La BVB, titlurile Electrica au coborât sub reperul de 8,60 lei/acțiune, ajungând aproape de cele mai scăzute niveluri de la listarea acestui emitent, în 2014. Șocul scumpirilor de energie care a adus companiei o pierdere de peste jumătate de miliard de lei este resorbit de companie, care, la cumpăna dintre ani, trece de valul de renegocieri ale contractelor cu clienții și se adaptează noilor prețuri. Societatea a depășit inclusiv contractul cu Alro și mizează pe o claritate mai mare a compensărilor de la stat după schema aplicabilă de la 1 aprilie. „Valul acesta a început să se regleze încă de la sfârșitul anului trecut”, vine mesajul de la conducerea companiei.
Investitorii au ales să vândă înainte de publicarea rezultatelor financiare de la Electrica (EL), semn că o anumită angoasă există în piață față de debutul anului financiar 2022 și față de riscul ca emitentul să-și adâncească pierderile rezultate din ecartul între prețul ridicat de achiziție al energiei electrice și contractele cu clienții încă nealiniate la noua realitate.
O declarație de săptămâna trecută a Danei Daraban, directorul executiv al Federației Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie, conform căreia firmele de furnizare nu au primit de la stat nici 30% din sumele aferente schemelor de compensare a adăugat sentimentului negativ existent în piață. Investitorii își fac și unele calcule asupra impactului pe venituri.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Acesta este contextul unei presiuni consistente la vânzare. Cotația a coborât ieri la prețul de 8,60 lei/acțiune, apropiindu-se de zona minimelor istorice aduse de șocul coronavirus în martie 2020, așa cum se vede pe graficul atașat.
Asumările sunt că și Electrica ar fi lovită de întârzierile plăților guvernamentale. În Adunarea Generală Anuală a Acționarilor din 20 aprilie, directorul general, între timp demis, Corina Popescu a primit o întrebare pe această temă. „Nu știu dacă pot să spun exact suma pe care am recuperat-o până acum”, a fost replica în care a fost invocată rezerva de tăcere până la publicarea rezultatelor financiare trimestriale pe 13 mai. „Pot să spun că am recuperat până astăzi doar pe mecanismul de compensare de la Ministerul Muncii.”
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, analist eToro: Anxietate pe piețe. Efectele inflației ridicate încep să se vadăStatul a implementat 3 scheme de ajutor, respectiv o compensare ce vine de la Fisc, o exceptare și o plafonare, ultimele acordate de Ministerul Energiei. Compania suferă de un șoc indus de stat inclusiv printr-o măsură de interdicție a deconectării rău-platnicilor pe perioada stării de alertă și de care clienții au abuzat. Raportul anual al Electrica arată provizionări de 582,01 milioane lei în contul unor creanțe comerciale nerecuperate în raport cu clienții de 582,94 milioane lei, acestea având niveluri de întârziere de peste 90 de zile și trecute la pierdere.
„Faptul că nu putem să întrerupem consumatorii care nu plătesc factura – pentru că sunt protejați de acele prevederi existente în ordonanță – pun o presiune importantă pe nevoia de cashflow de care avem nevoie”, declara în AGA șeful executiv al Electrica, care între timp are o decizie de demitere din partea board-ului începând cu data de 16 mai.
„Schema este destul de complicată și destul de greu de înțeles”
Navigarea peste perioada creșterii explozive a prețului la energia electrică a fost dificilă, pentru că au fost 5 modificări ale cadrului de reglementare și întotdeauna a fost un timp de întârziere între elaborarea documentației și încasări. Acest proces a fost întotdeauna în urma nevoiei de cash. „În perioada aceasta, din noiembrie până la 1 aprilie, cel puțin pe partea de furnizare, a fost haos total”, spune Popescu, reclamând o imposibilitate a furnizorilor de a face calculul costurilor către clientul final.
CITEȘTE ȘI VIDEO Alerta unui analist financiar american, fost consultant pentru Trezoreria SUA: Occidentul are nevoie de Al Treilea Război Mondial. Nu mai este întoarcere la normalitate. Faceți-vă stocuri de alimente pentru 2 ani!Implementarea schemelor pe facturi nu este simplă. Practic, firmele de furnizare operează mai multe tipuri de tarife: serviciu universal, consumator casnic eligibil, agenți economici, IMM-uri cu exceptare, consumatori din Munții Apuseni și delta Dunării pentru care legea solicită alte prevederi. Peste acestea vin reglementările pentru consumatorul vulnerabil, iar în unele cazuri autoritățile publice locale au avut aplicări total diferite.
În general, companiile de furnizare facturează pe firul apei – emițând facturi zilnice – o parte estimată și o parte estimată, pe mai multe luni de livrare – însă este greu ca acestea să meargă în paralel cu mai multe mecanisme de compensare. „Lucrurile nefiind foarte clar specificate, e foarte greu de ajustat sistemul acela și să te asiguri că factura aceea e emisă corect”, rezumă Popescu. „Schema este destul de complicată și destul de greu de înțeles.”
Activitatea de echilibrare care a dezechilibrat bilanțul
Un alt impas a fost indus de costurile care nu au putut fi mijlocite pe piața de echilibrare. Electrica Furnizare a preluat mai mulți clienți ca furnizor de ultimă instanță, dar ei nu aveau energia achiziționată pentru că nu știau de contracte. „Singura modalitate de a le acoperi costurile cu energia electrică era din piața de echilibrare, dar costurile acestea nu erau recunoscute conform ordonanței”, explică Popescu. „Practic era o pierdere pură pe care o avea furnizorul care îl prelua.”
Este și motivul pentru care companiile au dorit să renunțe la calitatea de furnizori de ultimă instanță. „Toată lumea a intrat în stand-by. Au făcut un pas înapoi. Nu ne trebuie! Nu ne trebuie! Nu ne trebuie!”
Electrica a plătit totul în avans, dar „în toate acele scheme nouă nu ni s-au recunoscut costurile pe care le avem”. Astfel, costul pentru energia de echilibrare „s-a reflectat în situația financiară”, a mai spus Popescu despre anul 2021, în care pierderea companiei s-a ridicat la 553 milioane lei. „În toată perioada aceasta a fost foarte greu de tranzitat pentru că nu se știa clar.”
CITEȘTE ȘI Compania Chromosome Dynamics, ce operează marketplace-ul Agrobazar, ajunge la cota bursei cu o valoare de piață de 19 milioane leiProblematica a fost remediată în ordonanța nouă, aplicabilă de la 1 aprilie și prin care Guvernul a încercat cumva să remedieze și trecutul, recunoscând parțial costuri după discuții cu Autoritatea Națională pentru Reglementare în Energie (ANRE). „Lucrurile sunt clare, sunt menționate, se spune cât se recunosc”, spune Popesu despre noul cadru. „Un furnizor care știe să facă treaba cum trebuie se poate încadra.”
La T2, compania ar urma să surmonteze aproape integral valul de renegociere a contractelor pierzătoare
Vestea bună este aceea că Electrica depășește în această perioadă șocul diferențialului de cost între contractele deja semnate la prețuri scăzute și energia plătită la noile prețuri mai ridicate către producători. „Valul acesta, cumva, a început să se regleze încă de la sfârșitul anului trecut”, spune Popescu, adăugând că deja de la 1 ianuarie sunt semnate contracte la noile prețuri cu clienții atât pentru serviciul universal, cât și pentru consumatorii eligibili.
Din trimestrul 2, resorbirea ar fi cvasiintegrală. Electrica a avut prețuri garantate pentru categorii de consumatori pentrui școli și grădinițe, dar și către consumatori mari. „Am avut anul trecut preț garantat la Alro. Nu am avut ce să facem; nu am avut cum să renegociem și cantitatea a fost substanțială”, spune directorul demis de la Electrica, adăugând că acest contract a încetat în decembrie.