Platforma de soluționare alternativă a litigiilor în domeniul financiar non-bancar (SAL-Fin), lansată de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), a anunțat marți că a primit anul trecut 197 cereri de soluționare alternativă, de peste cinci ori mai multe decât în anul anterior.
”Anul trecut, SAL-Fin a primit un număr de 197 cereri de soluționare alternativă, ceea ce reprezintă o creștere semnificativă în raport cu anul 2016, când numărul de cereri înregistrate a fost de numai 36. Dintre acestea, s-a emis un număr de 158 de hotărâri/încheieri, cele mai multe dintre ele (98%) vizând piața asigurărilor”, se arată în comunicat.
Din totalul hotărârilor, peste 55% sunt rezultate ale unor proceduri de impunere de soluție, iar peste 82% dintre concilieri s-au realizat online, potrivit SAL-Fin. Pentru litigiile soluționate, gradul de conformare a părților implicate a fost de peste 97%, respectiv pentru cinci cazuri s-a ales varianta continuării demersurilor juridice. Cele mai frecvente litigii soluționate au apărut ca urmare a diferențelor mari dintre sumele propuse de către asigurători în dosarele de daună și calculele pe care consumatorii le primesc în urma evaluărilor sau constatărilor din unitățile de service, potrivit SAL-Fin.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”În acest context, trebuie precizat faptul că, din cazurile soluționate la finele anului trecut, 78% au reprezentat hotărâri/încheieri emise în favoarea consumatorilor, restul reprezentând cazuri de menținere a situațiilor inițiale. Consumatorii au beneficiat de sume suplimentare în urma soluționării alternative a litigiilor de circa 725.000 lei, ceea ce reprezintă mai mult decât dublul sumelor primite inițial”, se arată în comunicat.
La nivelul anului 2016 a fost înregistrată o durată medie de 49 de zile pentru toate procedurile de soluționare a litigiilor. Datorită clarificării unor aspecte de ordin procedural, dar și pe fondul acumulării de expertiză de către conciliatori, durata de soluționare a scăzut anul trecut cu 24,4% față de anul anterior, de la 49 de zile în 2016 la 37 de zile în 2017, scrie News.ro.
SAL-Fin organizează soluționarea extrajudiciară a disputelor financiare non-bancare, interne sau transfrontaliere, în materie de consum, cu ajutorul conciliatorilor cu pregătire profesională și competențe certificate în domeniile pieței financiare non-bancare.
Conciliatorii propun sau impun o variantă de soluționare a litigiilor, gratuit pentru consumatori. La finele anului 2017, în Corpul conciliatorilor SAL-Fin era înregistrat un număr de 25 conciliatori.