Oferta de la Hidroelectrica, unde 70% din alocare a mers către jucătorii locali, arată că la București este o bază de investitori solidă ce poate plăti prețuri la multipli destul de ridicați, spune directorul BVB, Adrian Tănase, completând că societățile mari nu ar trebui să caute neapărat pe bursele mature evaluări mai bune sau lichiditate mai ridicată.
De ce este necesară educatia financiară și care sunt greșelile pe care le fac oamenii fără o educație financiară, Cum compar diversele opțiuni de investiție financiară, Cum decidem care este investiția care ni se potrivește, Când fac exit și cum marchez profitul, De când începe educația financiară, ce și cum îi putem învăța pe copii sunt întrebări la care se va răspunde la Maratonul de Educație Financiară - ediția a III-a, programat să fie organizat de PROFIT NEWS TV pe 12 octombrie
Anul 2021 a fost unul excepțional la Bursa de Valori București din punctul de vedere al listărilor, cu 23 de listări, din care 3 la cota pieței reglementate, însă a fost urmat de un an de „secetă” care a culminat cu eșecul ofertei publice primare de la Agricover.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Momentul bun a creat încredere, a arătat că piața se poate mobiliza la momente-cheie și că în rândul investitorilor există apetit pentru activele de calitate. Aceasta, nivelul de conștientizare la nivelul antreprenorilor adus de anul 2021 și climatul de dobânzi mari de pe zona bancară are potențialul de a aduce un nou val de listări la BVB.
Este ceva care conducerea Bursei realizează, după cum înțelege că sunt o serie de acțioanri majoritari de la companii românești de primă mărime care își ridică întrebarea dacă nu este mai bine să se uite și la perspectiva listării pe o bursă matură. Este bine la București? La București și pe o piață dezvoltată sau doar pe o bursă dezvoltată?
„Este o întrebare validă, bineînțeles, pentru că orice vânzător are interesul de a-și maximiza nivelul de evaluare”, a declarat pentru Profit.ro Adrian Tănase, directorul general al BVB care înțelege asumarea proprietarilor companiilor conform căreia, cu cât piața este mai dezvoltată, cu atât indicatorii de evaluare sunt mai buni prin prisma vânzătorului. „S-ar putea să fie fals”, avertizează acesta.
CITEȘTE ȘI Acționarii BVB – convocați pentru finalul lunii noiembrie pentru alegerea președintelui Bursei. Mandatul de director al lui Adrian Tănase, prelungit cu un anDimpotrivă, dacă nu este vorba de o companie cu cu activitate restrânsă în România și fără vizibilitate internațională, depărtarea de baza de consumatori de investitori locali poate fi o decizie greșită, atât pe termen scurt din punctul de vedere al indicatorilor de evaluare fundamentală obținuți, cât și pe termen mediu, ca multiplii, dar și ca lichiditate, spune Tănase. „Faptul că te duci pe o piață mare externă nu vine în mod automat cu o evaluare mai bună și o lichiditate mai mare. Este fals, mai ales pentru companii care nu au o prezență internațională puternică.”
Dacă îndoieli au existat și în deceniul trecut, etapa de deglobalizare și de protecționism economic tot mai pronunțat către care tinde lumea pare a merge în sensul văzut de conducerea BVB. Decizia de listare a Hidroelectrica numai pe bursa românească a fost într-un context al votului acționarului majoritar, statul român, care prin Ministerul Energiei controlează 80,05% din acțiuni, în timp ce administratorii americani de la Franklin Templeton ai vânzătorului Fondul Proprietatea (FP) au vizat o listare duală.
CITEȘTE ȘI FOTO Un amfiteatru din ASE poartă numele Bursei de Valori București. Reprezentanți ai studenților s-au angajat pentru colegii lor că aceștia nu vor mâzgâli băncile nou-nouțePe de altă parte, OMV Petrom (SNP), companie controlată de acțioonar majoritar din Austria, a luat decizia de a-și delista certificatele de depozit (GDR) tranzacționate la Londra. De altfel, ca și în cazul Romgaz (SNG) sau a Fondului Proprietatea, promovate, de asemenea, pe bursa londoneză, lichditatea a tins să migreze către piața principală de la BVB.
Discuțiile avute de-a lungul anilor de Profit.ro cu investitori români, atât instituționali cât și individuali, arată că listările duale nu sunt populare, mai ales atunci când dimensiunea tranzacției nu este mare. Temerea de niveluri foarte ridicate de suprasubscriere și de alocările debalansate ale consorțiilor de intermediere către clienții externi sunt importante, cu cea mai mare cicatrice fiind de la oferta primară derulată în toamna anului 2013 la Romgaz.
CITEȘTE ȘI Bonas Import Export trece pe profit la S1. Consiliul de Administrație motivează schimbările din conducerea companiei prin faptul că aceasta își oprise creștereaIstoricul prezențelor externe nu este nici el unul bun. Cazul cel mai brutal a fost cel al A&D Pharma, operatorul lanțul de farmacii Sensi Blu, s-a listat în 2006 la Londra, unde a fost în irelevanță din punct de vedere al vizibilității și lichidității, astfel încât în 2011 acționarii au luat decizia delistării.
„Dacă nu ești o companie cu prezență internațională serioasă sau o prezență globală, chiar – cum este UiPath – și ești o companie locală sau cu dezvoltare regională aici, în zona noastră, îndepărtarea de baza de investitori naturală (clienții tăi, investitorii domestici, atât instituționali, cât și de retail), este o decizie greșită”, spune Tănase de la BVB.
El atrage că și pe piețe dezvoltate precum Amsterdam sau Londra, societăți care au capitalizarea companiilor românești nu au lichiditate. „Lichiditatea este generată de acele companii globale”, afirmă directorul Bursei. „Marea majoritate a lichidității pe acele piețe este generată de aceste companii campioane.”
CITEȘTE ȘI Acționarii One United Properties aprobă acordarea de dividende parțiale. Undă verde pentru contractarea de facilități de credit de 130 milioane euroConducerea BVB este conștientă că încă piața locală este în suferință la nivelul lichidității din piața secundară, și lucrează la îmbunătățirea acesteia, dar din perspectiva pieței primare, exercițiile de listare anterioare arată că investitorii sunt dispuși să plătească prețuri la indicatori de evaluare buni din perspectiva vânzătorilor.
„Pentru companii locale sau care se dezvoltă regional, București oferă o bază de investitori foarte puternică”, spune Tănase. „S-a văzut și în deal-ul Hidro, când 70% din alocare a fost către investitori locali.”