CEC Bank este prima bancă din România care va anunța, la începutul săptămânii viitoare, suspendarea plății ratelor la toate creditele, timp de o lună, pentru toți clienții persoane fizice, potrivit surselor Profit.ro.
Amânarea la plată va fi acordată, în contextul epidemiei de coronavirus, atât pentru credite de nevoi personale, cât și pentru credite imobiliare / ipotecare și pentru carduri de credit.
CITEȘTE ȘI Meningita B poate fi prevenită prin vaccinareDe suspendare vor putea beneficia toți clienții băncii de stat, în condițiile în care CEC Bank are o proporție a clientelei digitalizate mult mai mică decât în cazul altor bănci. Banca dorește să sprijine astfel clienții care vor avea dificultăți de deplasare în agențiile băncii în perioada epidemiei coronavirus. Facilitatea va fi acordată nu doar clienților aflați în carantină sau izolați la domiciliu, ci tuturor clienților persoane fizice, pentru a evita deplasări în comunitate în perioada în care autoritățile recomandă românilor să stea cât mai mult în casă.
CEC bank avea un sold al creditelor acordate persoanelor fizice de 6,6 miliarde de lei la finele anului trecut, majoritatea împrumuturi imobiliare / ipotecare ș de nevoi personale. Soldul creditelor pe carduri de credit era de doar 270 milioane de lei din totalul de 6,6 miliarde de lei.
Pentru unii clienți, și Banca Transilvania a anunțat extinderea perioadei de grație pana în luna mai, dar numai în cazul cardurilor de credit, sumele de restituit obligatoriu lunar fiind mult mai mici decât încazul creditelor ipotecare și de nevoi personale.
Pentru clienții persoane juridice care întâmpină dificultăți în acesată perioadă, CEC Bank va discuta soluții individual cu fiecare firmă în parte.
CITEȘTE ȘI Banking în vremea coronavirus: Măsuri de protecție a clienților și angajaților, pregătiri pentru retrageri de numerar și întârzieri la crediteReprezentanții mediului de afaceri reuniți în organizația Romanian Business Leaders au înaintat astăzi mai multe propuneri Guvernului României și Băncii Naționale a României. Printre cele adresate BNR se numără și modificarea reglementărilor privind expunerile de risc și încurajarea băncilor comerciale pentru:
a. Amânarea la plată a ratelor și dobânzilor pentru persoanele fizice, pe o perioadă de minim 90 de zile, fără marcarea acestor credite ca fiind restructurate;
b. Reînnoirea liniilor de finanțare pentru companii care sunt scadente în următoarele 90 de zile, pe o perioadă de minim 6 luni, fără garanții suplimentare, fără a se reduce expunerile și fără marcarea acestor credite ca fiind restructurate;
c. Amânarea la plată a ratelor și dobânzilor pentru creditele de investiții și pentru orice alte credite cu grafic de rambursare, pe o perioadă de minim 90 de zile și reeșalonarea acestor datorii pe o perioadă de 9/12 luni, fără marcarea acestor credite ca fiind restructurate;
d. Menținerea sau reducerea marjelor de dobândă la credite în sold.
CITEȘTE ȘI Măsuri pregătite pe fondul coronavirus: Companiile afectate, precum hoteluri și firme de mărime mică, vor putea obține credite cu dobânzi mici de sute de milioane euroBăncile au început să primească de la clienți cu credite în derulare informări sau notificări privind producerea de evenimente de forță majoră,care implică imposibilitatea obiectivă de plată a ratelor la termen, ca urmare a izolării la domiciliu sau carantinei impuse acestora în actualul context.
“Am primit o solicitare din partea unui client, cu care deja suntem în legătură pentru a identifica cea mai potrivită soluție. Pentru moment, este singurul caz persoană fizică”, a declarat, pentru Profit.ro, Roxana Cristea, Head of Retail Lending la ING Bank. Numărul solicitărilor de amânare la plată a crescut la șapte în cursul zilei de vineri. Reprezentanți Raiffeisen Bank au arătat la rândul lor, pentru Profit.ro, că au avut și ei o primă sesizare, iar între timp situația clientului a fost rezolvată.
Italia a suspendat, prin decizie a Guvernului, plata ratelor la creditele ipotecare în contextul crizei de coronavirus și propuneri în acest sens au început să vină și în România din partea unor politicieni, deși România nu este nici pe departe la fel de mult afectată de epidemie. În țară sunt, totuși, peste 11.000 de persoane izolate obligatoriu la domiciliu și peste 100 în carantină instituționalizată, care ar putea avea probleme cu rambursarea la timp a ratelor, mai ales dacă nu au folosit până acum internet banking și se vor afla în imposibilitate obiectivă de a se deplasa pentru a plăti sau pentru a informa banca de situație.
Profit.ro a întrebat cele mai importante bănci din țară ce soluții au pentru aceștia și ce proceduri trebuie să urmeze clientul pentru a întârzia plățile fără sancțiuni. Unele le au deja pregătite și pentru particularitățile acestei crize, altele nu pot comunica nicio măsură sau soluție adaptată momentului, existând și cazuri în care problematică poate fi chiar și comunicarea telefonică sau prin email.
CITEȘTE ȘI Ministrul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri: Mă documentez pentru măsuri în sprijinul mediului de afaceriIzolarea la domiciliu presupune întreruperea oricărui contact fizic cu persoane din exteriorul locuinței și interdicția de a ieși din casă. Cei izolați la domiciliu nu au voie să scoată din casă nici gunoiul, nici să dea bani, documente sau alte obiecte unor cunoscuți pentru a le rezolva aceștia diversele probleme care presupun deplasare în comunitate.
Pentru un debitor care nu are activate servicii de internet banking, izolarea la domiciliu poate implica imposibilitatea obiectivă de a plăti ratele la credit în termenul contractual. În contractele de credit, băncile prevăd condiții în care recunosc situația de forță majoră și imposibilitatea obiectivă a debitorului de a respecta contractul. Clientul are obligația de a notifica banca, de regulă în maximum 5 zile de la producerea evenimentului care a generat situația.
Înainte ca banca să decidă dacă acceptă imposibilitatea obiectivă fără penalități, comunicarea situației poate fi și ea problematică. În contracte mai vechi de credit, pentru a fi acceptată, este prevăzută doar comunicarea prin scrisoare recomandată trimisă fizic la sediul băncii, modalitate inaccesibilă unui izolat la domiciliu. O altă obligație este prezentarea unei dovezi a situației.
Băncile nu pot cere singure autorităților documente care să certifice starea de izolare (de altfel, nici nu sunt emise formal pentru transmitere), deoarece includ date personale medicale, iar autoritățile oricum nu emit așa ceva către terți nici dacă ar avea permisiunea scrisă a persoanei vizate.
CITEȘTE ȘI LISTA propunerilor de măsuri cerute Guvernului și BNR de oamenii de afaceriEmailul sau apelul telefonic în call center sunt modalități de comunicare formală acceptate de bănci în situații generale obișnuite, apelurile fiind înregistrate, însă prezentarea dovezii pentru un caz de forță majoră precum izolarea la domiciliu sau carantina rămâne problematică nu doar pentru clienți (probabil puțin numeroși) care nu au acces sau nu au folosit anterior comunicarea prin internet.
Băncile nu pot ignora astfel de restricții contractuale formale pentru recunoașterea stării de imposibilitate obiectivă de plată, ele având sens din perspectivă prudențială și pentru a evita folosirea cu rea-credință și de către clienți care ar fi tentați să nu mai plătească ratele invocând o inexistentă stare de forță majoră.