Site-urile web ale 1.000 de Primării și Consilii județene vor fi adaptate sau reconstruite pe un format standardizat național, în baza unui program coordonat de Ministerul Cercetării, Dezvoltării și Digitalizării aprobat de Guvern, care prevede alocarea pentru acest an a 50 de milioane de lei, a anunțat, la Palatul Victoria, ministrul Bogdan Ivan.
"În clipa în care noi vorbim despre transformarea digitală a României avem profilate instrumente foarte clare (...) despre finanțarea acestei tranziții pentru sectorul guvernamental. În același timp, pentru a avea o viziune complementară și exhaustivă am luat în calcul și modul în care vom putea să aducem și administrația publică locală, și aici mă refer la Primării de comune, orașe, municipii și Consilii județene, pe același limbaj comun cu limbajul Guvernului României și cu principiile de cloud guvernamental tocmai pentru a asigura această interoperabilitate a bazelor de date, a serviciilor publice pe care le oferă astăzi statul român. Din acest punct de vedere, doar pentru anul 2024 avem alocați 50 de milioane de lei pentru a asigura servicii pentru 1.000 de Primării și Consilii județene din România, iar pentru anul 2025, în funcție de solicitări, vom putea să mergem până la 200 de milioane de lei", a declarat Ivan, într-o conferință de presă.
Ministrul a precizat că, în primul rând, se vor interconecta platformele actuale ale Primăriilor cu platforme de plăți electronice, precum ghișeul.ro. "Vom adapta sau vom reconstrui site-urile fiecărei Primării pe un format standardizat național, vom achiziționa soluții de securitate cibernetică, care reprezintă un must have în anul 2024, și, în același timp, ne vom asigura de interoperabilitatea infrastructurii IT atât la nivel județean, cât și la nivel național", a explicat Bogdan Ivan.
Potrivit acestuia, prin implementarea programului, autoritățile locale vor beneficia de un suport practic pentru a se asigura un standard în ceea ce privește solicitările pentru serviciile publice, scrie Agerpres.
"De exemplu, dacă astăzi ai de trimis o cerere către o Primărie pentru eliberarea unui document sau pentru un anumit serviciu public, e nevoie să descarci un PDF, să-l completezi și după aceea să-l semnezi și să-l încarci înapoi. Ei bine, vom trece într-un format standard în care vom avea câmpuri în care oamenii își vor trece datele fără a fi nevoiți să descarce un document, să-l printeze, să-l semneze și, după aceea, să-l încarce în această platformă", a menționat Ivan.
Totodată, va fi creat un formular "foarte simplu" de accesat de către autoritățile locale dedicat acestui apel de proiecte pe site-ul Ministerului Cercetării, Dezvoltării și Digitalizării, pe care Primăriile vor putea bifa serviciile de care au nevoie, întrucât pot fi situații în care UAT-urile să aibă deja create anumite servicii digitale.
"În funcție de serviciile pe care le vor solicita, primele care sunt eligibile vor intra automat. Trebuie să fie o Primărie viabilă, care-și asumă un termen scurt în care vor implementa aceste măsuri. Ce e foarte clar, fiind finanțat prin bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Cercetării, Dezvoltării și Digitalizării, această schemă propune foarte multă flexibilitate și, automat, foarte multă simplicitate atunci când vorbim despre procedurile de contractare, selecție și aplicare a acestui mecanism", a transmis ministrul Ivan.