UniCredit va ajunge la o cotă de 12% după active, respectiv pe locul 3 în piața bancară din România, după preluarea Alpha Bank, care va fi finalizată anul acesta, și va urmări o creștere organică în continuare, renunțând la achiziția altoar bănci scoase la vânzare care ar fi fost nepotrivite pentru scopul grupului, a transmis Teodora Petkova, Global Head al băncii pentru Europa Centrală și de Est, la Euromoney CEE Forum, în Viena.
“Suntem pe finalul procesului de due diligence. Fuziunea cu Alpha Bank va avea, printre beneficii, o contribuție mai puternică pe segmentul de retail. Vom consolida în continuare zona corporate, iar noua bancă va continua creșterea organică. Este prematur să vorbim și despre redundanțele existente, dar cu siguranță vom păstra cei mai buni oameni din cele două bănci”, spune Petkova.
Șefa grupului UniCredit pentru regiunea CEE a explicat renunțarea la alte achiziții de bănci, de care a fost inițial interesată, prin faptul că s-au dovedit în final a nu fi potrivite scopului grupului: “Nu este un secret că am fost interesați și de preluarea OTP Bank în România, dar în final am renunțat. Vrem să creștem organic în continuare”.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Acționarii UniCredit Bank România și AlphaBank România au decis, în octombrie 2023, fuziunea celor două subsidiare, care vor duce la formarea celei de-a treia celei mai mari bănci din România. Mișcarea face parte dintr-o tranzacție mai amplă în regiune între cele două grupuri din Italia și Grecia.
UniCredit se așteaptă la profituri mari din România după achiziția a 90% din Alpha Bank. Fuziunea din România va avea un impact asupra capitalului de bază de nivel 1 al UniCredit de aproximativ 15 puncte de bază. Pe de altă parte, UniCredit se așteaptă să-și majoreze profitul în România cu 100 de milioane de euro ca urmare a afacerilor preluate de la Alpha Bank.
Grecii vor păstra o cotă de 9,9% din noua entitate și vor încasa 300 de milioane de euro în cash.
UniCredit România și Alpha Bank România au o poziție puternică în segmentele corporate și retail. Cele două au o cotă de piață după active combinată de 12%.
UniCredit va distribui și produsele de fonduri mutuale prin rețeaua Alpha Bank Grecia. Grupul Italian a dezvoltat și platforma onemarkets Fund, pentru acces la fonduri dezvoltate atât inhouse, cât și prin parteneriate strategice cu alți asset manageri, precum Amundi, Allianz Global Investors, Black Rock, Fidelity, JP Morgan sau PIMCO. “onemarkets Fund este deja disponibilă pentru clienții din Cehia, Slovacia, Ungaria și Bulgaria, iar România va urma în scurt timp”, a declarat, la Euromoney CEE Forum, Teodora Petkova.
CITEȘTE ȘI Microsoft a depășit Apple, devenind cea mai valoroasă companie listată la bursă din lumeȘefa UniCredit pentru regiunea CEE spune că diferențele de reglementare între diferitele țări în care grupul este prezent influențează modul în care grupul își poate consolida produsele pe aceste piețe.
Regiunea rămâne, însă, principala sursă de creștere pentru grupul Italian.
Potrivit ultimului rapot trimestrial pentru Europa Centrală și de Est (ECE) al UniCredit Research, „Un an de alegeri cruciale”, prezentat la Forumul ECE, consumul privat va duce probabil la redresarea creșterii economice în Europa Centrală și de Est, ajutat de creșterea mai rapidă a salariilor reale, creșterea împrumuturilor pe fondul ratelor dobânzilor mai scăzute și a unui efect pozitiv de bogăție venit din prețul locuințelor. Investițiile productive și exporturile sunt de așteptat să contribuie la creșterea economică cel mai devreme în semestrul al doilea din 2024.
Economiștii UniCredit estimează deficite bugetare sub 3% din PIB în 2024-2025 doar în Bosnia-Herțegovina, Bulgaria, Croația, Cehia și Serbia, deși politica fiscală nu va contribui la creșterea economică în majoritatea țărilor ECE. Ei cred că ajustarea fiscală va fi încetinită de un program electoral încărcat.
„Ne așteptăm ca partidele pro-UE să câștige majoritatea locurilor UE-ECE în Parlamentul European, Polonia conducând un grup pro UE care va susține o integrare economică și politică mai profundă în Europa”, spun economiștii în CEE Quarterly. Ei adaugă că alegerile din 2024-2025 vor fi ultimele înainte ca politicienii ECE să fie forțați să abordeze provocările demografice și economice.
Printre principalele decizii care urmează să fie luate în ECE, se numără: 1. Adoptarea euro de către Bulgaria, cel mai probabil în 2025; 2. negocieri mai rapide de extindere între UE, Balcanii de Vest, Moldova și Ucraina; 3. Polonia și România întărindu-și importanța geopolitică; și 4. mai mult sprijin pentru Ucraina. Economiștii identifică și principalele riscuri potențiale, într-o nouă eră marcată de înclinare populistă din partea partidelor principale: scăderea ratingurilor, cererea externă slabă care ar putea duce la recesiune, printre altele.
CITEȘTE ȘI Numai 5% dintre familiile italiene dețin aproape jumătate din bogăția țăriiÎn acest scenariu macroeconomic și geopolitic, Europa Centrală și Europa de Est continuă să fie motoare de creștere și pentru grupul UniCredit. „Regiunea își menține importanța strategică pentru UniCredit, iar planul nostru este să continuăm să creștem într-un ritm accelerat, valorificând echipele locale puternice și cunoștințele și expertiza noastră globală”, a comentat Teodora Petkova, Global Head pentru Europa Centrală și Europa de Est al UniCredit, în timpul Forumului CEE. Europa Centrală și Europa de Est contribuie cu 33% din totalul creditelor UniCredit, 31% din totalul depozitelor și 30% din veniturile nete ale grupului, dacă luăm în considerare rezultatele financiare înregistrate la 30 septembrie 2023.
„Punând clienții în centrul activității noastre, le oferim o amprentă geografică de neegalat prin intermediul a 10 bănci de top, dintre care în Austria, Bosnia și Herțegovina și Croația suntem numărul unu pe piață și numărul trei în Bulgaria”, a spus Petkova. Acest lucru face ca UniCredit să fie al doilea grup ca mărime din ECE în ceea ce privește activele, în valoare de 236 de miliarde de euro la T3 2023 (include și Alpha Bank România).
Petkova vede o tendință ascendentă puternică în adoptarea digitală, pe care UniCredit o facilitează prin investiții continue în tehnologia informației. Ea a prezentat date, conform cărora aproximativ 60% dintre clienții din regiune sunt deja utilizatori activi de telefonie mobilă (începând cu T3 2023), în creștere față de 53% în 2022. Vânzarea pe canale digitale în Europa Centrală aproape s-a dublat anual.
De asemenea, în ceea ce privește Plățile Internaționale, UniCredit procesează peste 20% din tranzacțiile provenite din zona Europa Centrală și Europa de Est cu o tendință de creștere constantă. Peste 95% din totalul plăților sunt inițiate prin canale digitale.
CITEȘTE ȘI Utilizatori de criptomonede, puși să confirme prin formulare că înțeleg că se pot "frige"UniCredit este banca indiscutabilă preferată de companiile internaționale. „Doi din trei clienți internaționali de top sunt clienții noștri”, a spus Tedora Petkova și a subliniat că avantajul competitiv al UniCredit în deservirea clienților corporativi este legat de acoperirea pan-europeană a grupului. „Cele mai bune companii din categoria managementului activelor, asigurărilor, plăților, finanțării comerțului și managementului riscului clienților se conectează perfect prin canalele noastre de distribuție integrate, permițându-ne să livrăm tuturor clienților noștri servicii și produse la un nivel pe care nimeni altcineva nu îl poate.”, a adăugat Petkova. Ea a reamintit că oportunitățile de investiții personalizate prin fondul onemarkets sunt acum disponibile clienților băncii din Republica Cehă, Slovacia, Ungaria și Bulgaria, urmând ca România să urmeze în curând.
„Alături de digitalizare, angajamentul pentru principiile ESG este un alt factor cheie pentru noi”, a spus Petkova. Cu împrumuturi ecologice de 2,3 miliarde de euro și împrumuturi sociale de 1,1 miliarde de euro la T3 2023 în Europa Centrală și de Est, UniCredit conduce și sprijină tranziția ecologică și socială a clienților săi. Parteneriatele pan-europene ale Fundației UniCredit cu Junior Achievement și Teach for all, care se extind și în țările ECE, sprijină promovarea educației copiilor și tinerilor în diferite țări. În primele nouă luni ale anului 2023 există aproximativ 45,4 mii de beneficiari ai educației financiare în ECE, oferite prin parteneriate globale și locale, dar și cu ajutorul voluntarilor din băncile noastre.
Grupul italian UniCredit a înregistrat un profit net de 215 milioane de euro în România, la 9 luni din 2023, în creștere cu 51% față de aceeași perioadă din anul precedent, pe fondul creșterii veniturilor nete din dobânzi și comisioane. Trimestrul al treilea a fost cel mai bun din acest an, cu un rezultat net de 83 de milioane de euro.
CITEȘTE ȘI ANUNȚ România vrea să reducă emisiunile nete de eurobonduri cu peste o treime. Prima emisiune de obligațiuni verzi, așteptată în semestrul I. Discuțiile preliminare cu cumpărătorii indică un apetit puternicUniCredit România a realizat venituri nete din dobânzi în creștere cu 27% la 310 milioane de euro (circa 1,53 miliarde de lei), în timp ce veniturile din comisioane au crescut cu 13% la 117 milioane de euro (578 de milioane de lei). Veniturile din tranzacționare au crescut de la 13 milioane de euro la 37 de milioane de euro (181 de milioane de lei), potrivit rezultatelor publicate la Milano. În total, veniturile au crescut cu 28% la 465 de milioane de euro (2,3 miliarde de lei).
Cheltuielile cu salariile au crescut cu 11% la 85 de milioane de euro (420 de milioane de lei), în timp ce cheltuielile administrative generale au avansat cu 6% la 48 de milioane de euro (239 de milioane de lei). În total, costurile operaționale au crescut cu 8,4% la 155 de milioane de euro (769 de milioane de lei). Cheltuielile cu provizioanele pentru riscul de credit au crescut cu 19% la 30 de milioane de euro (149 de milioane de lei). Capitolul alte provizioane și costuri a scăzut cu 24% la 12 milioane de euro (60 de milioane de lei).
Banca a realizat un profit net de 220 de milioane de euro (1,1 miliarde de lei), în creștere cu 51% față de nivelul de 146 de milioane de euro înregistrat în primele 9 luni din 2022.
Profitul pe trimestrul al treilea a fost de 83 de milioane de euro, față de 62 de milioane de euro în același trimestru din 2022, respectiv 73 de milioane de euro în trimestrul al doilea din anul curent. Raportul cost venit s-a îmbunătățit cu 6,2 puncte procentuale la 33,4 lei pentru fiecare 100 de lei venituri, unul dintre cele mai bune din piața românească. Randamentul capitalurilor s-a îmbunătățit de la 20,5% la 28,6%.
CITEȘTE ȘI Northvolt atrage cel mai mare "împrumut verde” obținut în EuropaVolumul de credit a crescut cu 7% la 7,9 de miliarde de euro (circa 38,9 miliarde de lei), în timp ce cel de depozite a crescut cu 3,3% la 9 miliarde de euro (44,6 miliarde de lei). Numărul de angajați a scăzut cu 47 la 3.306.
La nivel de grup, UniCredit a încheiat primele 9 luni cu un profit net de aproape 6,7 miliarde de euro, în creștere cu 68% față de aceeași perioadă din 2022, pe fondul creșterii puternice a veniturilor din dobânzi și comisioane, cu peste 43%, și al scăderii costurilor cu provizioanele de risc cu peste 82%. Grupul avea în bilanțuri credite de 416,2 miliarde de euro (-5,6%) și active financiare de 758 de miliarde de euro (+5,3%). Randamentul capitalurilor la nivel de grup a crescut de la 10,4% la 17,4%. Numărul de angajați a scăzut cu 5% la 72.100.