Premierul Viorica Dăncilă a anunțat, joi, intenția Guvernului de a realiza în regim de parteneriat public-privat alte 8 obiective de investiții, respectiv un aeroport în sudul Bucureștiului, canalul Siret-Bărăgan, două spitale regionale și o bancă de sânge, o fabrică de mijloace de transport electrice, o pârtie de schi în Făgăraș, precum și amenjarea pentru navigație a râurilor Argeș și Dâmbovița.
Dăncilă a arătat că este vorba de programul Guvernului de investiții strategice în regim de parteneriat public-privat, primele 5 astfel de proiecte fiind aprobate în luna mai.
Noile proiecte ”urmează a fi pregătite și atribuite în parteneriat public-privat”, a spus Dăncilă fără detalii despre valoarea acestora sau termenele de realizare.
Astfel, primele trei proiecte vor fi dezvoltate în domeniul sănătății: construirea și operarea unei bănci naționale de sânge, plasmă umană și celule stem; Spitalul Regional Timișoara; Spitalulul Regional Brăila-Galați, acesta din urmă cu o capacitate de 800-1.000 de paturi.
Un al patrulea proiect anunțat este ”amenajarea râurilor Argeș și Dâmbovița pentru navigație”
Al cincilea proiect este construirea Aeroportului București Sud, a precizat premierul, care a a adăugat că al șaselea proiect din pachet îl constituie Canalul Siret-Bărăgan.
Un alt proiect îl va constitui construcția unei ”fabrici de mijloace de transport electrice”, iar ultimul proiect va fi ”un nou complex turistic de schi în masivul Făgăraș”.
UPDATE 17:00
În urma ședinței de joi, Guvernul a revenit cu detalii asupra proiectelor de investiții.
CITEȘTE ȘI Tranzacție: AFI a cumpărat cu 23 milioane euro un teren lângă complexul din Cotroceni, pentru a extinde mall-ul sau a derula un proiect rezidențial. Fondul Broadhurst, condus de la București de Andrei Siminel, a ofertat încă din 2013 un teren UMEB1. Amenajarea râurilor Argeș și Dâmbovița pentru navigație
Principalul scop al obiectivului de investiții este amenajarea complexă a râurilor Argeș și Dâmbovița, în principal pentru transportul de mărfuri și pasageri, prin realizarea unei căi navigabile între București și Dunăre. De asemenea, sunt avute în vedere și alte beneficii, respectiv producerea de energie electrică, irigații, protecția împotriva inundațiilor, turism, piscicultură, ecologizare.
Obiectivul face parte din rețeaua europeană de transport și va genera dezvoltarea economică pe termen lung a întregii regiuni de la sudul municipiului București, inclusiv prin construirea unui port.
2. Construirea aeroportului București Sud
Supraaglomerarea aeroportului Henri Coandă - Otopeni impune construirea unui nou aeroport, în zona de sud a Bucureștiului, atât pentru pasageri, cât și pentru mărfuri.
Aeroportul din zona de sud a Bucureștiului va putea deveni un punct de tranzit în deplasările pasagerilor către regiunile Asia – Pacific, cât și Europa - America.
Dimensiunea Aeroportului București Sud va trebui proiectată pentru un trafic de aproximativ 30 de milioane de pasageri, pe o suprafață desfășurată de maxim 600 ha și să fie dotat cu cel puțin două terminale. În măsura în care se vor identifica asemenea suprafețe la autoritățile locale, acestea pot participa la constituirea societății de proiect.
Accesul la acest aeroport se va face și pe noua autostrada București-Alexandria-Craiova și pe centura Bucureștiului, care este prevăzută să treacă în apropiere, cât și pe noua magistrală de metrou Bragadiru-Piața Unirii.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Tribunalul comercial Cluj interzice activitatea Uber la Cluj-Napoca3. Canalul magistral Siret – Bărăgan
Asigurarea surselor de apă pentru executarea unor sisteme de irigații ar crea posibilitatea irigării unor suprafețe de 475.000 ha, din care cca. 80% fără sisteme de pompare.
Canalul ar trebui să aibă o lungime totală de 190 de kilometri, din care primul tronson amplasat pe teritoriul județului Vrancea, care are o lungime de 50 km și din care s-au început lucrări pe 11 km din care 5,7 km sunt deja funcționali. Al doilea tronson, cu o lungime de 140 km, traversează județele Buzău și Ialomița, până la acumularea Dridu.
4. Construcția în parteneriat public – privat a unei fabrici de mijloace de transport electrice
Construcția unei fabrici de autovehicule și autobuze electrice în parteneriat public privat în România ar face posibilă punerea în practică a acestor deziderate mult mai ușor și cu costuri mult mai mici, prin dezvoltarea de noi metode de gândire, implicit de noi tehnologii pentru realizarea de vehicule cu propulsie alternativă, care în prezent încă se confruntă cu constrângeri tehnice (gamă limitată de autovehicule și autobuze, costuri mari ale investițiilor în construcția acestora, ceea ce determină și costul mare al acestora, lipsa infrastructurii publice de încărcare a acumulatorilor, performanțe uneori sub așteptări ale mijloacelor de transport, etc.).
Suprafața necesară pentru acest obiectiv, respectiv pentru hale, depozite și piste de încercare, este de minim 10 hectare.
Se are în vedere localizarea acestui obiectiv într-o zonă mai puțin dezvoltată, dar în apropiere de București, respectiv pe o rază de cel mult 100 km.
CITEȘTE ȘI Studiu EY: Activitatea globală de listări publice inițiale încetinește, în pofida capitalului consistent atras în trimestrul 25. Construirea și operarea în parteneriat public – privat a unei bănci naționale de sânge, plasmă umană și celule stem
Proiectul are în vedere realizarea unei bănci publice naționale de sânge, plasmă umană și celule stem și dezvoltarea/construirea a minimum zece centre regionale pentru transfuzii sanguine
Această soluție este avută în vedere în contextul în care, în ultimul an, România s-a confruntat cu dificultăți în asigurarea derivatelor din plasmă, în special de imunoglobulină.
De asemenea, este cunoscut faptul că în sistemul sanitar există frecvent dificultăți majore în asigurarea cantităților de sânge uman pentru transfuzii, precum și un acces limitat la terapiile pe bază de celule stem.
6. Spitalul regional Timișoara
Un alt spital regional se va construi în municipiul Timișoara și va deservi partea de vest a țării. Este cea mai bună soluție pentru asigurarea unui acces echitabil al populației la servicii medicale de calitate.
La fel ca celelalte spitale regionale care urmează să se construiască, acesta va fi un spital clinic organizat cu o structură de specialități, cu o platformă complexă de investigații și intervenții terapeutice clinice și paraclinice, care va asigura asistență medicală pentru cazurile medicale complexe.
Spitalul din Timișoara va fi dotat cu heliport și elicopter pentru urgențe, precum și cu clinici de specialitate și centre de cercetare dotate corespunzător.
CITEȘTE ȘI O treime din fermele din UE sunt în România, dar aduc doar 3% din producția UE7. Spitalul regional Brăila-Galați
În regiunea de est a țării, între orașele Galați și Brăila se va construi un alt spital regional, cu o capacitate de aproximativ 800-1000 de paturi.
Și acest spital va fi organizat clinic, cu o structură de specialități, având o platformă complexă de investigații și intervenții terapeutice clinice și paraclinice, care va asigura asistență medicală pentru cazurile medicale complexe,
Spitalul din zona Brăila-Galați va fi dotat cu heliport și elicopter pentru urgențe, precum și cu clinici de specialitate și centre de cercetare dotate corespunzător.
8. Un nou complex turistic pentru schi în masivul Făgăraș
Existența infrastructurii necesare pentru practicarea sporturilor de iarnă pe ambii versanți ai masivului Făgăraș, amplasarea în mijlocul țării, cât și apropierea de numeroase destinații turistice și culturale precum cele din Sibiu, Curtea de Argeș, Cetatea Poenari, Transfăgărășan fac această zonă foarte atractivă.
Se are în vedere realizarea a 150 km pârtii de schi, cu instalațiile aferente (telegondolă, telescaun, instalație cablu etc.) și dezvoltarea unor stațiuni la cota 700 m, la baza pârtiilor de schi și sanie, cu capacități de cazare de peste 50.000 de locuri, turiștii având posibilitatea să folosească mijloacele de transport personale în zona domeniului de schi.