Piața de factoring, serviciu contra cost oferit de bănci prin care firmele pot încasa facturile în avans, a crescut, în primele șase luni ale aestui an, cu 15,5% față de perioada similară a lui 2015, până la 1,7 miliarde euro, pe fondul creșterii interesului firmelor mici pentru folosirea acestui serviciu, a anunțat, joi, Asociația Română de Factoring (ARF).
Serviciile de factoring sunt oferite în principal de departamentele specializate din cadrul băncilor, dar și de instituțiile financiare nebancare specializate (IFN-uri), scrie News.ro.
“Din punct de vedere al volumelor, cea mai mare creștere a înregistrat-o factoringul intern, având un avans de 20% față de anul trecut, nivelul situându-se la aproximativ 1,35 miliarde de euro”, precizează președinte ARF, Bogdan Roșu.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
O pondere importantă în factoringul intern este deținută de un produs relativ nou pe piață, dar care funcționează foarte bine în relația dintre conturile mari (Key Accounts) cu furnizorii lor, și anume reverse factoring.
”Finanțările prin reverse factoring depășesc 364 milioane de euro la jumătatea anului. O creștere procentuală consistentă de 28% a avut-o și factoringul de export, aceasta ajungând la un nivel de aproximativ 338 milioane de euro”, potrivit lui Bogdan Roșu.
Din punct de vedere al domeniilor care au contribuit la cresterea volumelor pe factoring intern în prima jumătate a acestui an, pe primul loc se situează, și de aceasta dată, sectorul construcțiilor, cu o pondere de 17% din totalul creanțelor gestionate în beneficiul schimburilor comerciale interne, urmat, cu o contribuție de 16%, de sectorul FMCG.
CITEȘTE ȘI Marea Britanie a pus în circulație primele bancnote din plastic, de cinci lire sterlineÎn ceea ce privește măsura în care companiile din sectorul FMCG au accesat produsele de factoring, datele ARF arată că acestea au însumat, la jumătatea anului curent, aproximativ 220 milioane de euro pe plan intern, în ușoară creștere față de aceeași perioadă a anului trecut.
Același sector generează 26% din totalul volumului de creanțe gestionate prin factoring de import, în creștere cu 7% față de rezultatul lui 2015.
“Creșterea finanțărilor prin factoring în domeniul FMCG, atât la intern cât și la import, este generată de creșterea consumului. Acest lucru a fost posibil ca o consecință previzibilă a scăderii TVA la alimente, a creșterilor salariale importante din ultimele 12 luni, în sectorul public (creșteri de aproximativ 21 procente), precum și a accelerării creditării segmentului de persoane fizice (în special creditelor de consum “fără fluturaș”), care a ajuns la un maxim al ultimilor ani”, explică președinte ARF.
Toate aceste premise, adaugă Bogdan Roșu, au condus la ”o supra-încălzire a consumului, cu accent pe bunurile din import, lucru care se observă mai pregnant în zona de FMCG. Banii suplimentari disponibili au fost direcționați de catre consumatori în special către nevoile primare și anume categoria produselor alimentare, dar și non-alimentare, concluzie care reiese, dealtfel, și din datele INS, publicate recent.
Un alt sector de activitate cu o pondere importantă în factoringul intern este cel de IT&C (12%) urmat îndeaproape de sectorul Energiei (11%). De altfel, acest sector este foarte bine reprezentat și în factoringul de export, unde a înregistrat cea mai mare creștere și anume de 8%.
Pentru restul anului, membrii ARF consideră că piața își va menține același ritm de creștere, fiind posibilă chiar o accelerare a acestuia, având în vedere sezonalitatea pe care factoringul o înregistrează în fiecare an.
Serviciile de factoring au ca efect îmbunătățirea comportamentului de plată, mai arată aceleași date. Astfel, termenul mediu de întârziere la plată a scăzut de la 15 zile în 2014, la 10 zile în 2015, arată o creștere a disciplinei în ceea ce privește plățile.
Factoringul extern a cumulat 338,3 milioane de euro și a crescut cu 28% față de iunie 2015. La aceste cifre se adaugă și factoringul de import, în sumă de 65,5 milioane de euro.