Marii operatori din industria retail spun că vor fi nevoiți să aplice noi scumpiri la raft, pe lângă cele semnificative înregistrate deja până acum anul acesta, dacă prețurile la energie electrică, unul dintre costurile semnificative ale industriei, se vor menține și în perioada următoare la actualele niveluri fără precedent .
″Dacă prețurile la energie electrică râmân la nivelurile de acum, vom fi nevoiți să scumpim cu încă 10-15%, creând astfel supra-inflație, peste indicele actual existent″, au declarat, pentru Profit.ro, surse din industria de profil.
Rata anuală a inflației a ajuns în septembrie la 15,9%, cel mai ridicat nivel de după aprilie 2003, în condițiile în care, față de septembrie 2021, prețurile alimentelor au crescut cu 19,1% (cu vârfuri de +50% la zahăr și +47% la ulei), cele ale produselor nealimentare - cu 16,6%, iar serviciile s-au scumpit cu 8%, conform datelor INS. Pe de altă parte, energia electrică s-a scumpit cu 25% față de septembrie 2021 și cu 35% față de finalul anului trecut.
Retailerii se numără printre pierzătorii modificării de la 1 septembrie a legislației de plafonare a prețurilor la energie. Până atunci, toți consumatorii noncasnici, cu excepția celor mai mari consumatori industriali precum Alro Slatina sau Liberty Galați, beneficiau de preț plafonat de 1 leu/kWh fără limită de consum.
Operatorii de mari lanțuri de hypermarketuri sunt business-uri cu rulaje, active și efective de personal mari, care nu se încadrează în definiția IMM-urilor prevăzută de legislația în vigoare: ″(...) acele întreprinderi care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții: a) au un număr mediu anual de salariați mai mic de 250; b) realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau dețin active totale care nu depășesc echivalentul în lei a 43 milioane euro, conform ultimei situații financiare aprobate (…)″.
Impactul transmiterii creșterii costurilor cu energia în prețuri este semnificativ la companii cu cifre mari de afaceri, cum sunt marii retaileri. O creștere a costurilor cu energia de la 50 milioane de euro pe an, la 200-250 milioane de euro pe an, spre exemplu, pentru un retailer cu vânzări de 2,5 miliarde de euro pe an, va determina, ca urmare a incorporarii diferenței de cost pentru energie, prețuri mai mari cu 10-15% pentru a recupera din vânzări cele 150-200 milioane euro suportate în plus penru energie.
CITEȘTE ȘI Codul Rutier, schimbat: Nouă obligație pentru șoferi la folosirea luminilorCea mai importantă organizație a industriei, Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR), avertiza la puțin după adoptarea OUG nr. 119/2022 că aceasta riscă să limiteze sever sau chiar să blocheze capacitatea operațională a membrilor săi.
″Prevederile referitoare la plafonarea tarifelor la energia electrică pentru clienții noncasnici se aplică, în forma actuală a textului Ordonanței, întreprinderilor mici și mijlocii, operatorilor economici din domeniul industriei alimentare, spitalelor, unităților de învățământ, creșelor, furnizorilor de servicii sociale și instituțiilor publice. Comercializarea produselor alimentare nu poate fi exclusă, nici direct prin reglementare, nici indirect prin interpretare, din sintagma ”industria alimentară”- care nu are o definiție clară în legislația națională – deoarece asigură funcționarea permanentă și optimă a lanțului de aprovizionare către populație″, transmitea AMRCR printr-un comunicat pe 9 septembrie.
CITEȘTE ȘI Fără oligarhi, zeci de oameni de pe Coasta de Smarald au rămas fără locuri de muncăAsociația adăuga că, în viziunea sa, este obligatoriu ca depozitarea și vânzarea produselor perisabile sau de origine animală să se încadreze în anumite rigori și standarde de siguranță alimentară și sanitară, de la care nu se poate face rabat și care impun păstrarea unor temperaturi controlate ce solicită un consum semnificativ de energie, fiind necesar ca aceeași abordare să fie avută în vedere și în cazul unor bunuri sau produse nealimentare, dar de primă necesitate sau importanță vitală pentru populație.
″Apreciem că modificarea neîntârziată a OUG 119/2022 trebuie să cuprindă mecanisme suplimentare de garantare, în orice scenariu, a funcționării sigure și complete a lanțurilor de aprovizionare, în vederea asigurării accesului consumatorilor, permanent și la costuri cât mai accesibile, la produsele de bază și de primă necesitate″, conchidea AMRCR.