Compania de consultanță imobiliară Colliers International estimează că în Capitală mai este loc pentru încă un centru comercial de mari dimensiuni, desi stocul de malluri din București va crește cu peste 100.000 mp până la finalul anului, prin livrarea a două proiecte în zona de est, ParkLake in Titan si Veranda la Obor.
Urmărește-ne și pe Google News
Odată cu livrarea centrului comercial ParkLake Plaza, stocul actual de spații comerciale moderne în București va crește de la 1,06 milioane mp la 1,13 milioane mp, ceea ce înseamnă că stocul de centre comerciale la mia de locuitori din zona metropolitană va ajunge la aproximativ 452 mp, fiind mult în urma mediei orașelor mari din regiune. Până la finalul anului, în București, urmează a fi livrat și centrul comercial Veranda Mall, amplasat în zona Bucur Obor.
„Pe baza calculelor interne ale Colliers, luând în calcul evoluția puterii de cumpărare și ritmul de creștere a consumului în următorii ani, estimăm că piața va mai putea absorbi în următorii ani aproximativ 200.000 mp suprafață închiriabilă, din care centrele comerciale anunțate spre livrare în București anul acesta însumează circa 100.000 mp. Astfel, considerăm că în afara proiectelor livrate în acest an, în București mai este loc pentru încă un centru comercial de mari dimensiuni”, a declarat Liana Dumitru, Director Asociat în cadrul departamentului de retail al Colliers International.
Livrarea noului mall ParkLake Plaza va pune presiune pe zona de est a Bucureștiului, unde cu mai puțin de 18 luni în urmă a fost livrat un alt centru comercial de mari dimensiuni, Mega Mall.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV KPMG scoate la vânzare rămășițele Astra Asigurări. Posibilii cumpărători sunt și creditori. BCR și Raiffeisen au un rol important
Zona de est a Bucureștiului va fi acoperită până la sfârșitul anului de patru centre comerciale moderne, Mega Mall, ParkLake Plaza, București Mall și Veranda Mall, amplasate pe o rază de cinci- șase km.
“Este greu de estimat impactul pe care noile livrări anunțate anul acesta îl vor avea asupra proiectelor existente, însă cu siguranță modul de operare, flexibilitatea și adaptabilitatea la nevoile consumatorului, precum și o comunicare constantă cu acesta, vor fi decisive pentru succesul pe termen lung al fiecărui centru comercial. De asemenea, conceptele noi de shopping și de divertisment cu care fiecare centru va veni în întâmpinarea consumatorilor, pot spori atractivitatea fiecărui proiect, durata vizitelor și preferința consumatorilor în favoarea unuia sau a altui centru comercial”, a încheiat Liana Dumitru.
În ceea ce privește evolutia chiriilor de bază pe termen scurt, nu sunt asteptate schimbări majore, cu toate că livrarea unui nou proiect de mari dimensiuni poate influența performanța retailerilor, în special a celor deja prezenți în centrele existente din estul Capitalei, care se va reflecta implicit în chiria procentuală.
Conform datelor Colliers International, în 2015, majoritatea retailerilor internaționali prezenți pe piața din România au înregistrat în 2015 creșteri între 10 - 20% ale volumelor de vânzări, iar în 2016 această tendință va continua.