Afacerile producătorilor de lactate și brânzeturi din România au crescut

Afacerile producătorilor de lactate și brânzeturi din România au crescut
scris 1 feb 2021

Cifra de afaceri consolidată a producătorilor de lactate și brânzeturi din România a crescut cu 5% în 2019, față de 2018, la 5,4 miliarde lei, în timp ce producția de lapte de consum a crescut cu 8% în 2019 comparativ cu 2018, arată un studiu Coface. Însă una din vulnerabilitățile sectorului arată că mai mult de o treime din companii (39%) au înregistrat o scădere a veniturilor în 2019.

"Un nou studiu realizat de Coface România privind sectorul de 'Fabricarea produselor lactate și a brânzeturilor' (CAEN 1051) indică o evoluție pozitivă a veniturilor în 2019 acestea crescând cu aproximativ 5% față de 2018, profitabilitatea aflându-se într-o ușoară creștere. Studiul a agregat datele a 494 de companii care au depus datele financiare pentru anul 2019 (la nivelul lunii septembrie 2020) și care au generat o cifră de afaceri consolidată de 5,4 miliarde lei. Ponderea cotei de piață cumulate deținute de cei mai importanți 10 jucători este de 66%, ceea ce relevă un grad crescut de concentrare", arată compania de consultanță.

Urmărește-ne și pe Google News
Iulian Stanciu, CEO eMAG, îi cooptează în acționariatul NOD, liderul pieței locale de distribuție, pe directorul companiei și pe un acționar al Berăriei H, din care a ieșit anul trecut CITEȘTE ȘI Iulian Stanciu, CEO eMAG, îi cooptează în acționariatul NOD, liderul pieței locale de distribuție, pe directorul companiei și pe un acționar al Berăriei H, din care a ieșit anul trecut

Aproximativ 34% dintre companii au înregistrat o pierdere netă la sfârșitul anului 2019, 18% dintre companii înregistrând o pierdere mai mare de -20% si 10% dintre ele având un profit peste 20%. Cele mai multe companii din cele analizate de Coface (62%) sunt încadrate drept companii cu un risc scăzut, scrie News.ro.

Între punctele forte ale sectorului sunt faptul că mai mult de jumătate din companii (61%) au înregistrat o creștere a rezultatului net, iar creșterea profitabilității sectorului de la 4,3% în 2018 la 5,4% în 2019. De asemenea, 46% dintre companiile din acest sector au efectuat investiții în 2019.

La capitolul vulnerabilități, este menționat că mai mult de o treime din companii (39%) au înregistrat o scădere a veniturilor. Mai mult, aproape jumătate din companii (47%) au raportat în 2019 un grad de îndatorare mai mare de 80%, iar companiile din sectorul analizat au o autonomie în situații de forță majoră de 70 zile (sub nivelul recomandat de 90 zile).

Companiile care activează în acest sector au înregistrat o lichiditate curentă de 1,52 pe parcursul anului 2019, capitalul de lucru având un nivel redus, fiind relativ expus unor șocuri negative și volatilității (scăderea veniturilor sau neîncasarea creanțelor). Durata medie de colectare a creanțelor în sectorul analizat a scăzut de la 63 de zile, nivelul din 2015, la 48 zile in 2019.

“Deși acest sector beneficiază de un trend relativ constant, dat de tendințele de consum ale populației, există amenințări de care jucătorii din piață ar trebui să țină cont în strategiile viitoare. Structura de finanțare a activităților pentru aproape jumătate din companiile din sector (grad de îndatorare mai mare de 80% pentru 47% din firme, datoriile pe termen scurt reprezintă 100% în total datorii pentru 45% din companii) este o amenințare care ar putea determina chiar ieșirea de pe piață a acestor companii. Creșterea importului de produse lactate reprezintă o presiune suplimentară, mai ales în contextul regulamentului Comisiei Europene nr. 775/2018 intrat în vigoare la 1 aprilie 2020 cu privire la etichetarea produselor alimentare. Astfel, dacă materia primă nu provine integral din România, pe etichetă nu va putea scrie <Produs în România> și va trebui să scrie <Produs în Uniunea Europeană>, ceea ce va face diferențierea produselor mai dificilă pentru consumatori în ceea ce privește locul de producție”, a declarat Nicoleta Marin, senior financial analyst, Coface România.

FOTO Apple lansează o extensie pentru folosirea și sincronizarea parolelor între device-urile proprii și Chrome CITEȘTE ȘI FOTO Apple lansează o extensie pentru folosirea și sincronizarea parolelor între device-urile proprii și Chrome

Potrivit datelor INS, producția de lapte și produse din lapte a crescut în 2019, cea mai mare creștere fiind pentru laptele de consum (8%). Raportat la intervalul august 2019 – august 2020, din punct de vedere al cantității de lapte colectat spre procesare, cea mai mare cantitate a fost înregistrată în luna iunie 2020 și anume 108.979 tone. De asemenea, cantitatea de lapte brut importată de către unitățile procesatoare a crescut cu 24.160 tone (+28,2%), în perioada ianuarie-octombrie 2020 față de același interval din 2019. În ceea ce privește produsele lactate obținute, pentru același interval, s-au raportat creșteri ale producției la: unt cu 928 tone (+10,8%), lapte de consum cu 24.655 tone (+9,1%) și brânzeturi cu 1.286 tone (+1,6%).

“Sectorul de fabricare a produselor lactate și a brânzeturilor rămâne unul puternic polarizat, cu un grad ridicat de concentrare a jucătorilor, eșalonul superior fiind dominat de companii multinaționale, cu o experiență robustă și o scalabilitate a întregului lanț de producție (achiziție) materie primă – procesare – distribuție care le permit să opereze în condiții de marjă relativ redusă (single digit – o singura cifră). Marjele 'single digit' precum și rentabilitatea capitalului investit (ROE) aflată în vecinătatea mediei locale (i.e. calculată pentru toate sectoarele interne) determină o continuă optimizare a capacităților de producție locale, fapt vizibil de altfel și în deciziile luate de către jucători de top în cursul anului 2020. În comparație cu sectoare de procesare adiacente, cum ar fi cel al procesării cărnii, volatilitatea prețului materiei prime a fost semnificativ mai redusă în tot cursul anului 2020 atât în plan intern cât și european, controlul acestui cost direct rămânând prioritar pentru a opera sustenabil într-un sector cu o marjă atât de frugală. Integrarea pe verticală, optimizarea operațiunilor de producție și respectiv procesare a laptelui, dezvoltarea vizibilității portofoliului de branduri, extinderea categoriilor de produse precum și migrarea pieței în zona de produse superior calitative (ex. bio) sunt vectori care vor domina evoluțiile acestui sector și în cursul anului 2021“, a adăugat Bogdan Nichișoiu, manager rating, Coface România.

viewscnt
Afla mai multe despre
lactate
branzeturi