Proprietățile imobiliare comerciale din Varșovia, Praga sau Budapesta sunt suficient de cunoscute de către investitori așa încât să poată fi luate decizii de la distanță cu privire la o eventuală tranzație, însă pentru cele de pe piața românească este nevoie de vizite, momentan blocate de epidemia de coronavirus, sunt de părere mai mulți jucători.
Noah Steinberg, managerul și unul dintre acționarii dezvoltatorului ungar WING, lider pe piața de birouri din Ungaria, este de părere că tranzacțiile imobiliare care sunt acum în stadii avansate vor fi finalizate, însă altele noi nu se vor mai realiza, pentru că este imposibil fără o inspecție la fața locului. „Dacă peste șase luni se va menține regimul de restricții al călătoriilor, atunci lumea chiar va arăta complet diferit. Dacă, însă, așa cum este de așteptat, situația se va relaxa, atunci e logic să spui că vor mai fi tranzacții“, a declarat Steinberg, în cadrul unui seminar online organizat de Property Forum.
Sensibilitatea tranzacțiilor poate fi definită cel mai bine de exemplul NEPI Rockcastle – AFI Europe, prezentat în exclusivitate de Profit.ro. Tranzacția dintre cele două companii a fost anulată chiar spre final din cauza restricțiilor impuse pentru combaterea răspândirii virusului COVID-19.
Ultimele detalii ale unei tranzacții ar putea fi realizate și de la distanță, chiar de acasa, însă stabilirea întregului parcurs în acest fel este greu de atins, consideră Gijs Klomp, Head of Investment Properties în cadrul companiei de consultanță imobiliară CBRE România.
„Puțini investitori au cumpărat o proprietate fără să fi vizitat locul. Bineînțeles, tehnologia modernă, precum Google Street View, Google Maps, tururile virtuale, se apropie, dar nu suficient, de situația reală. Ce atrage lumea spre imobiliare este că este o clasă de active tangibile. Dacă nu poți călători, această componentă este diluată. Pentru piețele mai periferice, precum România, călătoritul este cu atât mai important. Aproape orice clădire din Varșovia, Praga sau Budapesta este cunoscută pentru investitori. În privința pieței românești, spre exemplu, investitorii nu au aceste cunoștințe și vizitele sunt importante. De obicei, ei nu vizitează doar clădirea aflată la vânzare, ci se întâlnesc cu bancheri, cu agenți, cu alți participanți la piață, avocați, consultanți. Pentru asta e nevoie de călătorii. Mai ales când intri pe o piață nouă“, transmite Klomp.
Adrian Karczewicz, Head of Investments în cadrul Skanska CEE, spune că, deși firma pentru care lucrează a reușit să încheie niște tranzații în urmă cu două săptămâni, acum este imposibil să mai pornească noi procese de marketing, pentru că este o adevărată provocare să călătorești transfrontalier.
„Suntem implicați într-o tranzacție destul de avansată în SUA, iar cei cu care lucrăm acolo sunt destul de avansați în a dezvolta o tehnologie de virtualizare care să ajute oamenii să intre în clădire fără a fi prezenți fizic la proiect. Totuși este o situație în care putem plănui aceste tururi virtuale în mai-iunie ca o formă de pregătire pentru turul real din vară. Fără o vizită fizică este imposibil de cumpărat. În urmă cu 15 ani erau investitori din New York care cumpărau de pe hartă proprietăți în Polonia, dar au învățat o lecție dură din această experiență. Nu cred că se va mai întâmpla așa ceva“, a menționat Adrian Karczewicz.
El se așteaptă la o vară atipică, în care lunile iulie și august, care în trecut erau rezervate concediilor, să devină perioade de muncă normală și speră într-o vară ocupată.