Platforma de soluționare alternativă a litigiilor în domeniul financiar non-bancar (SAL-Fin), lansată de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) în iulie anul trecut, a anunțat vineri că a rezolvat până în prezent 66 de cereri de soluționare a unor litigii apărute între consumatori și entitățile de pe piața financiară non-bancară, din totalul de 112 primite.
În luna iulie a anului trecut, ASF a lansat oficial o entitate de Soluționare Alternativă a Litigiilor (SAL-Fin) în domeniul financiar non-bancar, o platformă prin care consumatorii pot să ajungă la înțelegeri în afara instanțelor de judecată cu firmele de asigurări sau cu fondurile de pensii, în caz de litigii, scrie News.ro.
Această lansarea a avut loc în contextul în care relațiile dintre consumatori și firmele de asigurări au devenit tot mai tensionate în 2016, pe fondul majorării puternice a tarifelor RCA și a creșterii numărului de petiții înainte de clienții nemulțumiți de întârzieri în plata daunelor.
Potrivit SAL-Fin, suma obținută prin conciliere în favoarea consumatorilor este de peste 500.000 de lei. Din restul cererilor rămase nesoluționate, 25 se află în stadiul de conciliere.
”Conform statisticilor SAL-Fin, 25 de cereri se află în stadiul de conciliere, dintre care 11 sunt transmise la comerciant/conciliator, pentru 2 cereri s-au înregistrat renunțări, iar 19 au fost respinse”, se arată în comunicat.
Cea mai mare parte a litigiilor, 68,75% din total, sunt aferente pieței RCA. De asemenea, 11,60% din litigii sunt în domeniul asigurărilor generale, 11,60% se referă la asigurările facultative CASCO, 2,67% la asigurările obligatorii de locuințe, 2,67% la pensiile Pilonul II și III, 1,78% la asigurările de viață, iar 0,93% din litigii la piața de capital.
”Cele mai frecvente litigii apar ca urmare a diferenței mari dintre sumele propuse de către asigurători în dosarele de daună și calculele pe care consumatorii le primesc în urma evaluărilor sau constatărilor din unitățile de service sau, în cazul celorlalte asigurări, prin raportare la sumele maximale prevăzute în contractele de asigurare. De asemenea, un număr mare de litigii au la bază lipsa de comunicare transparentă a calculelor pe care asigurătorii le fac în stabilirea cuantumului daunelor, dar și ca urmare a lipsei de comunicare cu consumatorii”, se arată în comunicat.
CITEȘTE ȘI Tarom scoate la vânzare bilete dus-întors cu prețuri începând de la 92 de euroUna din procedurile de rezvolvare o reprezintă soluționarea unui litigiu sub supravegherea și îndrumarea unui conciliator din cadrul SAL-Fin, ce apare ca urmare a propunerilor făcute de acesta, a sugestiilor și concesiilor la care părțile se înțeleg în vederea soluționării litigiului în cadrul SAL-Fin. Un număr de 24 de litigii au fost soluționate cu acest tip de procedură.
O altă procedură este cea a soluționării alternative a litigiilor prin impunerea unei soluții în cadrul SAL-Fin, care ia sfârșit prin pronunțarea unei hotărâri de impunere.
”Hotărârile care nu sunt atacate în termen de 15 zile calendaristice de la data comunicării constituie de drept titlu executoriu. Un număr de 42 de litigii au fost soluționate cu acest tip de procedură”, se arată în comunicat.