Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis că interdicția impusă de un furnizor de produse de lux distribuitorilor săi autorizați de a recurge în mod vizibil la platforme terțe, respectiv care nu aparțin distribuitorilor selectați, în scopul vânzării pe internet a acestor produse, este adecvată pentru păstrarea imaginii de lux a produselor în cauză.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost prezentată cu mult înainte pe Profit Insider
Decizia Curții a fost luată într-un caz care privește Coty Germany, care vinde produse cosmetice de lux în Germania.
Pentru a păstra imaginea de lux a acestora, firma comercializează unele dintre mărcile sale prin intermediul unei rețele de distribuție selectivă, mai precis prin intermediul unor distribuitori autorizați. Punctele de vânzare ale acestora trebuie să respecte anumite cerințe în ceea ce privește mediul, amenajarea și organizarea.
CITEȘTE ȘI Tranzacție: Auchan a preluat rețeaua OK Supermarket, intrând astfel pe acest segment de magazineÎn plus, distribuitorilor autorizați li se permite să vândă produsele în discuție pe internet, cu condiția să folosească propria vitrină electronică sau platforme terțe neautorizate, dar fără ca intervenția acestora din urmă să fie vizibilă pentru consumator. În schimb, li se interzice în mod expres să vândă produsele online prin intermediul unor platforme terțe care acționează în mod vizibil în raport cu consumatorii.
Coty Germany a introdus o acțiune în fața instanțelor germane împotriva unuia dintre distribuitorii săi autorizați, Parfümerie Akzente, pentru a i se interzice acestuia, în temeiul clauzei contractuale menționate, să distribuie produsele Coty prin intermediul platformei „amazon.de”. Prin urmare, Tribunalul Regional Superior din Frankfurt am Main a solicitat Curții să se pronunțe în această privință.
CITEȘTE ȘI RAPORT: 65% dintre români spun că rețelele de socializare îi fac să cumpere mai mult decât au nevoieCurtea amintește în acest context, în ceea ce privește calitatea produselor de prestigiu, că aceasta nu rezultă numai din caracteristicile lor materiale, ci și din alura și din imaginea de prestigiu care le conferă o impresie de lux. Această impresie constituie un element esențial al produselor respective, întrucât ele pot fi deosebite astfel de către consumatori de alte produse similare. Prin urmare, o atingere adusă acestei impresii de lux poate afecta însăși calitatea produselor respective.
În continuare, Curtea constată că interdicția privind înțelegerile pre văzută de dreptul Uniunii nu se opune unei clauze contractuale precum cea în discuție, care interzice distribuitorilor autorizați dintr-un sistem de distribuție selectivă de produse de lux - care urmărește, cu titlu principal, să păstreze imaginea de lux a acestor produse - să recurgă în mod vizibil la platforme terțe pentru vânzarea pe internet a produselor în cauză, dacă sunt respectate condițiile următoare: (i) această clauză trebuie să urmărească să păstreze imaginea de lux a produselor în cauză, (ii) trebuie să fie stabilită în mod uniform și aplicată în mod nediscriminatoriu și (iii) trebuie să fie proporțională cu obiectivul urmărit.
Potrivit CJUE, clauza contractuală în discuție urmărește păstrarea imaginii de lux și de prestigiu a produselor Coty.