Asociația Română a Băncilor (ARB) anunță, marți, că se raliază demersurilor băncilor de contestare a proceselor verbale de contravenție încheiate de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).
“Comunitatea bancară analizează toate pârghiile legale pentru corectarea acestei nedreptăți și tragerea la răspundere a celor responsabili pentru prejudiciile grave de imagine aduse sectorului bancar”, arată ARB.
Asociația consideră un abuz defăimarea instituțiilor de credit prin afirmații eronate și calomnioase, un tip de retorică ce nu poate să fie tolerat în spațiul public: “În acest context, considerăm necesar ca instituțiile ierarhice superioare să intervină cu celeritate.”
ARB acuză afirmațiile președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor ca fiind “false, exprimate cu rea credință și dezinformează consumatorii, comportamentul abuziv al acestuia conducând la afectarea nefondată a relațiilor și a încrederii consumatorilor în bănci. Acest tip de comportament și informațiile eronate lansate în spațiul public, care cataloghează drept ″practici comerciale înșelătoare″ o metodă legală de calcul a dobânzii folosită în întreaga lume, ridică semne de întrebare cu privire la profesionalismul unor angajați ai instituției publice”.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV First Bank devine a doua instituție de credit care furnizează ANAF informații despre sumele ce pot fi virate pentru popriri. ANAF așteaptă și restul băncilor până în octombrie, când raportarea devine obligatorieComunitatea bancară reamintește că respectă prevederile legale specifice, atât în ceea ce privește informarea corectă și completă a consumatorilor, cât și în ceea ce privește modalitatea de rambursare a creditelor. Conform legislației în vigoare, OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori și/sau OUG 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, băncile informează clienții cu privire la caracteristicile produsului, inclusiv la costurile totale încă din faza pre-contractuală, condițiile fiind similare pentru toți consumatorii din Uniunea Europeană.
Rambursarea creditelor se poate face fie prin rate egale (anuități), fie prin rate descrescătoare, iar consumatorul are dreptul să aleagă modalitatea de rambursare. Clienții pot schimba opțiunea de plată pe parcursul derulării contractului de credit. Plata unei dobânzi mai mari la începutul perioadei de creditare reflectă un principiu economic și juridic consacrat la nivel mondial, și anume acela că dobânda se calculează la valoarea soldului creditului, acesta fiind, în mod evident, mai mare la începutul perioadei.
“Principiul vehiculat de ANPC privind plata în rate egale a principalului și a dobânzii creditului nu este viabil economic și nici posibil matematic. Creșterea efortului financiar al clientului nu este cauzată de modul de calcul al ratei lunare de plată și nici de faptul că face o rambursare în rate lunare egale, ambele aspecte fiind în acord cu legea, ci este determinată de evoluția contextului macroeconomic local și global”, precizează ARB
Asociația menționează că rata creditelor performante reprezintă 97,27% din totalul portofoliilor de credite, evoluția fiind una pozitivă, iar pentru clienții aflați în dificultate se fac restructurări de credite, prin mai multe măsuri ce pot fi aplicate cazurilor individuale.