Ce strategii au dezvoltatorii pentru a atrage și fideliza publicul @ Traficul în creștere este generat de mixul atractiv de branduri și soluții de entertainment @ Centrele comerciale sunt în proces continuu de reinventare @ Ce-i atrage pe timișoreni la Iulius Town, cea mai mare dezvoltare comercială din afara Capitalei, și ce proiecte noi sunt în pregătire în marile orașe din țară.
2024 a fost un an bun pentru retailul din România. Piața a atras noi branduri, iar altele, recent intrate, inclusiv dintre cele cu poziționare premium, au continut să se extindă în marile orașe din țară, în vreme ce noi proiecte de retail au fost inaugurate. Potrivit unei analize din noiembrie a Cushman & Wakefield Echinox, ca urmare a livrărilor realizate până în T3/2024, stocul modern de retail din România a ajuns la 4,59 milioane mp, reprezentând o densitate medie de 241 metri pătrați/1.000 de locuitori. Aceeași agenție arată că proiecte de retail cu o suprafață de 900.000 mp sunt în planificare și construcție. Printre cei mai mari dezvoltatori în domeniu se numără compania Iulius, care deține rețeaua Iulius Mall și două proiecte mixed-use ample, cu o valoare de piață de peste 1,8 miliarde de euro, și are în derulare două investiții majore, la Cluj-Napoca și Constanța.
Cu un portofoliu compus din peste 300.000 mp de retail, Iulius domină piața regională cu proiectele sale care atrag anual 70 de milioane de vizite. Iar cifrele sunt în urcare pe fondul inaugurării de noi branduri majore în rețea, dar și a unei strategii tot mai actuale în industria de retail de pretutindeni: pariul pe entertainment. „În primele 10 luni ale anului, la nivel de grup, avem +7% la capitolul vânzări și +5% pe trafic față de perioada similară a anului trecut. Proiectele noastre sunt dominante de multă vreme și am început să lucrăm la adaptarea mixului de chiriași, să aducem cele mai bune concepte și noi atracții și să ne consolidăm și mai mult. În condițiile în care avem un grad de închiriere de aproape 100%, anul acesta ne-am concentrat pe identificarea de suprafețe pe care să le remodelăm, astfel încât să aducem noi retaileri pe care publicul nostru și-i dorește. Am atras noi branduri mass-market cu prețuri avantajoase, dar și unele premium, și am avut un focus mai mare pe evenimente și experiențe pentru clienții din toate categoriile. Pe zona de dezvoltare, am avansat cu proiectele în lucru, în special cu RIVUS de la Cluj, pentru care așteptăm autorizația de construire după ce, în vară, am obținut PUZ-ul”, spune Sebastian Mahu, Head of Asset Management la Iulius.
Iulius Town Timișoara: +25% trafic în ultimele trei luni din 2024
În continuare, mallurile sunt destinațiile principale pentru shopping, însă industria se schimbă rapid și se uită cu atenție la noile generații de clienți. De aici și preocuparea dezvoltatorilor de retail de a le oferi mai multe motive să rămână în mall după ce și-au făcut cumpărăturile. Spre deosebire de retail park-uri, ce adresează nevoia de servicii în proximitate, la acest capitol punctează dezvoltările mixte, care, prin oferta extinsă de divertisment – cu zone de joacă pentru copii, cinema, săli de sport și piscine și zone verzi ample –, atrag un bazin extins de clienți. „Suntem preocupați să aducem formate cât mai diverse în mallurile noastre, pentru ca acestea să continue să fie lidere de piață la nivel regional și să reprezinte destinații zilnice, fie pentru cumpărături, servicii imediate, fie pentru experiențe de food&beverage sau timp liber. Palas Iași și Iulius Town Timișoara, cele două proiecte mixte pe care le avem în portofoliu, sunt cele mai performante dezvoltări comerciale din afara Capitalei. De exemplu, Iulius Town, în ultimele trei luni din 2024, are un trafic cu 25% mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut. La aceste rezultate contribuie atât inaugurările din ultima perioadă, cum au fost magazinele Primark, Lefties și BOSS, cât și evenimentele pe care le organizăm și pe care comunitatea le apreciază foarte mult”, adaugă Sebastian Mahu.
Iulius Town Timișoara, investiție în valoare de 442 de milioane de euro inaugurată de Iulius și partenerul Atterbury Europe în 2019, este cea mai mare dezvoltare comercială din România, cu 190.000 mp închiriabili. „Pe piața de retail din România, Iulius Town este unic prin două aspecte. În primul rând, prin anvergură – avem peste 108.000 mp dedicați exclusiv retailului, cu 450 de magazine pentru toate preferințele și bugetele; peste 11.000 mp doar pentru spații HORECA, cu peste 50 de restaurante, cafenele, cofetării și, posibil, cel mai mare food court din România. Este singurul centru comercial din țară care include toate ancorele majore de modă prezente pe piața din țara noastră. Apoi, prin mixul de funcțiuni adiacente care susțin funcțiunea dominantă de shopping. Avem o proporție mare și variată de restaurante concept și cafenele tematice, locații pentru sport, wellness și servicii medicale, cinema multiplex, loc de joacă pentru copii, parc de 50.000 mp, dar și o grădiniță și o școală de muzică”, mai spune managerul Iulius.
Brandurile continuă să se extindă în România, inclusiv cele din categoria premium, care, după București, se uită spre cele mai mari și performante dezvoltări comerciale din principalele orașe. „La Iulius Town, pentru a acomoda noi branduri care doreau să intre pe piața din Timișoara, a fost necesară reconfigurarea unei suprafețe de 14.000 mp. Printre noile deschideri se numără primul magazin Primark din afara Bucureștiului și un Digital Store Lefties din grupul Inditex, cu un concept inovator, apreciat în special de generația Z, datorită soluțiilor digitale integrate. Astfel, suntem încântați că Iulius Town a devenit singurul proiect din România care reunește toate brandurile grupului spaniol de modă. De asemenea, au fost inaugurate magazine high-end, precum BOSS și Chic Chic Urban Fashion, un lanț multibrand cu branduri exclusiviste” , adaugă Sebastian Mahu.
Proiect mixed-use la Cluj-Napoca de peste jumătate de miliard de euro
Iulius continuă investițiile în remodelarea centrelor comerciale din portofoliu și estimează un buget de 1,3 miliarde de euro pentru alte două proiecte mixed-use de amploare, la Cluj-Napoca și Constanța.
Din toamnă, se lucrează la extinderea Iulius Mall Suceava, care va avea cea mai mare suprafață de retail din nordul țării, de peste 60.000 mp. Proiectul presupune noi branduri, restaurante, cafenele, locații de tip drive thru, un centru de fitness, spații verzi și mai multe locuri de parcare. Investiția este estimată la 40 de milioane de euro și va fi finalizată în prima jumătate a anului viitor.
„Și pentru Palas Iași avem planuri de remodelare, fiind un proiect în care își doresc să intre multe branduri cu planuri de expansiune în Iași. Astfel, în perioada următoare, vom veni cu o serie de noutăți, după un proces de reamenajare. Vorbim despre noi branduri internaționale dorite de public, noi concepte de divertisment și dining, dar și de un update pentru funcțiuni-ancoră ale proiectului”.
Însă cele mai mari investiții se îndreaptă spre două proiecte complexe de regenerare urbană, cu funcțiuni mixte, la Cluj și Constanța. Proiectul RIVUS de la Cluj reprezintă o reconversie a fostei platforme industriale Carbochim, fabrică ce a fost relocată și retehnologizată, anul acesta. Momentan, se află în etapa de autorizare a lucrărilor de construcție. RIVUS va include o suprafață închiriabilă de retail de 145.000 mp, branduri și ancore în premieră, un centru de arte performative, o sală de spectacole, centre de entertainment pentru întreaga familie, un fresh market, un mix diversificat de restaurante, tehnologii cinematografice de ultimă generație, un cinematograf în aer liber, facilități sportive, un hub medical și o grădină urbană de 52.000 mp, cu deschidere spre râul Someș.
La Constanța, compania plănuiește un proiect de reconversie urbană pe 38 de hectare care aparțin Oil Terminal. Investiția este estimată la peste 800 de milioane de euro și va include funcțiuni office, retail, servicii, concepte culturale, educaționale, de entertainment, facilități publice și parcuri.