Proprietarii celor 79 de mall-uri funcționale în 2023 au încasat de la magazinele pe care le găzduiesc circa 880 milioane euro, cu circa 8% mai mult decât în anul anterior și mai mult decât dublu față de cât rulau mall-urile funcționale în urmă cu un deceniu.
Acestea sunt cele mai mari încasări din istoria pieței moderne de retail, în ciuda piedicilor cauzate de inflație. Doar proprietarii a 7 mall-uri au încasat mai puțini bani în 2023 și doar 25 au raportat pierderi anul trecut, conform analizei Profit.ro,
Pentru o imagine mai clară asupra evoluției, în timp, a afacerilor rulate de marile mall-uri urmăriți infograficul interactiv de la finalul articolului.
România este pe locul 33 în clasamentul european cu o putere de cumpărare de 43,7% din media europeană, de 17.688 euro, conform unui studiu GfK. Românii au o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 7.738 de euro. Bucureștenii au o putere medie de cumpărare pe cap de locuitor cu circa 98% peste media națională, dar totuși cu 15,5% sub media europeană.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Locuitorii din Capitală au puterea de cumpărare de 3,8 ori mai mare în comparație cu locuitorii celui mai sărac județ, Vaslui, unde venitul net disponibil reprezintă aproximativ 52% din media națională și circa 22,6% din media europeană.
Anul trecut, decalajul dintre județele cu putere mare de cumpărare și cele cu putere mică de cumpărare s-a mărit și mai mult. În acest context, românii își cheltuie aproape o treime din veniturile acumulate în retail.
O parte din banii lăsați de români în magazine și restaurante ajung în buzunarele proprietarilor de malluri sub formă de chirii. Încasările record sunt impulsionate anual de noile inaugurări. Pe parcursul anului 2022 au fost deschise publicului două noi centre comerciale mai mari de 10.000 de metri pătrați închiriabili, limita de la care sunt luate în calcul de analiza Profit.ro.
Polonezii de la Scallier au pus pe piață proiectele Funshop Park Moșnișa și Funshop Park Timișoara, care au generat în primul lor an de funcționare afaceri de 1,8 milioane de euro. Chiar și fără aportul acestora, încasările cumulate ale celorlalte malluri din țară ar fi depășit cu nivelul record al anului 2022.
Cu banii încasați pe închirierea spațiilor, proprietarii își acoperă împrumuturile accesate pentru construcția mallurilor. Nivelul datoriilor celor 79 de mall-uri din România a crescut la nivelul de 3,9 miliarde de euro, cu aproximativ 15% peste valoarea cumulată în 2022, conform datelor comunicate de proprietari la Ministerul Finanțelor.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Lituanienii de la Apex Alliance pregătesc vânzarea unui hotel Hilton în RomâniaAnul trecut, 36,7% din banii proveniți din închirierea a peste 7.600 de magazine amplasate în centrele comerciale din țară au ajuns la proprietarii celor 17 mall-uri funcționale pe tot parcursul lui 2023 în București. Ponderea capitalei a scăzut treptat, după ce ani la rând a fost spre 50%.
Analiza Profit.ro nu include centrele comerciale care s-au deschis pe parcusul anului trecut, precum Promenada Craiova, Carolina Mall din Alba Iulia sau AFI Arad.
Suprafața totală de vânzare a mall-urilor din București reprezintă 30% din stocul total de centre comerciale din țară, capitala având o densitate medie de 492 metri pătrați de spațiu de retail la mia de locuitori, potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
Regii mall-urilor
Analiza extinsă asupra afacerilor tuturor centrelor comerciale din România, realizată în exclusivitate de Profit.ro, arată că cele 21 mall-uri ale sud-africanilor de la NEPI Rockcastle le-au adus anul trecut peste 265 milioane euro, cu aproape 10% peste rezultatul anului anterior și rămân liderii detașați ai acestui sector imobiliar.
Vânzările magazinelor (exceptând hipermarketurile) din mallurile NEPI au fost cu 10,5% mai mari în primul trimestru din 2024 față de aceeași perioadă a anului trecut. De asemenea, numărul vizitatorilor din centrele comerciale deținute de NEPI Rockcastle a crescut cu 14%, în timp ce valoarea medie a coșului de cumpărături a fost cu 8,8% mai mare, în pofida unui nivel al inflației inferior comparativ cu primul trimestru din 2023. Doar șase din mallurile NEPI au fost pe pierderi în 2022.
Topul marilor proprietari este completat pe locul doi de antreprenorul ieșean Iulian Dascălu, care a încasat de pe urma celor cinci mall-uri dezvoltate de el venituri de 140 milioane de euro, cu 7,7% peste rezultatul anului 2022. De asemenea, toate mall-urile sale au fost profitabile.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Una dintre cele mai puternice familii libaneze își pregătește intrarea pe piața imobiliară românească. Negociază achiziția Victoria CenterAFI Europe și-a consolidat locul trei în clasament, pe care l-a câștigat în 2020, odată cu deschiderea mall-ului din Brașov. Cele trei centre comerciale AFI din București, Ploiești și Brașov au raportat afaceri cumulate de 75,8 milioane euro, cu 10% sub nivelul atins în anul anterior. Scăderea este pusă pe seama afacerilor mai slabe raportate de AFI Cotroceni, după recordul stabilit în 2022.
Asocierea sud-africană MAS Real Estate/Prime Kapital și-a păstrat poziția a patra în topul Profit.ro, câștigată în urmă cu un an, când a reușit să depășească afacerile Băneasa Investments. Cele nouă malluri cu care sud-africanii se prezintă în top au cumulat în 2023 o cifră de afaceri de 60,5 milioane euro, cu 6% mai mult decât în 2022.
Băneasa Investments, firmă controlată de omul de afaceri Gabriel Popoviciu, a rămas pe locul cinci în ierarhie, cu un singur proiect.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Cristian Panait, care construiește apartamente pentru VIP-uri în Mamaia, intră pe piața rezidențială din București cu un bloc pe malul Lacului Morii. Amână listarea la bursăVeniturile Zonei Comerciale Băneasa (care include Băneasa Shopping City) au crescut cu circa 9,3%, până la 56,24 milioane de euro în 2023. Anul trecut, proiectul din Băneasa și-a recăpătat supremația în topul mall-urilor cu cele mai mari afaceri din țară, după sincopa din 2022 și după ce fusese 8 ani consecutivi pe primul loc în clasament.
Locul șase este ocupat, în continuare, de cele patru mall-uri din Cluj-Napoca, Constanța, Baia Mare și Pitești ale Immofinanz, care au încheiat anul cu venituri totale de 52,1 milioane de euro, cu 15% mai mari decât în ciclul financiar precedent.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Este pregătită a doua tranzacție imobiliară de răsunet, care scoate Globalworth din nișa proprietăților logistice. Una dintre cele mai bogate familii din Belgia negociază un contract de 100 milioane euroPe locul șapte în clasament se regăsesc turcii de la Anchor Grup, care au înregistrat cu București Mall și Plaza România din Capitală venituri cumulate de 27,3 milioane de euro, cu 5,5% peste cele ale mall-ului Parklake din București, administrat de dezvoltatorul portughez Sonae Sierra.
Afacerile rulate anul trecut de cei mai mari șapte proprietari au o pondere de circa 77% în veniturile încasate de toate mall-urile din țară.
Schimbări în top
Zona Comercială Băneasa a revenit în vârful ierarhiei mallurilor cu cele mai mari rulaje, pe care îl dominase 8 ani la rând, după un avans de circa 9,3% al afacerilor din 2023, până la 56,24 milioane de euro. Interesant este că Zona Comercială Băneasa a depășit mallul AFI Cotroceni cu numai câteva sute de mii de euro.
Practic, cifra de afaceri a mallului AFI Europe din București a înregistrat o scădere considerabilă, de 16,2%, până la 56,2 milioane de euro, rezultat care repune centrul comercial pe locul doi în top. În clasamentul din anul anterior, AFI Cotroceni reușise să ajungă pe primul loc, după ce a raportat cea mai mare cifră de afaceri înregistrată vreodată de un mall în România.
Locul trei îi revine pentru al patrulea an consecutiv complexului comercial din cadrul Iulius Town din Timișoara, după afaceri de 41,8 milioane de euro. Ca și în topul de anul trecut, pe locul patru se află zona comercială a complexului Palas din Iași, care și-a cucerit poziția în 2022, cu afaceri în creștere la circa 36 milioane de euro.
CITEȘTE ȘI FOTO Universitatea Politehnica lansează unul dintre cele mai mari parcuri tehnologice din RomâniaMega Mall, cel mai valoros centru comercial al NEPI Rockcastle, a reușit să urce, din nou, pe locul cinci în clasament, după ce a raportat afaceri în creștere la 34,1 milioane euro, cel mai bun rezultat din istoria sa de 9 ani. Cea mai bună poziție ocupată de acest mall în top, până acum, a fost locul 3.
La o foarte mică diferență de Mega Mall, pe locul șase, se plasează Iulius Mall Cluj, al treilea proiect al lui Iulian Dascălu din vârful clasamentului, care a revenit la această poziție, după ce în urmă cu un an reușise să depășească Mega Mall. Iulius Mall Cluj a obținut în 2023 o cifră de afaceri în creștere la 34 milioane de euro, inclusiv cota partenerului său Univers T.
Mallurile Anchor Grup, comasate pe o singură firmă, au rămas pe locul șapte, urmate de mallul Parklake, care și-a păstrat și el poziția din topul de anul trecut. Parklake a revenit pe pierdere după ce în 2022 a înregistrat și primul său an de profit din cei 7 ani de funcționare.
Locul nouă îi revine mallului Promenada din București, cu afaceri în creștere la 24,1 milioane euro, care și-a păstrat poziția din clasamentul de anul trecut.
Locul zece este ocupat de mall-ul Vivo! Cluj, ale cărui rezultate financiare din 2023 l-au ajutat să devanseze centrul comercial Sun Plaza din București.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Cristian Panait, care construiește apartamente pentru VIP-uri în Mamaia, intră pe piața rezidențială din București cu un bloc pe malul Lacului Morii. Amână listarea la bursăTabloul general arată profit pentru mai puțini proprietari în 2023 față de 2022. Anul trecut, 54 din cele 79 de malluri din România au înregistrat profit, după ce în 2022 erau 61 de centre comerciale cu profit dintr-un total de 78 funcționale. În 2021, doar 36 de malluri din 76 existente au fost profitabile.
Astfel, profitul cumulat al mall-urilor profitabile de anul trecut a fost cu aproape 25% sub rezultatul adunat al celor profitabile din 2022 și ajunge la aproape 150 de milioane de euro.
Trebuie spus că peste 23% din profiturile adunate în 2023 provin de la Zona Comercială Băneasa. Pierderile cumulate ale celorlalte 25 de centre comerciale au avut o valoare surprinzătoare, de circa 160 de milioane de euro, pusă pe seama Vivo! Cluj, care a declarat pierderi uriașe de aproape 100 de milioane de euro, urmat de AFI Cotroceni, cu pierderi de 14,32 milioane euro, mai mult decât duble față de anul anterior, și de Liberty Center (recent cumpărat de Jumbo), cu pierderi de 9,51 milioane euro.
La capitolul datorii, AFI Europe a rămas pe prima poziție și anul trecut, cu o sumă de peste 320 de milioane de euro, urmat, ca și înainte cu un an, de Mega Mall, care figurează cu datorii de circa 280 de milioane de euro.
CITEȘTE ȘI FOTO&DOCUMENT Unirea Shopping Center se judecă în SUA pentru un apartament de milioane de dolari din Trump World TowerPe locul trei în topul datoriilor a urcat Iulius Town, cu suma de 193 de milioane de euro, iar pe locul patru a coborât AFI Brașov, cu datorii de peste 176 milioane euro.
Promenada Mall București ocupă locul cinci, cu datorii de 167 milioane euro. Următoarele malluri în acest clasament coboară la datorii de sub 150 de milioane de euro.
Datoriile cumulate ale celor cinci centre comerciale, singurele care depășesc pragul de 150 de milioane de euro, reprezintă 30% din datoriile tuturor mallurilor din România.
Pe ce cheltuiesc românii banii
Românii au cheltuit anul trecut 36 de miliarde de euro în marile rețele de retail, sumă cu 11% mai mare comparativ cu 2022, din care 22,5 miliarde de euro, respectiv peste 60% din total, reprezintă cumpărături efectuate în supermarketuri și hipermarketuri, potrivit unui studiu realizat de Cushman & Wakefield Echinox.
CITEȘTE ȘI INFOGRAFIC Orașele și cartierele din România în care locuitorii se simt cel mai în siguranțăA doua cea mai mare pondere a cheltuielilor realizate de români în 2023 a fost în magazinele de bricolaj (3,6 miliarde de euro, respectiv 10%), acestea fiind urmate de magazinele electro-IT (3,3 miliarde, respectiv 9%) și de modă (2,2 miliarde de euro, 6,1%).
Bijuteriile (212 milioane euro, 0,6% din vânzările totale), magazinele de încălțăminte (356 milioane de euro, 1%) și cele de cosmetice (458 milioane de euro, 1,3%) au avut cele mai mici ponderi în coșul de cumpărături.
„Piața de retail a continuat să performeze și anul trecut, în ciuda faptului că 2023 a fost al doilea an consecutiv în care inflația a fost de două cifre. Astfel, toate segmentele analizate în cadrul studiului nostru au înregistrat majorări ale vânzărilor comparativ cu 2022, majoritatea reușind să aibă o rată de creștere superioară inflației. De asemenea, dacă analizăm datele din perioada 2019 - 2023, creșterea medie anuală a cifrelor de afaceri aferente marilor rețele de retail (11,5%) s-a menținut peste rata medie anuală a inflației în acest interval (7,9%). Perspectivele pentru acest an sunt pozitive, având în vedere datele oficiale care arată un avans semnificativ al vânzărilor cu amănuntul comparativ cu perioada similară din 2023”, a declarat Vlad Săftoiu, Head of Research în cadrul Cushman & Wakefield Echinox.
CITEȘTE ȘI Un producător român de materiale de construcții vrea turbină eoliană, inclusiv cu bani UE nerambursabiliMajorarea veniturilor obținute de marii retaileri a fost susținută atât de deschideri de noi magazine, cât și de creșterea vânzărilor în magazinele fizice și totodată de extinderea în online a unora dintre operatori.
Extinderile retailerilor în cauză au fost favorizate și de investițiile dezvoltatorilor de spații de retail – centre comerciale și parcuri de retail – dezvoltatori ce în perioada 2019 – 2023 au finalizat un număr de peste 50 de proiecte, reprezentând atât scheme noi, cât și extinderi ale unora deja existente, în total acestea cumulând peste 715.000 metri pătrați de noi spații de retail.