Guvernul este de acord ca firmele care furnizează consultanță în construcții să fie incluse în categoria responsabililor cu asigurarea calității lucrărilor și să fie amendate cu până la 5 milioane de lei dacă lucrează fără experți. Ba mai mult, vrea introducerea unei asigurări obligatorii pentru consultanți, idee sugerată de specialiștii chestionați de Profit.ro încă din aprilie.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Punctul de vedere al Guvernului se referă la proiectul legislativ inițiat de 45 de senatori și deputați, care propune modificarea existentei legi privind calitatea în construcții, prezentat în premieră de Profit.ro.
Inițiativa a apărut după ce s-a constatat că firmele de consultanță nu au angajați pentru toate specialitățile pentru care își asumă verificările sau au, dar aceștia lucrează cu normă redusă și nu verifică lucrările pe toată perioada de execuție.
Guvernul admite că în legislația actuală nu există niciun mijloc de sancționare a consultanților și că aceștia nu își asumă concrect nicio răspundere. Drept urmare, consideră că se impune sancționarea consultantului dacă nu are în echipă specialiști autorizați cu urmărirea calității lucrărilor executate de constructor, în mod similar cu sancționarea investitorului când aceasta nu are angajat un diriginte de șantier.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Având în vedere faptul că prin contractele FIDIC, utilizate în prezent în general pentru lucrările de infrastructură majoră, se permite un transfer masiv al dreptului de decizie asupra derulării lucrărilor, Guvernul consideră oportună introducerea unui set minim de responsabilități, printre care o asigurare obligatorie în sarcina consultanților.
Antoanela Comșa, președinta Asociației Investitorilor Imobiliari din România, a sugerat încă din aprilie, într-un articol publicat de Profit.ro, că ar fi benefică existența unei asigurări de valoarea lucrărilor, care să fie executată în caz de neconformitate.
Ea spune că firmele mari de consultanță, cu care a lucrat, au asigurări, care merg până la 5 milioane de euro.
Pentru construcția de drumuri, garanția de bună execuție uzuală este de circa 10% din valoarea lucrării. Pentru a obține o poliță de asigurare, constructorii plătesc în jur de 1% -1,5% din cei 10%. La o lucrare de 100 de milioane de euro, de exemplu, pentru care garanția ar fi de 10 milioane de euro, prima de asigurare ar fi de circa 100.000 – 150.000 de euro.
Dacă ar fi forțați să apeleze la scrisori de garanție bancare, cum a încercat Guvernul anul trecut, firmele de construcții ar trebui ori să blocheze toți cei 10 milioaane de euro în bancă, ori să aducă alte tipuri de garanții (de exemplu imobile), pentru a obține documentul. La asta se adaugă taxele și comisioanele impuse de bănci.
În punctul de vedere al Guvernului se mai vorbește despre necesitatea clarificării raportului dintre răspunderea individuală a specialiștilor autorizați/atestați conform legii, adică diriginți de șantier și verificatori de proiecte care fac parte din colectivul de supervizare, și răspunderea persoanei juridice, adică prestatorul de servicii de consultanță.
De asemenea, executivul mai transmite că se impun clarificări terminologice în vederea corectei identificări a răspunderilor, în prezent fiind utilizate pentru aceleași responsabilități mai multe sintagme precum: inginer consultant, supervizor sau consultant de specialitate.