Un studiu recent arată că utilizatorii YouTube consideră nepotrivite cea mai mare parte a clipurilor recomandate de algoritmul folosit de platforma video.
Ca și în cazul Facebook, algoritmul de rankare și recomandare a conținutului este una din marile probleme și la YouTube, cel mai mare site de video, deținut de Google. Aceasta este și concluzia la care a ajuns un studiu derulat de Mozilla.
Folosind datele colectate de o extensie de Firefox și Chrome pe parcursul a 10 luni, studiul a scos la iveală că utilizatorii au considerat nepotrivite 71% din recomandările făcute de algoritmul folosit de YouTube.
Mai mult, algoritmul nu respectă nici măcar el condițiile impuse de YouTube pentru creatorii de conținut. 12,2% din recomandări contravin regulilor platformei. Asta ridică o altă problemă, legată de (in)capacitatea YouTube de a elimina conținutul nociv.
Și când elimină conținutul problematic, YouTube o face cu o mare întârziere. Conform acestui studiu, clipurile nocive sunt eliminate abia după ce sunt văzute de un mare număr de utilizatori. Din recomandările care contravin regulilor platformei, 9% au fost șterse abia după ce au trecut de 160 de milioane de vizualizări.
Problema este mai gravă în țările care nu vorbesc oficial limba engleză. Aici, numărul recomandărilor nepotrivite făcute de YouTube este mai mare cu 60% decât în țările vorbitoare de limbă engleză - probabil pentru că algormitul înțelege mai prost celelalte limbi.
„YouTube trebuie să admită că algoritmul său este conceput într-un mod care dăunează și dezinformează oamenii” se arată în concluzia studiului realizat de Mozilla.
De cealaltă parte, YouTube, care câștigă peste 6 miliarde de dolari pe trimestru din reclame și nu are interesul de a reduce cu adevărat cantitatea de conținut controversat, se apără pe lângă subiect, spunând că doar în ultimul an a făcut mai bine de 30 de modificări la sistemul de recomandări.