Producătorii de software Oracle și Microsoft, corporații care au puterea să determine tendințe în piață, și-au anunțat angajații că pot continua să lucreze de acasă, în contextul pandemiei. O restrângere a spațiului necesar pentru birouri poate urma acestei decizii, iar investitorii imobiliari se așteaptă ca semnalul să fie preluat și de alte companii.
Oracle vrea să renunțe la birourile din Sky Tower, unde are închiriate 9 etaje, iar Microsoft își amenajează deja noile birouri, relevă informații obținute de Profit.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Cea mai mare companie de software din România și din lume, Oracle, și-a anunțat angajații că își mută sediul central din Silicon Valley în Austin, Texas, după ce pandemia de COVID-19 a declanșat o tranziție generală spre munca la distanță. Silicon Valley a fost deja părăsit de Hewlett Packard, Palantir Technologies și Tesla.
Profit.ro a intrat în posesia e-mail-ului trimis angajaților de Larry Ellison, co-fondatorul Oracle, și Safra Catz, CEO-ul companiei, în care explică efectele mutării sediului central: „[…] Înseamnă că mulți angajați își pot alege locul în care să aibă biroul, precum și să continue să lucreze de acasă parțial sau tot timpul. Lăsând angajaților noștri posibilitatea de a alege unde și cum să lucreze, sperăm să vă îmbunătățim în continuare calitatea vieții și calitatea rezultatului muncii voastre. […] Toată lumea câștigă prin adoptarea acestei abordări moderne a muncii“, arată cei doi semnatari ai mesajului.
CITEȘTE ȘI Avantaj Client 8.087 euro TVA inclus pentru Sprinter 314 CDI Furgon, 11 mc, cu tracțiune față. Îndreaptă-te spre reușită!Oracle România, care este și unul dintre cei mai mari chiriași pe piața de birouri, intenționează să renunțe la spațiile închiriate în Sky Tower, deși contractul pentru cei 10.400 de metri pătrați a fost reînnoit în 2016 și urmează să expire abia în 2024, au declarat, pentru Profit.ro, surse din piața imobiliară. O reziliere a acestui contract înseamnă reducerea cu circa 19% a spațiului contractat de Oracle în București.
CITEȘTE ȘI Cum arată un cadou premium pentru bărbații preocupați de imaginea personalăCei aproximativ 4.500 de angajați ai Oracle în România mai lucrează în Oregon Park, unde corporația are închiriat cel mai mare spațiu - 20.000 de metri pătrați închiriați din 2015 și încă 5.000 de metri pătrați adăugați în 2018 - și în Floreasca Park, unde are încă 20.000 de metri pătrați, din 2012. Toate cele trei sedii sunt învecinate.
CITEȘTE ȘI Chiar dacă nu călătorești, vin brandurile celebre la tine - harta stării de bine Întrebați dacă vor reduce suprafața închiriată în România, reprezentanții Oracle au declarat, pentru Profit.ro, că „Oracle oferă în continuare posibilitate angajaților de a lucra de acasă, însă, din păcate, compania nu poate furniza momentan informații de bilanț pentru acțiunile întreprinse în anul 2020“.
Bani în plus de acasă
La rândul lor, cei aproximativ 1.200 de angajați ai Microsoft România lucrează de acasă de la începutul pandemiei. Compania a instituit ceea ce se numește „Stadiul 3“, care înseamnă munca de acasă obligatoriu. În anumite situații, este permis accesul la birou pentru maximum 20 de persoane pe zi, potrivit surselor Profit.ro apropiate companiei.
Microsoft lasă la latitudinea angajaților dacă vor să revină la munca la birou sau să continue să lucreze de acasă, chiar și după pandemie. Oricum, în 2021 ar putea continua exclusiv munca de acasă. Angajații care lucrează de acasă primesc de la mobilier până la echipamente tehnice și chiar ajung să câștige mai mulți bani.
Reprezentanții Microsoft nu au răspuns întrebărilor Profit.ro până la publicarea acestui articol.
Microsoft România a luat din 2018 decizia de a-și concentra toate sediile din București într-unul singur și a închiriat 23.000 de metri pătrați în două clădiri de birouri din complexul Campus 6, recent vândute de Skanska către S Immo. Aceasta a fost cea mai mare tranzacție de închirieri din 2018.
Corporația își amenajează deja noile birouri, cu o ușoară întârziere față de planul inițial, și pregătește mutarea din City Gate, după ce s-au închis deja sediile din Globalworth Plaza și de pe strada Tudor Arghezi din centrul Bucureștiului.
Investitorii imobiliari consultați de Profit.ro se așteaptă ca decizia celor două companii să fie urmată și de alți chiriași de birouri, ceea ce va rezulta în sute de mii de metri pătrați de spații goale.
„Companiile ale căror contracte de închiriere au expirat anul acesta au putut să își micșoreze spațiul, dacă au avut nevoie, prin renegociere, pentru a nu ajunge în situația subînchirierilor. Am văzut și mutări, dar companiile cu dată de expirare anul acesta au preferat renegocierea. Sunt și companii care au un spațiu excedentar și care au cerut proprietarilor o diminuare a acestuia. O parte din proprietari au acceptat să preia spațiul înapoi, cu condiția renegocierii contractului și prelungirea perioadei de închiriere pentru suprafața rămasă. Primesc tot mai multe cereri de acest gen“, a declarat, recent, Claudia Cetățoiu senior consultant office department în cadrul companiei de consultanță imobiliară JLL Romania, la Profit TV, în emisiunea Profit LIVE.
În primele nouă luni ale anului au fost livrate spații de birouri noi cu o suprafață cumulată de 124.000 de metri pătrați, iar dezvoltatorii au în diverse faze de construcție clădiri cu o suprafață cumulată de 388.000 de metri pătrați, potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
Cererea din primele trei trimestre s-a ridicat la 160.000 de metri pătrați, în scădere cu 43% față de perioada similară a anului precedent, activitatea tranzacțională fiind dominată de contractele de reînnoire și renegociere a chiriilor, care au reprezentat aproape 46% din cerere. În timp ce trimestrul al doilea, sub impactul restricțiilor impuse de pandemia Covid-19, a fost unul dintre cele mai slabe pentru piața de birouri din București din ultimul deceniu, cu un volum tranzacționat de doar 44.500 de metri pătrați, cererea a dat semne firave de revenire în cel de-al treilea trimestru, când volumul tranzacționat s-a ridicat la 63.600 metri pătrați.
Gradul de utilizare a birourilor este la circa 40-50% din nivelul obișnuit înainte de declanșarea pandemiei, în condițiile în care marea majoritate a companiilor continuă să funcționeze în sistem Work from Home sau hibrid.