Care sunt principiile de business aflate la fundamentul grupului de companii Safir, acum și de-a lungul timpului?
Afacerea Safir are la bază binele – ‚a face bine, a fi bun’ este principiul nostru de bază încă de când bunicul nostru a deschis moara, în 1945. Ghiorghi Safir, care a preluat afacerea și acum o conduce împreună cu cei doi fii ai săi, George și Iulian, a continuat această gândire de business și a transformat-o în ceea ce este astăzi ‚garanția familiei Safir’: ‚Felul de a fi bun’.
Tradus în principii concrete de business, acesta înseamnă grijă în tot ce facem, pentru tot ce facem: grijă pentru oameni – atât pentru angajați, cât și pentru cei care ne cumpără produsele Familia Safir, grijă pentru mediul înconjurător – investițiile noastre din ultimii ani sunt concentrate pe a folosi cât mai puțin din resursele naturale și a optimiza utilizarea energiei, grijă față de bunăstarea superioară a păsărilor care cresc în fermele noastre.
Tot din ‚felul de a fi bun’ derivă și principiul de business care a dezvoltat afacerea pe plan vertical: de la ferme, la furaje, la abator și la magazinele proprii din zona Moldovei – producem totul, ca să putem controla calitatea și să oferim permanent certitudinea că orice produs ‚Familia Safir’ este o garanție a calității pe care o oferă grupul nostru de firme.
Ce rol și ce contribuție are Safir în piața pe care activează, cum se diferențiază de competitori și ce planuri aveți în această direcție?
Suntem o afacere românească; antreprenori români care angajează 800 de oameni din zona Moldovei, care contribuie la bunăstarea multor familii, care generează cifre de afaceri constant mari, în creștere de la an la an. Exportăm carne de calitate bună și avem singurul pui din România certificat Beter Leven 1* - o certificare imperativă de calitate cerută la export.
Am început încet și nu ne-am grăbit să creștem; ‚lăcomia’ creșterii masive nu este în etica noastră de a face business – nu pentru că nu ne-ar tenta, ci pentru că nu dorim să facem nicio abatere de la calitate. Acesta este principalul diferențiator al unui producător pe piața noastră: lipsa de compromis. Nu am colorat puii – de fapt, de ani de zile am tot spus că puiul sănătos, asupra căruia nu s-a ‚intervenit’ la abator și la modalitatea de hrănire, are culoarea naturală alb-rozalie – și am investit masiv în tehnologie care să ofere carne de bună calitate (e.g. echipamentele de dezosare) și produse craft foarte apreciate.
Planurile noastre pe termen scurt și mediu merg înspre românii care preferă carnea de pui – și numărul acestora este relativ mare, pentru că în țara noastră se consumă în medie 2,3kg de carne de pui pe lună, pe persoană (consumul de carne de porc este pe primul loc la noi, cu 3,31 kg pe lună pe persoană). Concret, dorim să oferim posibilitatea de a găsi carne de pui gustoasă și sănătoasă cât mai aproape, oriunde în țară, așa încât oricine preferă pui să poată cumpăra cu inima deschisă și liniștită orice produs de la noi, marca Familia Safir: Zdravăn Moldovenesc, Deliciosul de Vaslui, Răsfăț Românesc.
Care sunt principalele caracteristici ale brandului Răsfăț Românesc și de decizii implică adaptarea gamei de produse, ținând cont de sezonalitatea lor?
Răsfăț Românesc este marca noastră de produse gata pentru gătit – condimentate exclusiv cu condimente naturale, după rețetele create de chef Adi Hădean, care este oficial alături de Familia Safir de aproape doi ani - și de produse craft afumate (e.g. pastrame, cârnați afumați și fierți, cârnăciori de bere).
Orice caserolă mov Răsfăț Românesc conține carne de pui proaspătă și condimente naturale – fără E-uri, fără aditivi. Românii preferă – cu sezonalitate semnificativ mărită pe perioada lunilor mai calde, din mai până în octombrie, mai ales – aripioarele noastre condimentate, cârnăciorii de pui și, anul acesta în topul vânzărilor, frigăruile.
Am adaptat gama de produse după teste intense și după un studio al preferințelor de cumpărare ale românilor, având în același timp și un obiectiv de educare înspre consum de calitate: gustul bun nu se obține doar dacă folosești rețete sofisticate și investești mult timp în bucătărie, ci și dacă ai la îndemână produse proaspete și gata condimentate, doar să le pui în cuptor, în tigaie sau pe grătar.
Cu Răsfăț Românesc ne-am asumat un mic rol de cultivare a gustului românilor, iar aceasta dă roade încet-încet. Avem deja fani ai anumitor produse și loialitatea pentru Răsfăț Românesc este aproape la fel de mare ca aceea pentru alt produs al nostru – Zdravăn Moldovenesc.
Cum arată top 3 produse din gamă în funcție de volumul sau valoarea vânzărilor?
Vindem mult piept de pui dezosat din toate categoriile – Zdravăn Moldovenesc și Deliciosul de Vaslui. Pe locul al doilea se află pulpele de pui dezosate, urmate de puiul întreg și de produsele gata pentru gătit – frigăruile de la Răsfăț Românesc și aripioarele condimentate. Anul acesta am observat un trend bun și pentru cârnăciorii proaspeți din carne de pui, ceea ce arată că roadele ‘campaniei’ noastre de educare a gustului românilor, și a încrederii în carnea bună și în condimentele naturale, se văd deja. Încă nu vorbim de volume mari la cârnăciori, dar a fost o surpriză foarte plăcută să vedem cum mulți clienți încep să aprecieze și preparatele din carne de pui, din categoriile ‘aparținând’ tradițional cărnii de porc.
Cum reușește Safir să aibă o abordare inovatoare în piață, de ce este important acest aspect și ce beneficii are setarea de trenduri, atât pentru grupul Dvs, cât și pentru consumatori și piață în ansamblu?
Calitate. Calitate. Grijă. Tehnologie. Această este rețeta noastră de abordare a pieței. Deși nu este ‘inovatoare’ la propriu, se înscrie, totuși, în aceasta prin faptul că este din ce în ce mai dificil să rămâi fidel principiilor de business inițiale în contextul concurenței puternice, întărite și de un mediu economic greu pentru țară – și global.
Nu trăim vremuri în care să ne permitem să facem compromis de la calitate, mai ales când este vorba de alimente – de carne de pui cu precădere, știind că românii sunt mari consumatori de pasăre – pentru că odată pierdut un client, recâștigarea acestuia este aproape imposibilă, având atâtea opțiuni pe piață. Nu intrăm în lupta pentru preț, dar ne străduim să rămânem competitivi fără vreun rabat de la felul în care creștem puii și de la calitatea cărnii pe care o găsiți pe raft sub marca Familia Safir – cea în caserole mov.
Ce evoluții a înregistrat în ultima perioadă rețeaua națională de distribuție și cum s-a văzut această dezvoltare în vânzările grupului?
Am intrat în marii retaileri – Auchan și Selgros, pe lângă magazinele partenere din întreaga țară și pe lângă magazinele Familia Safir din Vaslui. Sperăm că vom putea fi aproape de clienți și în alte rețele, în curând – Carrefour, de exemplu.
Ce investiții în tehnologie a realizat în ultima perioadă sau are în derulare grupul Safir, pentru a asigura calitatea produselor sale?
Ultimii trei ani – 2022, 2023 și 2024 – au fost foarte intenși în investiții pentru Grupul de firme Safir. Am făcut multe achiziții de alte entități sau de ferme, am investit în echipamente (mai ales în cele frigorifice), în optimizarea proceselor (ERP) și, în general, am fost orientați înspre optimizarea costurilor în paralel cu dezvoltarea echipei.
Dintre investițiile importante sunt cele în modernizarea fermelor de pui (de exemplu, în dezvoltarea procesului de creștere și îngrijire a puilor cu creștere lentă) și în tehnologii verzi. Poate cu mult înaintea vremurilor ‚obligatorii’, grupul nostru de firme a fost orientat spre criteriile ESG, ca principiu de business care credem că ne ajută să contribuim la mediu, la bunăstarea zonei, la bunăstarea țării noastre. Cuvintele mari nu ne sunt proprii, dar le facem să vorbească prin fapte.