39.999 metri pătrați GLA și au o pondere de 33% și centre comerciale tradiționale mari, care se găsesc în intervalul 40.000 – 79.999 metri pătrați GLA și reprezintă 33% din ansamblul centrelor comerciale cuprinse în raport.
Conform rezultatelor studiului, chiriașii care ocupă peste 50% din toate centrele analizate sunt magazinele care comercializează articole vestimentare și accesorii (circa 30% din suprafața totală a unui centru comercial), urmate de restaurante și fast food-uri (20%) și de furnizorii de servicii pentru petrecerea timpului liber (10%).
Cele mai multe magazine ocupă o suprafață de sub 50 metri pătrați și au o pondere de 34% din totalul magazinelor amplasate în centrele comerciale incluse în cercetare. Acestea sunt urmate îndeaproape de unități care se află în spații de 50 – 100 metri pătrați și reprezintă 26% dintre chiriași. Magazinele mari, cu suprafețe care se situează între 200 metri pătrați și maximum 500 metri pătrați, au o pondere de 11%.
Unitățile cu suprafețe foarte mari, care depășesc 1.000 metri pătrați, ocupă deocamdată doar 6% din suprafața analizată.
În ceea ce privește fluctuația traficului, analizată lunar, de la un an la altul, s-a constatat că cea mai mare creștere a fost în septembrie, față de aceeași perioadă a anului anterior. Luna cu cel mai ridicat trafic este în continuare decembrie, când a fost raportată o creștere de 3,6%, față de restul anului.
Evoluția pozitivă a pieței centrelor comerciale se reflectă și în cifrele de afaceri realizate. Astfel, cifra totală medie este de 10 milioane euro, în creștere cu 5,5% mai mult față de anul anterior. Jucătorii consacrați au raportat ușoare creșteri ale veniturilor, în timp ce proiectele regionale au avut mici scăderi, pe fondul dezvoltării comerțului electronic. Chiria medie a fost estimată la 27 euro/mp/lună.
În estimarea acestei valori nu au fost luate în calcul și chiriile plătite de supermarketuri, hypermarketuri, magazine de tip DYI, cinematografe și săli de bowling.