Compania cehă Twisto va intra pe piața de plăți din România de la jumătatea acestui an. Directorul executiv al companiei spune că Twisto vrea să fie metoda de plată principală pentru utilizatori și are ambiția să ajungă la jumătate de milion de clienți până în 2022, într-o piață cu competiție din partea băncilor, dar și a altor fintech precum Revolut sau Monese.
Start-up-ul fintech ceh Twisto ajunge în România din mai-iunie. Compania a dezvoltat o aplicație de plată prin credit începând cu 2013, apoi a adăugat și alte facilități, precum cardul de credit, și în 2019 a intrat în Polonia, unde a adunat peste 150.000 de utilizatori.
Twisto a adunat o finanțare totală de circa 21 de milioane de euro de la investitori precum ING Bank, Uniqa Enern, Finch Capita și Velocity Capital, ultima rundă de capital atrasă fiind de 14 milioane de euro. Acum caută și mai mulți bani pentru a finanța extinderea.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Profit.ro a stat de vorbă la Praga cu Michal Šmída, fondatorul și directorul executiv al companiei, despre serviciile Twisto și despre cum se diferențiază de cele ale altor fintech-uri precum Revolut (care a depășit un milion de utilizatori în România) sau Monese (care vrea 900.000 de clienți până la finele acestui an) și despre ce planuri are în România.
Šmída spune că a ales România datorită dimensiunii pieței și a infrastructurii informatice bune. Inclusiv accesul la datele de bonitate financiară a clientului (Biroul de credit și Fisc) sunt mult mai bune decât în unele țări din Europa de Vest precum Spania. Compania va angaja 10-15 persoane în România până la finele anului și vrea să ajungă la jumătate de milion de utilizatori până în 2022.
Profit.ro: Cu ce se deosebește Twisto de servicii precum Revolut, care au intrat deja în România?
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Conducerea grupului bancar francez Crédit Agricole și-a anunțat angajații de vânzarea operațiunilor din RomâniaMichal Šmída: În primul rând, cred că Revolut a făcut o treabă foarte bună! Diferim față de Revolut prin faptul că nu e nevoie de top up. Nu trebuie să ne trimiți bani pentru a începe să folosești serviciul. Descarci aplicația, te înregistrezi, îți dăm o limită de credit și poți începe să cheltui de aici înainte. E o metodă grozavă de a face plăți. Nu trebuie să riști vreun ban. E super sigur. E probabil cea mai sigură soluție de plată offline și online. Spre exemplu, poți cumpăra de pe Aliexpres și poți folosi un card virtual Twisto, cu un curs foarte bun, și nu vei risca banii tăi, ci pe cei ai Twisto.
Ce ne diferențiază este creditul. Știu că în România creditul este important. Dacă vrei să cumperi o pereche de pantofi, cu Revolut trebuie să ai banii acum, cu Twisto cumperi acum și poți decide dacă plătești la sfârșitul lunii, sau în 6 sau 12 luni.
Băncile deja oferă carduri de credit cu perioadă de grație. Ce e diferit la Twisto?
La fel oferim și noi. Dacă plătești la timp nu plătești nicio dobândă, ci doar dacă plătești mai târziu. În Cehia, băncile sunt destul de netransparente cu plățile amânate. Sunt tot felul de costuri ascunse, nu te anunță când se apropie scadența. Noi vrem să plătești la timp, trimitem notificări cu două, trei, patru zile înainte, să nu uiți. Băncile vor câteodată să uiți și câteodată îți ascund lucruri.
Dacă ai probleme cu serviciul cum procedezi? La unele firme e greu să vorbești cu un om...
Poți suna la Twisto și vorbim românește. Serviciul e localizat. Dacă ești din București poți mâna pe telefon și vei vorbi cu cineva în română.
Ați lăudat calitatea infrastructurii informatice din România, dar pe de altă parte rata de utilizare a internetului e destul de redusă, printre cele mai mici din Europa. Și mulți dintre indicatorii financiari sunt jos...
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV OTP și Intesa au depus oferte indicative apropiate ca valoare pentru Garanti România. Banca Transilvania, interesată și ea din nou de achizițieDacă te uiți la proporția de clienți bancarizați, în România e de circa 75%, în Cehia e de 90%, deci e mai mică. Dar, pe de altă parte, pe categoria de clienți pe care o țintim, 25-35 de ani, toată lumea are un cont bancar. Deci grupul nostru țintă e puternic conectat la servicii bancare. Cred că România are o situație similară cu cea a Cehiei, cu câteva bănci mari care domină piața. Clientul tipic are un cont bancar și un card, noi vrem să oferim furnizorul celui de-al doilea card, dar care să fie folosit zilnic.
Vrem să înlocuim un pic băncile în modul în care plătești online și offline.
În România ai nevoie și de cash, nu te poți baza doar pe card, pentru că nu sunt acceptate peste tot. Cum veți proceda?
E un punct valid. Trebuie încă să ne gândim dacă vom oferi retrageri de numerar. Știu că în România numerarul este încă important. Ideal e să fie totul digital, să plătești cu cardul. Vom vedea...
Discutați deja parteneriate în România?
Vom colabora cu ING – unul dintre acționarii noștri – pentru deschiderea afacerii și a conturilor. Probabil că vom discuta cu marii retaileri o campanie la lansare – reduceri extra și oferte premium -, dar nu putem face public nimic acum.
Câți clienți țintiți în România?
Câteva zeci de mii în acest an. Și în jur de 500.000 de clienți până în 2022.