ULTIMA ORĂ Raiffeisen Bank pierde definitiv procesul cu ANPC prin care era obligată să reducă dobânzile la unele credite

ULTIMA ORĂ Raiffeisen Bank pierde definitiv procesul cu ANPC prin care era obligată să reducă dobânzile la unele credite
scris 2 mar 2022

Înalta Curte de Casație și Justiție a respins recursul Raiffeisen Bank într-un litigiu care vizează un ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor privind practicile comerciale apreciate ca incorecte în derularea creditelor acordate înainte de criza financiară.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider

ANPC a emis ordinul în 2017, după ce a amendat Raiffeisen Bank în urma apariției în spațiul public a unor documente interne ale băncii care arătau că banca ar fi premeditat majorarea ratelor de dobândă pentru clienții care au luat credite, preponderent în franci elvețieni, înainte de criza din 2009-2010. Debitorii ar fi fost loviți astfel atât de creșterea cursului, cât și de majorarea ratelor de dobândă.

Urmărește-ne și pe Google News

Raiffeisen a contestat amenda și procesul verbal, dar a pierdut definitiv litigiul - atât la Tribunal, cât și la Curtea de Apel București, ultima decizie fiind în iunie 2020.

Ce costuri presupun investițiile în acțiuni din SUA ca Tesla sau Apple, din România? Atenție la alegerea brokerului: comision zero nu înseamnă gratis! CITEȘTE ȘI Ce costuri presupun investițiile în acțiuni din SUA ca Tesla sau Apple, din România? Atenție la alegerea brokerului: comision zero nu înseamnă gratis!

În paralel a fost atacat și ordinul ANPC, care arată că banca trebuie să aducă contractele la momentul anterior practicilor comerciale incorecte, inclusiv prin emiterea unui nou grafic de rambursare, cu condițiile contractuale de la momentul semnării acestora, precum și restituirea sumelor percepute în plus de bancă. Contestația acestui ordin a fost respinsă definitiv de ÎCCJ – până la decizia definitivă a instanței efectele acestuia au fost suspendate.

După decizia definitivă de astăzi, ANPC a arătat, într-un comunicat, că banca nu a informat, în perioada 2006-2008, în prealabil consumatorii despre viitoarele costuri ale produsului financiar, credite în RON, EUR și CHF, și drept urmare i-a determinat pe aceștia să ia o decizie – contractarea creditelor respective – pe care altfel nu ar fi luat-o dacă ar fi cunoscut nivelul la care dobânda avea să crească, respectiv costurile pe care nu le-au putut preconiza.

ANPC subliniază că "acest lucru se întâmpla în contextul în care operatorul financiar-bancar cunoștea nivelul dobânzii pe care urma să-l aplice. Raiffeisen Bank a setat în sistem mărirea automată a dobânzilor, atunci când creditele împlineau un an de la acordare, justificând această practică printr-o clauză introdusă în contract, prin care să-și justifice majorarea unilaterală a dobânzii”.

Profit.ro a relatat despre acest lucru: La jumătatea anului 2007 Raiffeisen instruia angajații cu privire la majorarea dobânzilor clienților cu credite în derulare cu 1 punct procentuale sau peste, în funcție de data la care fuseseră contractate împrumuturile. În condițiile în care o clauză din contracte îi permitea aceasta (clauză disputată ulterior de clienți în procesele pe clauze abuzive), banca își rezerva dreptul de a modifica rata dobânzii curente în funcție de evoluția pieței financiare, fără a prezenta un criteriu obiectiv. Ulterior, după ce în piața financiară ratele de referință la valută au scăzut, ca urmare a politicilor monetare mai laxe ale băncilor centrale, banca nu a mai redus corespunzător și dobânda la împrumuturile în derulare ale clienților.

"În acest moment, după pronunțarea sentinței definitive și rămânerea în vigoare a Ordinului Președintelui ANPC, Raiffeisen Bank trebuie să modifice contractele afectate, emise în perioada menționată, și să le aducă la nivelul momentului anterior practicii, inclusiv prin emiterea unui nou grafic de rambursare, cu condițiile contractuale de la momentul semnării acestora", arată ANPC.

Banca cu capital austriac a mai pierdut anterior și un litigiu cu ANPC care viza modul în care au fost restructurate 14.000 de credite acordate clienților persoane fizice. Unele instanțe au catalogat comportamentul băncii lipsit de etică, cu argumentul că ajutorul acordat clienților pe termen scurt s-a transformat într-o povară mai mare pe termen lung, după ce comisioanele au fost incluse în marja de dobândă. Oficialii băncii declarau anul trecut că vor rambursa clienților sumele încasate în plus.

Profit.ro a solicitat o poziție din partea băncii, iar acesta va fi publicată când va fi disponibilă.

viewscnt
Afla mai multe despre
raiffeisen bank
comision administrare
majorare dobanda
inalta curte de casatie si justitie