Tranzacția de peste 2 miliarde de dolari prin care Google vrea să preia producătorul de brățări și ceasuri inteligente Fitbit, prezent în România cu cel mai mare birou R&D din afara SUA, ar putea limita competiția pe piețele online de publicitate și sănătate, avertizează reglementatorii australieni din domeniul concurenței.
Comisia australiană pentru concurență și consumatori (ACCC), care investighează impactul tranzacției pe piața locală, s-a arătat îngrijorată că achiziția propusă ar putea oferi Google acces la un volum uriaș de date privind obiceiurile utilizatorilor Fitbit, scrie Reuters.
Achiziția Fitbit va permite Google să își formeze un set de date încă și mai cuprinzător despre utilizatori, ceea ce îi va consolida poziția dominantă și va ridica bariere în calea potențialilor rivali care vor să intre pe piață, potrivit unei decizii preliminare a Comisiei. Decizia finală este așteptată în august.
CITEȘTE ȘI Zoom s-a răzgândit: va fi criptare pentru toți“Investigația ACCC se concentrează pe anumite servicii de publicitate online și pe piețele în formare de sănătate dependente de date”, spune președintele ACCC, Rod Sims.
Potrivit acestuia, Google a devenit deja atât de valoroasă pentru jucătorii din publicitate, încât se confruntă cu o concurență limitată, care s-ar restrânge și mai mult în cazul finalizării achiziției.
ACCC este prima autoritate de reglementare care își exprimă oficial îngrijorarea asupra tranzacției. Comisia Europeană este așteptată să își prezinte poziția luna viitoare, iar Departamentul american de Justiție a anunțat că analizează achiziția propusă.
La începutul anului, Comitetul European pentru Protecția Datelor (CEPD) a transmis că tranzacția prezintă riscuri pentru confidențialitatea și protecția datelor utilizatorilor.
CITEȘTE ȘI Gigantul american Amazon și-a dublat numărul de angajați în RomâniaÎn replică, reprezentanții Google au afirmat că nu vor vinde nimănui informații personale, iar datele legate de starea de sănătatea a utilizatorilor, pe care Fitbit le colectează, nu vor fi folosite pentru afișarea de reclame. Totodată, utilizatorii Fitbit vor putea șterge datele personale colectate de dispozitive.
Google a ajuns la un acord pentru preluarea companiei americane Fitbit în noiembrie anul trecut, într-o tranzacție de 2,1 miliarde de dolari, care marchează debutul gigantului din internet pe piața brățărilor de fitness și a ceasurilor inteligente - așa-numitele “wearables”, dispozitive ce pot fi purtate.
Înființată în 2007, Fitbit este unul dintre cei mai importanți jucători internaționali pe piața de profil.
Compania a intrat în România în 2017, o dată cu preluarea drepturilor intelectuale ale producătorului local de ceasuri inteligente Vector Watch, pentru care a plătit 15 milioane de dolari.
Americanii au adus, ulterior, peste 12 milioane de lei la capitalul social al subsidiarei din România, care a crescut la 14,2 milioane de lei. Compania are în centrul din România peste 200 de angajați.