Compania de agro-tech Norofert ajunge la cota pieței AeRO la multiplii de evaluare atractivi. CEO-ul Vlad Popescu își amintește de începutul activității de producție într-un grajd dezafectat, dar vede extindere pentru compania care anul trecut a obținut un profit net de 4,6 milioane lei. Sumele atrase de pe piața de capital prin obligațiuni și vânzarea unei părți din acțiuni au fost utilizate pentru construcția unei noi fabrici în Prahova și extinderea forței de vânzări pe o piață a fertilizatorilor foarte scindată.
Investitorii de la Bursa de Valori Bucurerești au începând de astăzi, pe segmentul AeRO, o nouă companie de creștere, într-un sector al agriculturii slab acoperit pe piața de capital. Interesul pentru acțiunile Norofert (NRF) a fost decent și, cu 3 ore înainte de închiderea sesiunii de tranzacționare, deja a fost depășit reperul unor transferuri de 1 milion de lei.
Cotația s-a stabilizat în jurul reperului de 12,30 lei/acțiune, iar acesta ar conferi o capitalizare de piață de aproximativ 25 milioane de lei, aparent o evaluare atractivă dacă avem în vedere cifra de afaceri consolidată de 14,8 milioane lei, raportată pentru 2019, și un profit net de 4,6 milioane lei. CEO-ul Vlad Popescu, care a preluat de la tatăl său un business lansat în anul 2000, chiar a menționat la debutul ședinței de tranzacționare de la BVB, de astăzi, nivelul de 4,5 ori al indicatorului PER la care societatea a realizat plasamentul privat din vară pentru aproximativ 40% din titluri, în contravaloarea sumei de 1,5 milioane euro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Norofert, care a trecut deja la a 2-a generație, a făcut pasul către producție în 2015, cu vânzări axate pe piața producției ecologice agricole, iar creșterea a fost rapidă în condițiile în care pe piețele de nișă informația sună foarte repede.
Banii atrași de la investitori sunt utilizați pentru atacarea, prin gama Karisma, și a segmentului agriculturii convenționale, cu potențial mai mare de extindere. În ceea ce privește furnizarea de produse pentru zona ecologică, piața românească deja nu mai oferă oportunități de creștere a vânzărilor pe termen scurt. „Am dat cu capul de tavan; suprafețele sunt mici, clienții sunt puțini”, a declarat pentru Profit.ro CEO-ul, deținător a 38,69% din titluri, adăugând că au ajuns aproape la toți fermierii care au culturi ecologice.
Atacarea în SUA a celei mai promițătoare piețe din lume. Niciun avantaj că suntem în Uniunea Europeană
Șansa pe segmentul de la care a pornit vine din terțe piețe. Norofert lansează o investiție de 1 milion de euro pentru atacarea pieței americane. Plasamentele vor fi efectuate fazat, astfel încât riscul este dispersat, iar Vlad Popescu își asumă că va fi foarte greu, dar în cazul unui succes, potențialul de creștere este exploziv. SUA au 3,3 milioane de hectare de culturi ecologice, iar suprafața crește cu 8-10% anual.
În a 2-a parte a anului va deveni funcțională, ca start-up american parte în grupul Norofert, o facilitate în statul american Ohio, cu producție predilectă de porumb, iar pe măsura avansării demersurilor din partea echipei de vânzări, planul este ca acolo să fie construită o fabrică. Interesant este că, la sediul Bursei, reprezentanții companiei care a fost vedeta zilei au adus șepci care parafrazează sloganul câștigător la alegerile din 2016 a președintelui SUA Donald Trump, „Make Agriculture Great Again”.
De asemenea, interes există și pentru piețele din Iordania, Maroc și Egipt, dar nu pentru țările din spațul comunitar european, unde omologarea produselor este costisitoare și durează între 2 și 5 ani. „Uniunea Europeană este poate cel mai birocratic și mai greoi aparat”, spune Popescu, răspunzând la o întrebare a Profit.ro. „Este foarte clar că legislația europeană este influențată de un lobby foarte puternic de la marii producători și nu văd să se schimbe chestiunea aceasta prea devreme; de aceea încercăm să plecăm spre piețe mai permisive.”
Vânzătorii, trimiși pe teren
În România, șansa de creștere este pe segmentul agriculturii convenționale, însă și aici diagnosticul este acela că piața este scindată, cu multe produse care apar de la an la an, iar fermierii nu știu ce să mai aleagă. „E o luptă foarte grea; e o luptă la baionetă”, spune CEO-ul de la Norofert, care subliniază că abordarea companiei este aceea a vânzărilor clasice, cu oamenii pe teren, bătând la ușa clienților.
Compania a comunicat astăzi că, prin banii atrași de la investitori, și-a extins cu 28 de membri echipa, în cea mai mare parte forță de vânzări de 15 persoane, ceea ce asigură o dispersie mai bună pe teritoriul țării, cu acoperirea a 402 clienți.
„În momentul de față ne aflăm într-un punct foarte bun; avem o gamă completă de produse, ne considerăm o companie completă din toate punctele de vedere”, spune Mugur Ionescu, membru cu contribuție decisivă în dezvoltarea Norofert din ultimii ani.
CITEȘTE ȘI Fondul Proprietatea plimbă "Omul de zăpadă" până la primăvară și lansează propunere de dividendCompania ajunge la cota pieței AeRO după o pregătire care a durat aproximativ 2 ani. Zuzanna Kurek, partener la Cornerstone Communcations, firma fondată de fostul director polonez al Bursei de Valori București Ludwik Sobolewski, a numărat 48 de întâlniri cu reprezentanții firmei din domeniul agro-tech. „Cred că Norofert este făcută pentru piața AeRO; cred că este un exemplu perfect de afacere inovativă, condusă de oameni muncitori, modești, care au o idee și vor să facă ceva nu numai pentru ei, dar de asemenea pentru țară și economia românească”, spune Kurek, între timp cooptată în Consiliul de Administrație al societății.
Atragerea de finanțare de la investitori a permis companiei să construiască o nouă fabrică la Filipeștii de Pădure, în județul Prahova, unde pe 2.400 de metri pătrați sunt amplasate cu 4 linii de producție automatizate, dar și un laborator de analiză a calității produselor. De asemenea, au fost achiziționate materiile prime pentru 2 sezoane de producție. Compania are o capacitate de stocare pe un depozit 800 de metri pătrați care permite crearea de stocuri-tampon, iar accesibilitatea bună lasă loc satisfacerii unor cereri foarte mari.
Este contextul în care Popescu își permite autoironia de a vorbi despre punctul de plecare din Filiași, județul Dolj, ca despre „grajdul dezafectat pe care noi îl numeam câteodată fabrică”.
Compania a dat lovitura în anul 2018, după ce a promovat o tabletă efervescentă care a rezolvat 3 probleme: logistica dificilă a transporturilor lichide, instabilitatea formulelor lichide și termenul de valabilitate redus. Acum, compania se extinde prin gama Karisma pe segmentul culturilor agricole convenționale, iar prin gama hobby desface produse și către consumatori casnici.