Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții va avea un sistem de conducere dualist, administrarea Fondului urmând a fi realizată de un consiliu de supraveghere și un directorat. Primii membri ai consiliului de supraveghere vor fi numiți prin hotărâre a Guvernului pe o perioadă de un an, iar un comitet special de ”remunerare” va propune cu cât vor fi plătiți cei din conducere. FSDI va avea și un comitet de audit și va putea înființa alte comitete consultative.
Proiectul de lege privind înființarea FSDI, prezentat în exclusivitate de Profit.ro, indică faptul că Fondul va fi exceptat de la prevederile Ordonanței de urgență 109/2011 privind guvernanța corporativă, ceea ce înseamnă că procesul de selecție a conducerii, în ciuda declarațiilor liderului PSD, Liviu Dragnea, nu va fi unul transparent.
Documentul include și lista companiilor care vor fi incluse în Fond. Informații complete sunt puse la dispoziția abonaților Profit Insider, la cerere trimisă pe adresa de e-mail profit@profit.ro, inclusiv cu documentele integrale
Conform proiectului de lege și celui de act constitutiv al Fondului, obținute de Profit.ro, FSDI va fi administrat în sistem dualist de către un Consiliu de Supraveghere și un Directorat, ba, mai mult, ”în orice factură, ofertă, comandă, tarif, prospect și alte documente întrebuințate în comerț, emanând de la societate, se vor menționa denumirea, forma juridică, sediul social, numărul din registrul comerțului, codul unic de înregistrare și atât capitalul social subscris, cât și cel vărsat, precum și mențiunea societate administrată în sistem dualist”.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit unor surse oficiale, politicienii nu s-au putut încă hotărî prin intermediul cărui ministru vor fi exercitate, în numele statului, drepturile și obligațiile rezultate din calitatea de acționar unic al FSDI, iar această atribuție a fost "plimbată" de la Ministerul Economiei, la Ministerul de Finanțe, la Ministerul pentru Mediul de Afaceri, iar ultima variantă în discuție este tot Ministerul Economiei.
Rolul ministerului care va reprezenta statul în FSDI este extrem de important deoarece acesta va propune membrii primului Consiliu de Supraveghere al Fondului, care vor fi aleși dintre membrii adunării generale a FSDI, respectiv din reprezentanții statului în adunările generale ale companiilor care vor face parte din Fond. Cum în adunările generale ale acestor companii se regăsesc, de obicei, înalți funcționari din administrația centrală numiți pe criterii politice, este evident că și numirile în Consiliul de Supraveghere vor fi de aceeași natură, în condițiile în care proiectul de lege promite o procedură dse selecție ”competitivă și transparentă”, dar ”stabilită prin regulile interne ale FSDI”.
Primii 9 membri ai Consiliulului de supraveghere vor fi numiți prin hotărâre a Guvernului, având un mandat de doar un an și ca obiectiv numirea Directoratului și organizarea activității FSDI. Consiliul, însă, va avea în mod normal un mandat de 4 ani, cu președinte ales dintre membri, și va numi sau revoca, cu votul majorității, membrii Directoratului.
Directoratul FSDI va fi format din 7 membri numiți de Consiliul de Supraveghere, care va numi și președintele Directoratului, iar mandatul acordat tuturor va fi tot pe o perioadă de 4 ani. Practic, vonducerea FSDI revine Directoratului, care îndeplinește actele necesare pentru realizarea obiectului de activitate al societății.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV AAGES intră astăzi la tranzacționare. Cum arată emitentul și ce planuri are acționarul majoritarDeși adunarea generală a acționarilor are dreptul să stabilească nivelul remunerațiilor membrilor Consiliului de supraveghere, proiectul de act constitutiv prevede și existența unui Comitet de nominalizare și remunerare. Potrivit documentului citat, Comitetul de nominalizare și remunerare poate formula propuneri pentru funcțiile de membru al Consiliului de supraveghere și formula propuneri privind remunerarea acestora.
Consiliul de Supraveghere va înființa totodată în cadrul său un comitet de audit, în care cel puțin un membru trebuie să dețină experiență relevantă în aplicarea principiilor contabile sau în audit financiar, dar va putea crea și comitete consultative, formate din cel puțin 2 membri ai consiliului, care vor înainta Consiliului de supraveghere rapoarte asupra activității lor.
Poiectul de act constitutiv mai stabilește că în cadrul FSDI va fi organizat un departament de audit intern cu atribuții de ”examinare obiectivă a ansamblului activităților societății, în scopul furnizării unei evaluări independente a managementului riscului, controlului și proceselor de conducere ale acesteia”.
Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI) a fost unul dintre instrumentele invocate de liderul PSD, Liviu Dragnea, ca nerealizare a Guvernului Grindeanu, pe motiv că nu a fost avizat și implementat deși face parte din programul de guvernare. Cu doar o săptămână înainte de retragerea sprijinului politic cabinetului Grindeanu, Dragnea arăta că proiectul este finalizat și va fi depus de PSD la Parlament.
Pe de altă parte, pe fondul unor informații conform cărora Fondul va facilita scoaterea banilor din trezorerie și alocarea discreționară a acestora, premierul Sorin Grindeanu a repetat că important este conținutul Legii de înființare a Fondului, nu modul de adoptare, și nu a aprobat documentul, ci l-a trimis la PSD pentru a fi promovat ca proiect de lege în Parlament. Proiectul nu a fost pus niciodată în dezbatere publică, însă este de așteptat ca, în eventualitatea în care ministrul Economiei, Mihai Tudose, va fi nominalizat de președinte și votat de Parlament ca prim-ministru, proiectul să ajungă în dezbaterea legislativului.