În România, în perioada ianuarie-februarie 2018, au fost lansate aproximativ 26 de oferte inițiale de monede (ICO-uri) cu scopul de a finanța proiecte sau idei de afaceri, existând riscul ca piața să fie inundată de cantitate în dauna calității investițiilor, a anunțat luni compania de consultanță și audit EY România.
La începutul lunii februarie, Banca Națională a României (BNR) a anunțat că descurajează orice fel de implicare a băncilor în legătură cu monedele virtuale, în contextul amplificării riscurilor, scrie News.ro.
"În România, în perioada ianuarie-februarie 2018, au fost lansate aproximativ 26 de ICO-uri cu scopul de a finanța proiecte sau idei de afaceri. Pe măsură ce ICO-urile continuă să câștige popularitate și jucători tot mai importanți apar la nivel local și global, există riscul de a vedea piața inundată de cantitate în dauna calității investițiilor. Pe 6 februarie, Banca Națională a României a emis un comunicat de presă prin care clasifica monedele virtuale, cum ar fi Bitcoin, drept active speculative, extrem de volatile și riscante”, a declarat Carmen Adamescu, partener EY România, în cadrul comunicatului.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
La nivel global, lipsa unei evaluări riguroase și a unui proces de due diligence efectuat de investitorii potențiali generează o volatilitate extremă a pieței ICO, în condițiile în care investitorii contribuie cu capital într-un ritm mediu de peste 300.000 de dolari pe secundă, potrivit EY.
”În urma analizei a 372 de ICO-uri de la nivel global, EY a identificat faptul că ofertele au atras fonduri de 3,7 miliarde dolari, adică dublul volumului investițiilor fondurilor cu capital de risc în proiecte blockchain. Mai mult, Statele Unite dețin prima poziție, cu cel mai mare volum de ICO-uri provenind din această țară. Urmează Rusia și China, fiecare cu peste 300 milioane dolari”, se arată în raport.
Unul dintre rezultatele studiului EY arată că multe dintre token-urile utilitare oferite pieței s-ar putea să nu răspundă niciunei nevoi de business din piață.
”Token-urile utilitare sunt, în esență, o formă de monedă specifică aplicațiilor care combină elementele specifice tehnologiei blockchain cu o componentă speculativă pentru investitori, conform căreia valoarea acestor token-uri va crește odată cu utilizarea monedei respective”, se arată în comunicat.
Totodată, spre deosebire de ofertele publice inițiale (IPO) de pe piețele de capital, ofertele inițiale de criptovalute (ICO) sunt vândute pe piață înainte de a exista o afacere consolidată în jurul soluției, potrivit EY.
”Chiar dacă unele companii foarte promițătoare au reușit un IPO înainte de a înregistra profituri, acestea au dispus aproape întotdeauna de venituri și clienți care le-au permis să facă niște evaluări. O ofertă ICO tipică nu are nici clienți, nici venituri și, în cele mai multe cazuri, nici măcar un produs funcțional. Adesea, singurul fundament pentru ICO este reprezentat de un white paper în care se descrie tehnologia avută în vedere și o mică aplicație software care demonstrează cum sunt emise și gestionate token-urile”, se arată în comunicat.