Leonardo Badea, ASF: Decontarea directă pentru asigurarea RCA ar putea avea caracter obligatoriu

Leonardo Badea, ASF: Decontarea directă pentru asigurarea RCA ar putea avea caracter obligatoriu
scris 16 sep 2019

Decontarea directă pentru asigurarea RCA ar putea avea caracter obligatoriu în viitorul apropiat, scopul unei astfel de decizii fiind acela de a crește încrederea consumatorilor pe această piață, potrivit președintelui Autorității de Supraveghere Financiară, Leonardo Badea.

"Pentru creșterea încrederii consumatorilor ne gândim să dăm caracter obligatoriu decontării directe pentru asigurarea RCA. Consiliul ASF nu a luat încă o decizie, dar cântărim cu multă grijă și dăm multă atenție avantajelor pentru asigurați și pentru reglarea pieței pe care această soluție le-ar putea avea. Dacă ar fi obligatorie decontarea directă credem că s-ar diminua foarte mult fenomenele de hazard moral și selecție adversă, clientul fiind mult mai interesat de calitatea și promptitudinea serviciilor asiguratorului și nu doar de prețul poliței așa cum se întâmplă în prezent. Mai mult, comportamentul lui în trafic s-ar putea îmbunătăți știind că societatea de asigurări preferată pentru calitatea și promptitudinea serviciilor de decontare directă îi va solicita o primă mai mare la reînnoirea poliței în cazul unui accident din vina sa. Așadar ar fi mai atent cum conduce pentru a beneficia în continuare la rândul său de o protecție foarte bună la un preț convenabil în cazul în care ar fi el cel lovit în trafic. Tot din această perspectivă, sperăm ca în viitor asigurările auto cu componentă telematică să fie mai mult prezente în piață și să contribuie la creșterea eficienței acesteia deopotrivă pentru asigurați și asigurători", spune Leonardo Badea.

Urmărește-ne și pe Google News
Compania braziliană de IT Stefanini anunță un nou joint-venture în România, o companie de marketing digital full service CITEȘTE ȘI Compania braziliană de IT Stefanini anunță un nou joint-venture în România, o companie de marketing digital full service
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

El a menționat că ASF a creat "nu cu mult timp în urmă" un departament dedicat supravegherii conduitei asiguratorilor și intermediarilor pe piața asigurărilor, întrucât efortul instituției de a contribui la dezvoltarea pieței trebuie dublat de adresarea cât mai timpurie și eficientă a potențialelor riscuri din sfera operațională și a conduitei.

"Este firesc ca un volum de activitate în creștere să pună într-o primă etapă presiune pe fluxurile operaționale ale entităților supravegheate de noi, mai ales în cazul acelora care din cauza profitabilității reduse funcționau anterior cu un aparat administrativ și operațional dimensionat la minim (pentru eficiență maximă) care ar putea gestiona sub-optim un volum de activitate în creștere. De aceea am suplimentat resursele ASF destinate supravegherii conduitei, fără a le afecta pe cele destinate supravegherii prudențiale. Ne așteptăm ca acest efort să producă rezultate în cursul acestui an și să contribuie la creșterea încrederii consumatorilor în această piață", a mai spus Badea.

Asigurările auto rămân, deocamdată, dominante pe piața românească

Asigurările auto rămân deocamdată dominante pe piața românească, cu 57% din total, deși evoluțiile recente indică o ușoară tendință de reducere a dependenței acestora prin creșterea consistentă a segmentelor de viață, sănătate și locuințe.

"Evoluțiile arată o ușoară tendință de reducere a dependenței pieței față de asigurările auto, prin creșterea consistentă a segmentelor de viață, sănătate, locuințe, etc. De exemplu, asigurările pentru riscuri de incendiu și calamități naturale au avut, de asemenea, o creștere robustă anul acesta (+8,4% pentru clasa A8 de asigurare), în condițiile în care ca volum sunt pe locul trei în structura pieței de asigurări generale (după asigurările RCA și CASCO). Sperăm ca aceste tendințe să se mențină și chiar să se amplifice în timp pentru că ele contribuie la sporirea stabilității și eficienței pieței prin diversificare. Este adevărat însă că, deocamdată, și pentru încă cel puțin o bună perioadă de timp, asigurările auto rămân dominante pe piața românească (57% din total). În 2019 am observat o creștere semnificativ mai consistentă a clasei A3 (asigurările CASCO, respectiv +11%) prin comparație cu clasa A10 (în principal RCA, respectiv +5%)", a precizat Leonardo Badea.

"Nu putem avea pe piața asigurărilor o statistică extrem de exactă privind asigurații, pentru că o persoană deține de regulă mai multe asigurări, adesea la societăți diferite (și asta este un lucru foarte bun pentru piață și pentru asigurați, arată că piața este eficientă, că există diversificare etc.), așa cum investitorii pe piața de capital pot realiza tranzacții bursiere prin mai mulți intermediari sau pot investi simultan în mai multe fonduri de investiții. Avem însă informații și statistici cu privire la evoluția numărului de contracte de asigurare, pe fiecare clasă, și vedem că în 2019 până acum numărul lor pe total piață a crescut în raport cu perioada similară din 2018. Desigur, din numărul de contracte nou încheiate, cele mai multe sunt pentru CASCO și RCA, pentru că aceste asigurări au adesea maturități mai scurte chiar de un an. În vreme ce, de exemplu, în asigurările de viață contractele se derulează și pe 20-30 de ani, de aceea numărul de contracte noi poate fi uneori mai redus pe parcursul unei anumite perioade de referință deși segmentul pe ansamblu consemnează o creștere a primelor subscrise și rezervelor constituite de societăți", a subliniat Badea.

VIDEO Localități de pe insula grecească Zakynthos au fost evacuate din cauza incendiilor CITEȘTE ȘI VIDEO Localități de pe insula grecească Zakynthos au fost evacuate din cauza incendiilor

"Vedeți că piața asigurărilor este, chiar și în România, suficient de complexă în unele aspecte încât raționamentele utilizate pentru analiza ei să fie în mod necesar diferite în funcție de produs sau de la un segment la altul. Pentru multe dintre segmentele de asigurări generale pe care le-am menționat se observă și o creștere a numărului de contracte, nu doar a valorii primelor brute subscrise. Această statistică va fi însă mai relevantă la finalul anului, datorită ciclicității pe termen scurt specifică pieței locale, în special pe segmentul auto. De exemplu, creșterea pieței RCA este într-o mai mică măsură bazată pe creșterea prețurilor pentru că, cel puțin până la jumătatea anului, ritmul cu care a evoluat prima medie (+2,15%) este mai redus comparativ cu cel al primelor brute subscrise (+3,64%), raportat la perioada similară a anului anterior. De asemenea, numărul de contracte RCA a consemnat o creștere atât ca echivalent în unități anuale cât și ca număr efectiv (acesta din urmă trebuie însă interpretat cu atenție pentru că există o pondere mare a contractelor pe 6 luni și pe o lună)", a explicat șeful ASF.

În ceea ce privește potențialele riscuri pentru evoluția viitoare a pieței în urma unor creșteri cantitative, Badea a subliniat că ASF este atentă la toate evoluțiile pieței, atât la nivel micro cât și sectoriale.

"Întotdeauna există și riscuri potențiale, de aceea suntem atenți la toate evoluțiile pieței, atât la nivel micro cât și sectoriale. Suntem totodată conștienți că amenințările pot fi endogene, venite din structura și particularitățile pieței, sau exogene, generate de cauze externe adesea imprevizibile. Cum știți, ASF urmărește în permanentă un dublu obiectiv: dezvoltarea piețelor financiare nebancare în condiții de robustețe, sustenabilitate și stabilitate, precum și protecția consumatorilor de astfel de produse financiare. Nu întâmplător m-am referit la un dublu obiectiv și nu la două obiective distincte. Cred cu tărie că cele două se întrepătrund în mod natural și că nu poți dezvolta o piață dacă nu există încredere din partea participanților că drepturile lor sunt respectate întocmai. Revenind la amenințările potențiale, sunt convins că cele mai importante nu mai constituie un secret pentru nimeni, pentru că deja de o lungă perioadă de timp le menționăm în publicațiile noastre periodice, ele fiind din păcate de natură structurală: concentrarea pieței atât din perspectiva societăților de asigurare (ex. pe piața RCA avem un grad mare de concentrare, primele doua societăți cumulând circa două treimi din primele brute subscrise) cât și a concentrării pe clase de asigurare (ex. dependența de asigurările auto la care făceam referire), precum și pierderile pe care segmentul RCA (și mai nou și CASCO) le aduc în activitatea societăților (nu uităm că pe termen lung pierderile pot afecta solvabilitatea, chiar dacă în prezent acest risc este redus la nivelul pieței în ansamblu)", a adăugat președintele ASF .

viewscnt
Afla mai multe despre
leonardo badea
asf
rca