Platforma de soluționare alternativă a litigiilor în domeniul financiar non-bancar (SAL-Fin), lansată de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), a anunțat marți că a primit anul trecut 197 cereri de soluționare alternativă, de peste cinci ori mai multe decât în anul anterior.
”Anul trecut, SAL-Fin a primit un număr de 197 cereri de soluționare alternativă, ceea ce reprezintă o creștere semnificativă în raport cu anul 2016, când numărul de cereri înregistrate a fost de numai 36. Dintre acestea, s-a emis un număr de 158 de hotărâri/încheieri, cele mai multe dintre ele (98%) vizând piața asigurărilor”, se arată în comunicat.
Din totalul hotărârilor, peste 55% sunt rezultate ale unor proceduri de impunere de soluție, iar peste 82% dintre concilieri s-au realizat online, potrivit SAL-Fin. Pentru litigiile soluționate, gradul de conformare a părților implicate a fost de peste 97%, respectiv pentru cinci cazuri s-a ales varianta continuării demersurilor juridice. Cele mai frecvente litigii soluționate au apărut ca urmare a diferențelor mari dintre sumele propuse de către asigurători în dosarele de daună și calculele pe care consumatorii le primesc în urma evaluărilor sau constatărilor din unitățile de service, potrivit SAL-Fin.
CITEȘTE ȘI Fondurile de pensii private obligatorii aveau active în valoare de 41,71 miliarde de lei, la 28 februarie 2018”În acest context, trebuie precizat faptul că, din cazurile soluționate la finele anului trecut, 78% au reprezentat hotărâri/încheieri emise în favoarea consumatorilor, restul reprezentând cazuri de menținere a situațiilor inițiale. Consumatorii au beneficiat de sume suplimentare în urma soluționării alternative a litigiilor de circa 725.000 lei, ceea ce reprezintă mai mult decât dublul sumelor primite inițial”, se arată în comunicat.
La nivelul anului 2016 a fost înregistrată o durată medie de 49 de zile pentru toate procedurile de soluționare a litigiilor. Datorită clarificării unor aspecte de ordin procedural, dar și pe fondul acumulării de expertiză de către conciliatori, durata de soluționare a scăzut anul trecut cu 24,4% față de anul anterior, de la 49 de zile în 2016 la 37 de zile în 2017, scrie News.ro.
SAL-Fin organizează soluționarea extrajudiciară a disputelor financiare non-bancare, interne sau transfrontaliere, în materie de consum, cu ajutorul conciliatorilor cu pregătire profesională și competențe certificate în domeniile pieței financiare non-bancare.
Conciliatorii propun sau impun o variantă de soluționare a litigiilor, gratuit pentru consumatori. La finele anului 2017, în Corpul conciliatorilor SAL-Fin era înregistrat un număr de 25 conciliatori.