Un studiu realizat de divizia de administrare a activelor a grupului austriac Erste spune că românii sunt mai atrași de plasamentele în activele reale, în elemente la care să poată avea acces permanent și să le poată controla, precum afacerile proprii sau investițiile imobiliare.
Spune-mi în ce vrei să investești ca să îți spun cine ești și ce profil de risc ai! Este un demers pe care l-a realizat Erste Asset Management, compania care în România are în administrare cele mai mari active finanicare în industria fondurilor de investiții. Înaintea plasamentelor financiare, românii preferă investițiile în bunuri reale, în imobiliare sau afaceri pe care le pot controla direct. Pe de altă parte, atunci când este vorba de cumpărarea hârtiilor de valoare, fondurile de investiții rămân cel mai popular plasament, motivul pentru care acestea au întâietatea fiind protecția financiară.
La 8 ani de la crahul imobiliar din 2008-2009, românii, încă în proporție de o treime, ar prefera plasamentele în real estate sub diverse forme, aceasta fiind investiția pe care o înțeleg cel mai bine. Așa rezultă din sondajul efectuat de Erste pe 800 de respondenți din baza lor de date întocmită cu ocazia întâlnirilor din țară. Eșantionul format pe 2 grupuri de vârstă (persoane cu vârsta între 25 și 35 de ani și persoane cu vârsta între 35 și 65 de ani) acoperă orașele de peste 50.000 de locuitori din România.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Întrebarea-cârlig a administratorului de fonduri pentru a vedea cum percep românii investiția este „Ce ați face cu banii dacă mâine ați câștiga 100.000 de euro?” 30,6% din respondenți i-ar băga în imobiliare. Este suma a 3 răspunsuri diferite. Astfel, 14,2% au afirmat că ar face investiții imobiliare, 11,5% dintre respondenți ar cumpăra o casă, iar alte 4,9% din persoanele intervievate ar achiziționa un teren.
Concluzia Erste este că la noi există o preferință pentru investiția în bunuri sau active la care oamenii au acces permanent și pe care le pot controla. 15,5% din respondenți au spus că ar investi în afaceri, iar 8,4% dintre aceștia susțin că ar investi banii, fără a preciza însă destinația lor. Este interesant că 88,1% dintre români sunt convinși că investițiile pot aduce câștiguri mai mari decât produsele de economisire. Doar 5,2% dintre cei chestionați spun că ar plasa banii într-un depozit bancar.
„Potențial de investire există în măsura în care reușim să comunicăm”, a declarat astăzi Dragoș Neacșu, CEO la Erste AM în cadrul cadrul dezbaterii tema „Piața de capital – inclusă în proiectul de țară?. Soluții și propuneri pentru strategia de dezvoltare a României”, organizată astăzi la București de Concord Communication. El a adăugat că dacă segmente ale industriei de real estate ar fi aduse pe piața de capital, interesul ar crește pentru investițiile în hârtii de valoare având activ suport proprietăți imobiliare.
CITEȘTE ȘI Impact își majorează profitul la 9 luni de aproape 4 ori, veniturile din vânzarea de locuințe urcând cu 50%Suta de mii de euro poate fi, însă, și cheltuită. 15,1% dintre respondenți ar da banii pe călătorii, 3,0% ar cumpăra un automobil. Nu mai puțin de 5,7% dintre români spun că ar investi în viitorul copiilor, chiar mai mult decât cei 5,4% dintre oameni care afirmă că și-ar lichida creditul. Neacșu observă ca fiind interesant că nu mai puțin de 3,9% dintre persoanele intervievate au răspuns că ar face donații sau ar ajuta persoane care au nevoie de resurse pentru susținerea traiului.
Nu s-a auzit de bursă. Fondurile de investiții, paradoxal, preferate din considerente de aversiune la risc
Aproape nimeni nu spune că ar investi în acțiuni. Singurele plasamente pe bursă ar urma să fie efectuate prin intermediul investițiilor în fondurile mutuale care abia intră în clasament cu 1,5% în condițiile în are este vorba despre persoane care au participat la întâlniri organizate de Erste AM, companie din cu active în administrare de 8,01 miliarde lei (1,80 miliarde euro), reprezentând 36,96% din totalul pieței de profil, conform anuarului Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) pentru evoluția piețelor financiare nebancare în 2015.
Și aici este vorba despre o preferință care are în vedere tot o aversiune la risc. Astfel, concluzia autorilor studiului este că „protecția financiară este principalul motiv pentru care românii plasează bani în fondurile de investiții. 49,2% dintre respondenți răspund că vizează protecția financiară pe termen lung, 38,7% dintre cei chestionați se gândesc la liniștea vieții de zi cu zi, iar abia 36,6% spun că vor ca rezerva lor financiară să fie folosită în cel mai profitabil mod.
Cum se informează românii
Modalitatea de informare privind posibilitățile de câștig trădează tot o societate arhaică. Astfel, 43,7% spun că preferă să afle cele legate de investiții de la prieteni, apropiați sau colegi de încredere. Procentajul este chiar mai mare decât cel de 42,7% al celor care indică drept sursă credibilă de obținere de date consultanții financiari.
Internetul preia întâietatea. 38,6% dintre români spun că folosesc portalurile de știri pentru a obține informații, acestora adăugându-li-se cei 10,5% dintre cei care folosesc Facebook drept sursă de informare. „Este o generație nouă, care caută o informare interactivă”, spune Neacșu care își exprimă satisfacția că 31,4% dintre respondenți spun că folosesc materialele informative ale societăților care administrrează fonduri de investiții. Este un procent nu departe de cel de 35,1% al celor care se uită la emisiunile televizate pe temem financiare și de 24,1% al celor care citesc ziare și reviste.
Proporția mică, de numai 7,4% al celor care spun că strâng informații despre investiții au ca sursă cărțile de specialitate, ceea ce dă de gândit despre cum evoluează educația financiară. Erste AM a făcut eforturi în această direcție, fiind de aproximativ 7 ani sponsori ai unor colecții de cărți pe teme de economice și de investiții.