Grupul BRD Societe Generale a încheiat 2020 cu un profit net în scădere cu mai bine de o treime la 963 de milioane de lei. Venitul net bancar a scăzut doar ușor, în timp ce costurile cu riscul au mușcat din profitabilitatea băncii, pe fondul impactului pandemiei COVID 19. Creditarea a rămas constantă, fiind susținută de finanțarea companiilor. Banca propune un dividend de 0,0749 de lei pe acțiune.
Venitul net bancar al Grupului BRD a fost de aproape 3,1 miliarde de lei anul trecut, cu 5,6% mai mic decât în 2019. Veniturile nete din dobânzi au scăzut moderat, cu 2,9% în dinamică anuală, la aproape 2,1 miliarde de lei, în principal ca urmare a scăderii ratelor de dobândă (media ROBOR la 3 luni fiind de 2,39% în 2020 față de 3,13% în 2019) și de scăderea producției de credite în perioada restricțiilor. Veniturile nete din comisioane au scăzut cu aproape 12% la 711 milioane de lei, pe fondul reducerii comisioanelor la valută – pe fondul legislației europene – și a scăderii volumelor tranzacționate.
Banca a redus și cheltuielile operaționale anul trecut cu circa 5% la sub 1,6 miliarde de lei, pe fondul reducerii cheltuielilor cu taxa pe active, dar și cu personalul și celelalte categorii de cheltuieli, arată BRD.
Indicatorul cost / venit a rămas stabil, la 51,4%, în timp ce profitul operațional brut la nivelul Grupului BRD a fost de 1,5 miliarde de lei cu doar 92 de milioane de lei sub rezultatul din 2019.
Rezultatul net al băncii a scăzut cu 36% la 963 de milioane de lei, de la 1,5 miliarde de lei în 2019, ca urmare a deteriorării profilului de risc. Astfel, chiar dacă rata creditelor neperformante a rămas stabilă anul trecut la 3% - băncile au avut tratament special pentru creditele restante anul trecut, având în vedere moratoriile publice și individuale – costul cu riscul a fost de 353 de milioane de lei, după ce în 2019 banca eliberase provizioane de 204 milioane de lei (ceea ce la acel moment se aduna la veniturile nete ale băncii). Banca a amânat ratele pentru aproximativ 40.000 de clienți.
Consiliul de Administrație propune un dividend brut pe acțiune de 0,0749 de lei, sub rezerva votului favorabil în cadrul Adunării Generale a Acționarilor din data de 22 aprilie 2021. Decizia ia în calcul recomandarea autorității de reglementare de a limita dividendul distribuit la 20 puncte de bază din nivelul fondurilor proprii de nivel 1 de bază.
Creditele nete ale Grupului BRD, inclusiv creanțele din leasing, au înregistrat o creștere de 0,5% față de 2019, pe fondul revenirii activității în a doua parte a anului, după impactul semnificativ al măsurilor restrictive. Datele se bazează pe soldurile medii anuale. Dacă sunt luate în calcul soldurile de la finele anului, atunci creditele acordate clientelei au scăzut cu 2,1% la 29,6 miliarde de lei.
Creșterea creditelor retail de bază a fost de 0,8% în dinamică anuală (solduri medii), determinată în principal de creșterea creditelor imobiliare cu 2,4%. Banca arată că a existat și o revenire pe creditarea de consum în semestrul 2, cu un avans de 37% pentru împrumuturile noi față de prima jumătate a anului. La nivelul întregului sistem bancar finanțarea de consuma a mers slab anul trecut.
Creditarea companiilor a crescut cu 1,9% comparativ cu 2019, alimentată de o finanțare puternică a IMM-urilor, cu soldurile medii și finale în creștere cu 7,9%, respectiv 22%. Această creștere s-a bazat pe participarea la Programul IMM Invest, cu credite aprobate de 930 milioane de lei și pe un avans solid al portofoliului de leasing de +18% în dinamică anuală. Finanțarea clienților companii mari a scăzut cu -2,3%, evoluție pe care banca o atribuie scăderii solicitărilor de credite pentru investiții.
Depozitele retail au prezentat un ritm de creștere accelerat, de 7,0% în dinamică anuală. Indicatorul credite nete/depozite a fost de 61% la sfârșitul lunii decembrie 2020, în scădere cu 7 puncte procentuale față de finalul lunii decembrie 2019. BRD a înregistrat o revenire a activității de administrare a activelor în cursul semestrului II 2020, după impactul crizei care a debutat în primul trimestru. Activele în administrare au atins 4,25 miliarde de lei la finalul lunii decembrie 2020, ducând cota de piață la 19,2%.
Numărul de utilizatori activi ai canalelor la distanță a crescut cu 23% în dinamică anuală la sfârșitul lunii decembrie, în timp ce 99% din tranzacțiile clienților companii mari și 96% din tranzacțiile IMM-urilor au fost efectuate prin intermediul canalelor digitale.