Profitând de tendința pieței pentru brandurile premium, producătorul basarabean de vinuri Purcari vizează dublarea mai multor indicatori operaționali în următorii 3 ani, prin creșterea producției, expansiunea geografică, lansarea unor game personalizate pentru o serie de piețe și ameliorări de productivitate și calitate, urmare a majorării suprafețelor irigate.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
La aproape 7 ani de la listarea la Bursa de Valori București, compania Purcari Wineries (WINE) vine în fața investitorilor cu o nouă strategie multianuală, care ar urma să aducă o creștere substanțială a business-ului și o majorare de 2 ori a profitului net. De asemenea, cu rate ale repartizărilor de câștiguri sporite, mai mulți bani ar urma să vină în portofoliile acționarilor investitori de portofoliu.
Punctul de plecare este bun, cu o producție de 15 milioane litri în anul 2023, cu venituri de 332 milioane lei, dar și cu tendințe în piețele de vinuri care favorizează profilul companiei. Deși volumele de vinuri vândute scad la nivel mondial, pe măsura schimbării preferințelor publicului tânăr, sunt 2 direcții care pot să aducă pe mai departe încasări sporite pentru Purcari, prin acapararea de noi zone de piață.
CITEȘTE ȘI Prospecțiuni București și-a înjumătățit profitul net semestrial. Compania reclamă activitatea redusă de contractare în domeniul achizițiilor de date geofiziceConsumatorii vor mai puțin vin, dar premium. Aceasta avantajează brandul de bază Purcari. „Ne așteptăm ca trendul să continue”, spune Vasile Tofan, președintele Consiliului de Administrație al Purcari. Vânzările premium ar trebui să susțină un nivel de 50% al marjei profitului brut, care este o țintă medie, însă aceasta nu înseamnă că toate mărcile se vor vinde cu aceeași margine.
O altă tendință a pieței este pentru creșterea consumului de vin îmbuteliat, în detrimentul autoconsumului. Este ceva care are încă și mai mult spațiu de rebalansare pe piețele pe care Purcari este prezentă, precum Moldova, România, Bulgaria, Croația sau Ucraina. În România, vinul îmbuteliat reprezintă, încă, numai 50% din piață. Tendința s-a observat clar în ultimul an, când consumul a urcat cu 1,8% la vinul produs în gospodării și cu 3% în cazul vinului îmbuteliat.
CITEȘTE ȘI Urmare a deciziei fondatorilor Dedeman, Cemacon Zalău părăsește bursa săptămâna viitoareProfitând de aceste trenduri, Purcari Wineries vizează obținerea unor venituri de 580-630 milioane lei, în funcție de scenarii, în anul 2027, al bicentenarului companiei, acestea fiind cu 70% mai mari decât cele de 370 milioane lei preconizate pentru anul în curs. Nu este vorba numai despre creșteri, ci și despre o majorare a business-ului care să se facă profitabil. „Suntem angajați să livrăm profitabilitatea pe care am avut-o până acum”, spune Tofan, care vine din partea Horizon Capital, acționar încă dinainte de listarea din februarie 2018.
Profitul brut ar urma să crească de 2,1 ori, la 280-320 milioane lei, de la 154 milioane lei, iar câștigul pretaxare EBITDA ar trebui să se majoreze de 2,3 ori, la 210-230 milioane lei, de la 101 milioane lei. „Dorim să dublăm EBITDA, indiferent de ce se întâmplă”, spune directorul general adjunct, Alex Filip, care va prelua șefia executivă deplină a companiei la începutul anului viitor. Compania este pregătită să se ajusteze comercial și financiar pentru a obține un câștig EBITDA de peste 200 milioane lei în anul 2027.
CITEȘTE ȘI Visual Fan, cu clienți majori la divizia solară, își ameliorează profitabilitateaAtunci, profitul net ar urma să se dubleze, la 120-130 milioane lei, de la 64 milioane lei, care este, de asemenea, dublu față de cel de 29 milioane lei din an ul 2017, premergător listării. Este un obiectiv care ar urma să fie atins prin creșterea piețelor principale, cât și prin expansiune geografică, fără a majora baza de costuri la același ritm.
Sunt scenarii care nu includ decât activitatea pe actualele suprafețe, fără eventuale fuziuni și achiziții care sunt probabile în intervalul menționat, mai spune Filip, care are o experiență relevantă la compania de consultanță McKinsey. Orice firmă ar urma să fie integrată în companie, doar s-ar adăuga la indicatorii indicați în strategie pentru anul 2027.
CITEȘTE ȘI Agroland își majorează profitul net semestrial. Plan fixat - o rețea de peste 250 magazineNu doar că Purcari ar trebui să devină mai profitabilă, dar și cash-ul ar urma să meargă în cantități mai mari la acționari. Cu o rată de distribuție de 45% din profitul net, compania ar dori să susțină un dividend brut de 1,40 lei/acțiune, ceea ce înseamnă o majorare de 2,3 ori față de nivelurile actuale.
Compania ține cont de specificul pieței de la BVB care cere dividende. Cum fondurile de pensii nu pot investi, prin reglementare, compania depinde de prezența retailului, acum având un număr de peste 10.000 de acționari. Ei ar urma să fie răsplătiți în baza unui trend de creștere a dividendelor. „Noi credem că ne putem ține de el”, spune Filip.
Indicatorii financiari vin pe fondul unei strategii în care compania vrea să treacă de la actualul stadiu pe care îl caracterizează de „campion regional” în Europa Centrală și de Est, la cel de „campion mondial”.
Compania va continua să identifice tipuri locale de struguri din România și Bulgaria pentru a propulsa produse în categoria World Class Wines. „Nu este un proiect de vanitate, ci un catalist pentru dezvoltarea brandului, dar și pentru inovație”, spune CEO-ul adjunct Filip.
CITEȘTE ȘI Glissando Garden Center raportează creșteri ale afacerilor și profitului net la S1În sensul expansiunii geografice, Purcari a achiziționat Angel’s Estate, o cramă din Bulgaria, cu suprafață cultivată de 300 hectare, integral irigată despre care conducerea spune că este într-o locație frumoasă, cu potențial atât turistic, dar și pentru a se face vinuri bune.
Deficiența este că brandul Purcari nu are notorietate mare în Bulgaria și aici este de lucrat. Pe de altă parte, Bulgaria nu este o piață ieftină. Prețul de la raft pentru vinuri este mai mare decât în România sau Moldova.
Ucraina este un pariu pe termen lung și planuri mari sunt legate pentru etapa de normalizare post-conflict care este așteptată. Acolo Purcari are avantajul unei bune poziționări geografice, dar și de percepție a mărcii.
CITEȘTE ȘI Grup Șerban Holding – profit net aproape dublu la S1Pentru Asia este o abordare comună, nu numai legată de China, fiind vizate creșteri explozive ale vânzărilor în următorii ani în țări precum Coreea de Sud, Japonia și Filipine. În China, afacerile și apetitul de consum au intrat într-un anumit stadiu în pandemie, și se prezintă cu totul altfel acum. Compania nu a renunțat la planurile legate de această piață, are o echipă de vânzări pe loc și are, pe mai departe, așteptări ridicate pe termen lung.
În Turcia, Purcari a achiziționat o companie care să acționeze ca vehicul pentru actiuvitatea de distribuție, într-o piață cu mărci specifice și cu particularitatea unei inflații foarte mari, în care cantitatea vândută trebuie adecvată pentru prețuri optime în care aceasta intră în țară și până la momentul în care este vândută.
Expansiunea nu vine fără eforturi. Media cheltuielilor de capital pentru investiții va urca la 72 milioane lei în intervalul 2024-2027, de la 31 milioane lei în anii 2020-2023, ceea ce înseamnă o creștere de 2,3 ori. Nivelul relativ redus de îndatorare, de 1,3 – 1,35 ori datorii față de EBITDA, permite susținerea acestor investiții fără ca să fie nevoie ca Purcari să ceară bani de la investitori prin majorări de capital sau să emită obligațiuni.
CITEȘTE ȘI FOTO Umbrărescu mobilizat, toate loturile unei autostrăzi sunt pregătite să fie deschiseIdealul este ca investițiile să meargă cât mai liniar, pe o traiectorie de creștere susținută și constantă, dar acestea depind de stadiile mai multor proiecte. La fel, producția nu poate crește, de exemplu, cu 5% pe an, spune directorul Filip. Este nevoie de plantări, și pe măsura maturizării unor vii, creșterea se face în salturi. Compania va investi constant, astfel încât să fie spațiu de creștere și dincolo de anul bicentenar 2027, ales ca bornă de Purcari. Pentru România, strategia este pentru achiziția de vii deja plantate, cu vițe de calitate.
Principala direcție de investiții va fi în irigații, care va garanta menținerea vii a plantelor, va ridica producția, dar va ameliora și calitatea strugurilor recoltați. Efortul concentrat este pentru domeniile Cuza din sudul Basarabiei, unde sunt nu mai puțin de 700 de hectare din cele 1.850 de hectare cultivate ale companiei.
CITEȘTE ȘI Nu se limitează la Neptun Deep. Romgaz, cel mai mare producător de gaze naturale din România, pregătește noi exploatări de zăcăminte onshore, în Transilvania și MunteniaStrategia companiei mai include ameliorări ale rezultatelor operaținale prin extindetrea agriculturii de precizie, optimizarea fluxurilor tehnologice, reducerea consumului de energie și apă, o abordare standardizată a prețului și promoțiilor, creșterea vizibilității în zonele cu profil înalt din HORECA și întărirea relațiilor cu consumatorii (brandurile bulgărești să devină cunoscute pentru români și invers).
Compania este cumpărătoare netă de vin la vrac și acesta va fi utilizat pentru creșterea gamei cu nume noi. Purcari consideră că este avantajată de trendința actuală din piața vinului, în care calitatea și marca sunt mai importante decât țara de proveniență.
CITEȘTE ȘI FOTO Renault surprinde cu conceptul Emblème, cu propulsie duală, electric - hidrogenÎn prezent, Purcari este în plin avânt cu gama Nocturne, însă în curând va lansa campanii pentru promovarea unei noi serii, denumită Sapiens. Compania va promova mărci personalizate de la o țară la alta. Strategia este de a deschide piața cu brandul Purcari, cel de bază, premium, care oferă acel inedit geografic, pentru ca apoi, pe relația comercială să poată promova și alte mărci.
Purcari vrea să ajungă pe cât mai multe rafturi, unde se vinde la prețuri bune. Mai este spațiu să crească și în alte magazine, dar este greu să o facă profitabil. Compania știe că are de lucrat pentru centrele comerciale cu rotație mare. În week-end-urile prelungite, traficul este mare și stocurile se golesc repede. Sunt momente de vârf la care retailerii nu fac față. Purcari a semnat contracte de servicii cu firme specializate care să asgure prezența mărfii la raft și în astfel de perioade.
Spațiu de creștere mai este pe zona produselor „sparkling”, preferate de tineri, unde Purcari are prezență nesemnificativă, și posibilități de creștere exponențială.