Agenția Națională de Administrare Fiscală va avea acces, de astăzi, la toate datele legate de conturile bancare din România deschise de firme și persoanele fizice, printr-un registru la care băncile vor furniza obligatoriu date actualizate zilnic. Informațiile vor putea fi accesate și de alte instituții ale statului.
Din 11 ianuarie intră în funcțiune “Registrul central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare identificate prin IBAN”. În acest registru, băncile furnizează Fiscului toate datele privind conturile bancare deschise în România – numărul de cont, numele titularului și data nașterii acestuia, codul numeric personal, adresa, codul unic de identificare în cazul firmelor și altele. Aceleași informații vor fi date de bănci și pentru cutiile de valori.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Înființarea acestui registru era o obligație instituită de Directiva UE 2018/843 privind utilizarea sistemului financiar în scopul spălării banilor și finanțării terorismului, care lasă la statele să decidă cine operează registrul. Directiva a fost transpusă prin Ordonanța de Urgență 111/2020, care a modificat și Codul de procedură fiscală (vezi art. 61 și 61^1).
Obligația băncilor de a transmite ANAF datele privind clientela exista și înainte de transpunerea Directivei, însă aceasta se făcea sub forma unei liste cu titularii conturilor. Acum, datele pe care sunt obligate să le dea sunt mai complexe și includ beneficiarii reali ai conturilor.
La datele din registru, care sunt păstrate pe o perioadă de 10 ani, vor avea acces și organele de urmărire penală, serviciile de informații, BNR, ASF, Oficiul pentru Jocurile de Noroc și Oficiul pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor.
Vor avea acces și autoritățile fiscale locale, printr-o cerere justificată și în baza unui protocol de colaborare.
În ceea ce privește ANAF, accesul la numele și conturile clienților vine peste dreptul care exista de dinainte și acum a fost extins de a primi de la bănci, la cerere, informații despre rulajele (plăți, tranzacții) și soldurile conturilor clienților. Potrivit unui Ordin al președintelui ANAF emis în octombrie, datele cerute trebuie furnizate în platformă în maximum 5 zile dacă vizează rulajele și soldurile din ultimii 3 ani.
CITEȘTE ȘI eMAG: Comenzi de 30 milioane de lei pentru producătorii locali prin programul Deschide RomâniaFiscul avea deja acces la datele privind veniturile declarate ale românilor, pe care le furniza și băncilor, cu acordul clienților, în cazul solicitărilor de credite.
OUG 111/2020 a modificat mai ales legislația existentă privind spălarea banilor (Legea 129/2019). Noile prevederi oferă statului acces mai ușor la identitatea firmelor și persoanelor care lucrează prin intermediari. Sunt incluse în lege și monedele virtuale sau criptografice, iar furnizorii serviciilor de schimb pentru aceste monede sunt trecuți în reglementare.