Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare (UNSAR) arată că introducerea în România a sistemului de plată a daunelor auto bazat pe decontare directă va conduce la o majorare a tarifelor. ASF, pe de altă parte, susține măsura tocmai pentru că apreciază că ar putea duce la o scădere a tarifelor.
Doar câteva state din Europa utilizează sistemul de decontare directă și în majoritatea acelor țări există probleme cu plata daunelor, susțin cei de la UNSAR. Decontarea directă presupune ca, în caz de accident, șoferul păgubit să fie plătit de către propriul asigurător RCA, nu de către compania unde este asigurat șoferul vinovat. Cele două firme de asigurare ar urma să se regleze, ulterior, prin intermediul unei case de compensare.
În acest context, una dintre problemele scoase în evidență de UNSAR este aceea că societățile “stabile financiar” ar putea avea probleme în procesul de recuperare a echivalentului daunelor de la societăți mai puțin stabile. UNSAR, care reprezintă majoritatea societăților de asigurare din țară, inclusiv pe cele care se află în topul reclamațiilor, nu precizează care sunt societățile stabile și care sunt cele instabile.
Datorii între firmele de asigurare există și în prezent, în baza așa numitelor regrese. Clienți cu CASCO la anumite companii au preferat să își repare mașina în baza poliței facultative, decât să aștepte să fie despăgubiți de firmele unde șoferul vinovat avea RCA.
În acest fel, s-au acumulat datorii substanțiale (peste 25 de milioane de euro). Aveau de plătit mai ales asigurătorii activi pe zona RCA, adică Astra, Euroins, Carpatica și City Insurance, și au de primit, în principal, cei care vând mult CASCO, adică Omniasig, Allianz Țiriac, Groupama, Uniqa și Generali. În prezent, doi dintre cei mai mari datornici, firmele Astra și Carpatica au dispărut practic din piață. Prima este în faliment, iar cea de-a doua în procedură de rezoluție, după cum a arătat Profit.ro.
UNSAR apreciază că introducerea sistemului de decontare directă ar induce și impredictibilitate în piața asigurărilor, atât în ceea ce privește gestionarea daunelor (asigurătorul șoferului păgubit nu știe clar când și dacă va fi compensat de asigurătorul șoferului vinovat), cât și din punct de vedere juridic (șoferul păgubit ar putea avea probleme în a identifica vina în caz că este nemulțumit de despăgubire).
ASF intenționează să introducă sistemul de decontare directă până cel târziu la jumătatea acestui an. Există posibilitatea să fie un sistem obligatoriu, caz în care toate daunele vor fi achitate automat de asigurătorul șoferului păgubit sau opțional, caz în care șoferul păgubit va putea opta între cele două firme de asigurare.