Facebook și Instagram sunt folosite masiv de comercianții de produse de lux falsificate sub mărcile Louis Vuitton, Gucci and Chanel, iar compania Meta Platforms încearcă să îi împiedice pe falsificatori să se folosească de platformele sale, transmite Reuters.
Infractorii care comercializează produse contrafăcute exploatează gama lor de instrumente de mesagerie socială și privată pentru a ajunge la utilizatori, potrivit interviurilor cu cadre universitare, grupuri din industrie și investigatori, care au comparat încercările mărcilor de a asigura servicii de control asupra unor platforme precum Facebook, Instagram și WhatsApp ca fiind o joacă, scrie News.ro
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”„Facebook și Instagram sunt piețele cheie în care mărfurile contrafăcute sunt vândute către membrii publicului. Era eBay în urmă cu 10 ani și Amazon acum cinci ani”, a declarat Benedict Hamilton, director general la Kroll, o companie privată de investigații, angajată de mărcile afectate de contrafaceri și contrabandă.
Cercetările, conduse de firma de analiză a rețelelor sociale Ghost Data, au arătat că falsificatorii vând imitații ale mărcilor de lux, între care Gucci, Louis Vuitton, Fendi, Prada și Chanel.
Au fost identificate peste 26.000 de conturi de falsificatori activi care operează pe Facebook, într-un studiu efectuat în prioada iunie-octombrie 2021, prima dată când cercetarea acesteia privind contrafacerile s-a concentrat pe aplicația emblematică a Meta, și a găsit peste 20.000 de conturi de falsificatori activi pe Instagram, în creștere față de numărul din anul precedent, dar în scădere față de un vârf din 2019, când au identificat aproximativ 56.000 de conturi.
Aproximativ 65% dintre conturile găsite în 2021 au avut sediul în China, urmate de 14% în Rusia și 7,5% în Turcia.
Ghost Data este o firmă italiană de analiză fondată de expertul în securitate cibernetică Andrea Stroppa, care este și consultant analist de date pentru Forumul Economic Mondial.
Firma o experiență în expunerea utilizării rețelelor sociale de către falsificatori, susținătorii Statului Islamic și pentru propaganda digitală.
O căutare a cuvintelor cheie de către Reuters a identificat zeci de conturi de Instagram și postări pe Facebook care păreau să promoveze bunuri contrafăcute, pe care Meta le-a eliminat pentru încălcarea regulilor după ce Reuters le-a semnalat.
Comerțul online este o prioritate cheie pentru Meta, care a promovat noi funcții de cumpărături care ar putea contribui la creșterea veniturilor, deoarece se confruntă cu presiuni precum reclamele care urmăresc schimbările și sporesc creșterea utilizatorilor, și a semnalat o poziție dură împotriva falsificatorilor.
Instagram a spus că mărci de lux precum Dior, Balenciaga și Versace au adoptat funcții de cumpărături în aplicația sa și au spus că unele precum Oscar De La Renta și Balmain folosesc checkout în aplicație.
Însă utilizatorii care exploatează platformele pentru a vinde bunuri false reprezintă o problemă persistentă pentru companie, care se confruntă și cu controlul legiuitorilor și autorităților de reglementare cu privire la moderarea conținutului său.
”Vânzarea de falsuri și fraudă este o problemă care a persistat întotdeauna cu noile tehnologii. Suntem din ce în ce mai buni în ceea ce privește oprirea acestor vânzări și combaterea fraudătorilor”, a declarat un purtător de cuvânt al companiei Meta într-un comunicat.
ajoritatea cumpărătorilor știu că nu obțin un produs original atunci când plătesc 100 de dolari pentru o geantă de mână care se vinde cu amănuntul la peste 5.000 de dolari.
Dar daunele includ afectarea vânzărilor și reputației mărcilor, potențiale probleme de siguranță ale mărfurilor nereglementate și legăturile dintre contrafacere și activitatea criminală organizată, au spus experții.
Meta s-a alăturat site-urilor de comerț electronic și piețelor online în lupta cu vânzarea de bunuri contrafăcute. Dar, spre deosebire de listările publice de pe site-uri dedicate cumpărăturilor precum eBay și Amazon.com, platformele sociale oferă, de asemenea, infractorilor mai multe canale pentru a posta în spații închise, a trimite mesaje private și a folosi conținut care dispare, cum ar fi Instagram Stories, au spus experții.
În 2020, Chanel, Lacoste și Gant au părăsit o inițiativă a Comisiei Europene menită să sporească cooperarea între mărci și site-uri, inclusiv eBay, Alibaba și Piața Facebook, pentru a lupta împotriva contrafacerii, spunând că nu este eficientă.
Șeful financiar al Chanel, Philippe Blondiaux, a declarat într-un interviu acordat anul trecut că Chanel, care vinde numai cosmetice și parfumuri online, nu crede că Facebook sau Instagram sunt ”mediul potrivit pentru a vinde articole de lux”, adăugând că brandul își dorește un mediu ”foarte protejat” și intim pentru clienții săi.