Firmele ar putea reclama la Protecția Consumatorului, asemenea cetățenilor, bunuri și servicii achiziționate. Condițiile propuse

Firmele ar putea reclama la Protecția Consumatorului, asemenea cetățenilor, bunuri și servicii achiziționate. Condițiile propuse
Ovidiu Bărbulescu
Ovidiu Bărbulescu
scris 8 oct 2020

Persoanele juridice ar putea, asemenea persoanelor fizice, adresa reclamații în mod direct Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC) cu privire la bunuri și servicii achiziționate de acestea, cu condiția ca respectivele achiziții să nu depășească suma de 5.000 lei și să nu fie refolosite în scopuri comerciale, conform unui proiect de lege inițiat în Parlament.

De ce este important: Legea prevede acum că statul ”protejează cetățenii în calitatea lor de consumatori, asigurând cadrul necesar accesului neîngrădit la produse și servicii, informării lor complete despre caracteristicile esențiale ale acestora, apărării și asigurării drepturilor și intereselor legitime ale persoanelor fizice împotriva unor practici incorecte, participării acestora la fundamentarea și luarea deciziilor ce îi interesează în calitate de consumatori”.

Urmărește-ne și pe Google News

Mai este important: Tot potrivit legislației în vigoare, consumatorul este definit drept ”orice persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociații, care acționează în scopuri din afara activității sale comerciale, industriale sau de producție, artizanale ori liberale”.

Consecința: Reclamațiile și sesizările adresate ANPC pot fi depuse doar de către consumatori persoane fizice, divergențele între persoanele juridice pe marginea bunurilor și serviciilor tranzacționate fiind în afara sferei de competență a Protecției Consumatprului, după cum informează și această autoritate pe site-ul propriu.

Firmele ar putea reclama la Protecția Consumatorului, asemenea cetățenilor, bunuri și servicii achiziționate. Condițiile propuse
DECIZIE Legea ”adaosului comercial” dispare în întregime. La fel și amenzile aferente CITEȘTE ȘI DECIZIE Legea ”adaosului comercial” dispare în întregime. La fel și amenzile aferente

Autorul noului proiect legislativ, deputatul Dan Rădulescu, consideră că nu este normal ca o firmă să nu-și poată apăra drepturile în cazul unui serviciu sau produs neconform, atunci când nemulțumirile nu se pot rezolva pe cale amiabilă, decât prin acționarea fumizorului in instanță.

”Acest demers este mult prea costisitor și de durată în cazul unor produse cu o valoare relativ mică, achiziționate cu amănuntul, ocazional și pentru a fi folosite în activitatea curentă dar neproductivă în mod direct, cum ar fi de exemplu un cuier, câteva scaune și alte piese de mobilier, un aparat de aer condiționat neprofesional pentru birou, consumabile etc. Este și cazul unor servicii cu valoare mică, cum ar fi de exemplu, spălarea interioară sau exterioară a unui autoturism, reparații minore și ocazionale ale spațiilor de birouri sau a obiectelor din interior”, arată deputatul. 

Potrivit acestuia, în cazul unor astfel de servicii se poate întâmpla ca societatea cu rol de cumpărător să fie prejudiciată printr-o calitate inferioară a bunurilor sau a serviciilor primite dar, din cauza costurilor financiare și de timp implicate de procedura în instanță, costuri care pot depăși cu mult valoarea prejudiciului, consumatorul final să fie descurajat în efectuarea demersurilor de apărare a drepturilor sale și să rămană păgubit. 

ULTIMA ORĂ Comitetul Municipal pentru Situații de Urgență a decis închiderea în interior a restaurantelor și închiderea teatrelor și cinematografelor CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Comitetul Municipal pentru Situații de Urgență a decis închiderea în interior a restaurantelor și închiderea teatrelor și cinematografelor

Prin urmare, proiectul de lege inițiat de deputat prevede modificarea legislației astfel încât în categoria consumatorilor care se pot adresa Protecției Consumatorului să fie incluse și persoanele juridice. 

Acest lucru ar urma să fie posibil în cazul achiziționării ocazionale a unor bunuri și servicii a căror valoare nu depășește 5.000 lei (suma maximă ce poate fi achitată în numerar de către persoanele juridice) și care nu sunt folosite în vederea procesării sau a revânzării.

Astfel, definiția actuală a consumatorului ar urma să fie schimbată cu ”orice persoana fizică, grup de persoane fizice constituite în asociații, care acționează în scopuri din afara activității sale comerciale, industriale sau de producție, artizanale ori liberale, persoană juridică în calitate de client final, adică de cumpărător care achiziționează un bun sau serviciu în scopul utilizării sale în forma achizitionată și nu a recomercializării sau prelucrării sale, dacă valoarea bunului sau a serviciului nu depășește 5.000 de lei TVA inclus”.

Vânzările H&M în România au scăzut cu o cincime în primele 9 luni, pe fondul pandemiei CITEȘTE ȘI Vânzările H&M în România au scăzut cu o cincime în primele 9 luni, pe fondul pandemiei

”Considerăm ca este un drept ce trebuie recunoscut și apărat, cu atât mai mult cu cât aceste persoane juridice sunt și ele contribuabili, alimentând bugetul de stat de unde se acoperă și cheltuielile de funcționare ale ANPC. Modificarea propusă obligă comercianții să fie responsabili față de toți clienții lor, nu doar față de persoanele fizice și autoritățile competente, să apere drepturile tuturor celor care achiziționează bunuri și servicii de la furnizori, atunci când aceștia le folosesc pentru activitatea proprie și nu în scopul prelucrării lor sau al revânzării (nu în scopuri comerciale directe)”, mai arată autoru proiectului.

 

viewscnt
Afla mai multe despre
firme
reclamatie
protectia consumatorului
anpc
bunuri
servicii
cetateni
proiect
parlament