ANALIZĂ INFOGRAFIC Regii mall-urilor din România. Criza sanitară a lăsat urme adânci în bilanțurile marilor proprietari. Evoluția negativă, prima de acest fel din ultimii 7 ani. AFI Cotroceni - cele mai mari pierderi

ANALIZĂ INFOGRAFIC Regii mall-urilor din România. Criza sanitară a lăsat urme adânci în bilanțurile marilor proprietari. Evoluția negativă, prima de acest fel din ultimii 7 ani. AFI Cotroceni - cele mai mari pierderi
scris 14 iun 2021

Proprietarii celor 72 de mall-uri funcționale în România anul trecut au încasat de la magazinele pe care le găzduiesc peste 530 de milioane de euro, cu 14,3% mai puțin decât în anul anterior. Evoluția negativă, prima de acest fel din ultimii 7 ani, vine în contextul în care calculele, realizate de Profit.ro, au inclus trei inaugurări care au fost însă insuficiente pentru a contrabalansa cele 85 de zile în care toate mall-urile au fost închise din cauza pandemiei. Doar proprietarii a 10 mall-uri au încasat mai mulți bani în 2020.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

România este pe locul 31 în clasamentul european, chiar sub Ungaria, cu o putere de cumpărare de aproximativ 60% sub media europeană de 13.893 euro, conform unui studiu GfK. Locuitorii din capitală au puterea de cumpărare cu peste 81% mai mare în comparație cu media națională. Bucureștenii au veniturile pentru cheltuieli și economii de trei ori mai mari în comparație cu locuitorii din județul cu cea mai mică putere de cumpărare, Vaslui. Românii își cheltuiesc aproape o treime din veniturile acumulate în retail.

Urmărește-ne și pe Google News

O parte din banii lăsați de români în magazine și restaurante ajung în buzunarele proprietarilor de mall-uri sub formă de chirii. Scăderea încasărilor cu 14,3%, înregistrată în 2020 de acești proprietari, vine după 7 ani consecutivi de creșteri, mereu impulsionate de noile inaugurări. În ultimele două luni din 2019 au fost deschise publicului trei noi centre comerciale: Zalău Value Center, Promenada Sibiu și DN1 Value Center, care au generat, în primul lor an de funcționare, afaceri de 15,8 milioane de euro, insuficiente însă pentru a menține pe plus întreaga piață.

VIDEO PROFIT NEWS TV - Să ajutăm business-ul. Cristian Bărhălescu, Organizația Mamaia-Constanța: Litoralul este pregătit să facă față oricăror restricții, la prețuri bune. Statul trebuie însă să sprijine un sector vital, nu a investit nici în toalete! CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV - Să ajutăm business-ul. Cristian Bărhălescu, Organizația Mamaia-Constanța: Litoralul este pregătit să facă față oricăror restricții, la prețuri bune. Statul trebuie însă să sprijine un sector vital, nu a investit nici în toalete!

Cu banii încasați pe închirierea spațiilor, proprietarii își acoperă împrumuturile accesate pentru construcția  mall-urilor. Nivelul datoriilor celor 72 de mall-uri din România a continuat să crească anul trecut, de la 3,7 miliarde de euro la 3,9 miliarde de euro, conform datelor comunicate de proprietari la Ministerul Finanțelor.

Anul trecut, aproape 40% din banii proveniți din închirierea a peste 7.400 de magazine amplasate în centrele comerciale din țară au ajuns la proprietarii celor 17 mall-uri funcționale pe tot parcursul anului 2020, în București. Ponderea capitalei a scăzut însă vizibil, după ce ani la rând a fost spre 50%.

Analiza Profit.ro nu include centrele comerciale deschise pe parcusul anului trecut, precum Shopping City Târgu Mureș, Dâmbovița Mall, AFI Brașov și Sepsi Value Center.

Sunt penalizat dacă nu trec pe piața concurențială de energie? Schimb și contorul odată cu contractul la electricitate? Răspunsuri la cel mai des întâlnite întrebări despre liberalizare CITEȘTE ȘI Sunt penalizat dacă nu trec pe piața concurențială de energie? Schimb și contorul odată cu contractul la electricitate? Răspunsuri la cel mai des întâlnite întrebări despre liberalizare

Suprafața totală de vânzare a mall-urilor din București reprezintă 30% din stocul total de centre comerciale din țară, capitala având o densitate medie de 373 metri pătrați de spațiu de retail la mia de locuitori, potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Regii mall-urilor

Analiza extinsă asupra afacerilor tuturor centrelor comerciale din România, realizată în exclusivitate de Profit.ro, arată că cele 19 mall-uri ale sud-africanilor de la NEPI Rockcastle le-au adus anul trecut peste 160 milioane euro, cu 11% sub rezultatul anului anterior, însă rămân liderii detașați ai acestui sector imobiliar.

Topul marilor proprietari este completat pe locul doi de antreprenorul ieșean Iulian Dascălu, care a încasat, de pe urma celor cinci mall-uri dezvoltate de el, venituri de 77 milioane de euro, cu 18,5% sub rezultatul anului 2019, după scăderi pe linie în tot portofoliul său de retail.

Pandemia a adus și schimbări majore în top. AFI Europe a urcat pe locul trei în clasament, în pofida unei scăderi de 28% a afacerilor AFI Cotroceni. Alături de mall-ul pe care îl are în Ploiești, AFI Europe a încasat din chirii 34,6 milioane de euro, comparativ cu un rezultat de 47,7 milioane de euro, un an mai devreme.

Grupul Tinmar și-a propus susținerea în continuare a invesțiilor în sectorul energiei regenerabile, atât prin achiziția de parcuri funcționale cât și prin dezvoltarea unor noi proiecte CITEȘTE ȘI Grupul Tinmar și-a propus susținerea în continuare a invesțiilor în sectorul energiei regenerabile, atât prin achiziția de parcuri funcționale cât și prin dezvoltarea unor noi proiecte

Băneasa Investments, firmă controlată de omul de afaceri Gabriel Popoviciu, a trecut pe poziția a patra în ierarhie, cu un singur proiect. Veniturile Zonei Comerciale Băneasa (care include Băneasa Shopping City) au scăzut drastic, cu peste 32%, până la 33,2 milioane euro în 2020. Totuși, de șapte ani, proiectul din Băneasa se află pe primul loc în topul mall-urilor cu cele mai mari afaceri din țară.

Austriecii de la Immofinanz și-au menținut locul cinci în top, după ce cele patru mall-uri ale lor, din Cluj-Napoca, Constanța, Baia Mare și Pitești, au încheiat anul cu venituri de 31,3 milioane de euro.

Asocierea MAS REI – Prime Kapital a rămas pe locul șase, chiar dacă a beneficiat de inaugurarea proiectelor DN1 Value Center și Zalău Value Center, care au ridicat veniturile proprietarului de la 25,6 milioane de euro la circa 30 de milioane de euro.

Locul șapte în clasament îi revine dezvoltatorului portughez Sonae Sierra, care administrează Parklake din București și River Plaza din Râmnicu Vâlcea. Veniturile de circa 19 milioane de euro încasate din chirii în 2020 sunt cu circa 2 milioane de euro mai mari decât cele ale turcilor de la Anchor Grup, care administrează pe aceeași firmă cele două mall-uri pe care le dețin aici: București Mall și Plaza Romania.

Bun gust și eleganță chiar și atunci când ai un stil de viață activ CITEȘTE ȘI Bun gust și eleganță chiar și atunci când ai un stil de viață activ

Afacerile rulate anul trecut de cei mai mari șapte proprietari au o pondere de circa 70% în veniturile încasate de toate mallurile din țară.

Schimbări în top

Primele două poziții în ierarhia mall-urilor cu cele mai mari afaceri din 2020 sunt neschimbate de șapte ani. Zona Comercială Băneasa este urmată în clasament de AFI Cotroceni, care a avut anul trecut venituri din chirii de 30,2 milioane euro. Extinderea și transformarea Iulius Mall Timișoara în Iulius Town au urcat centrul comercial pe locul trei în top, după afaceri de 24,3 milioane euro, devansând Mega Mall, care a coborât o treaptă, după afaceri de 21,8 milioane euro.

De asemenea, Iulius Mall Cluj a urcat pe locul cinci, chiar dacă veniturile sale au scăzut la 18,7 milioane euro, inclusiv cota partenerului său Univers T.

Toate mall-urile din top cinci au raportat venituri în scădere.

Zona comercială a complexului Palas din Iași a scăzut o poziție și a ajuns pe locul șase în clasament, cu afaceri în scădere la 18,4 milioane euro.

Cea mai puternică revenire în top a avut-o Sun Plaza. Mall-ul din sudul Bucureștiului a urcat de pe locul zece pe locul șapte, cu afaceri de 17,3 milioane euro, în defavoarea Parklake, care a scăzut o poziție. Mall-urile Anchor Grup, comasate pe o singură firmă, au rămas ocupantele locului nouă, iar mall-ul Promenada din București a trecut de pe locul nouă pe poziția numărul zece în top.

FOTO Centru de vaccinare deschis în Piața Obor, persoane atrase cu \ CITEȘTE ȘI FOTO Centru de vaccinare deschis în Piața Obor, persoane atrase cu "Mici cu de toate pentru vaccinare”

Tabloul general arată profit pentru mai puțini proprietari în 2020 față de 2019. Anul trecut, doar 23 din cele 72 de mall-uri din România au înregistrat profit, după ce un an mai devreme erau 34 de centre comerciale cu profit dintr-un total de 69 funcționale. Interesant este faptul că rezultatul cumulat al acestora a fost de circa 50 de milioane de euro, jumătate decât a celor 34 de malluri profitabile în 2019.

Trebuie spus că 30% din profiturile adunate în 2020 provin de la Zona Comercială Băneasa. Pierderile cumulate ale celorlalte 49 de centre comerciale au fost de peste 153 de milioane euro anul trecut, cu AFI Cotroceni pe primul loc, cu pierderi de 20,7 milioane euro, urmat îndeaproape de Mega Mall.

La capitolul datorii, Mega Mall a revenit pe prima poziție anul trecut, cu o sumă de peste 308 milioane euro, devansând fruntașul de dinainte cu un an, AFI Europe, care figurează cu datorii de circa 305 milioane euro. Firma care administrează București Mall și Plaza România și-a menținut poziția a treia în clasamentul datoriilor, cu o sumă totală de peste 204 milioane euro.

Complexul Iulius Town și Palas Iași, cele mai scumpe construcții din afara Bucureștiului, ocupă locurile patru și cinci, cu datorii de 204 milioane euro, respectiv 179 milioane euro, conform datelor transmise Ministerului Finanțelor Publice.

Datoriile cumulate ale celor șase centre comerciale reprezintă 30% din datoriile tuturor mall-urilor din România.

Focus pe parcuri de retail

Vaccinarea începută la sfârșitul anului 2020 a venit ca o rază de speranță pentru retailerii care s-au confruntat cu mall-uri închise și numeroase restricții. Comerțul electronic a fost gura de oxigen în perioada de incertitudine pentru majoritatea retailerilor, dar, odată ce toate centrele comerciale au fost redeschise, s-a constatat o creștere a numărului de vizitatori, arată brokerii CBRE în cel mai recent raport al lor dedicat pieței de retail.

Până la sfârșitul anului 2021 se așteaptă o creștere de 171.300 de metri pătrați a stocului de spații comerciale moderne. Circa 90% din spațiile aflate în construcție, cu dată estimată de livrare sfârșitul acestui an, sunt parcuri de retail ale căror dimensiuni variază între 3.000 și 20.000 de metri pătrați.

Dezvoltatorii de parcuri de retail își mențin calendarul lucrărilor, deoarece acest tip de proiecte au părut mai puțin afectate de restricții în anul precedent (având magazine cu acces direct din zona de parcare), în comparație cu mallurile clasice. Restul de 10% din livrările viitoare este reprezentat de extinderea a trei centre comerciale existente: Electroputere Parc, Mall Alba și Ploiești Shopping City.

viewscnt
Afla mai multe despre
top malluri
afi cotroceni
covid-19