Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a înregistrat 10.133 de petiții în primul semestru al anului 2019, în creștere cu 87% față de aceeași perioadă a anului trecut când instituția a primit 5.415 petiții.
ULTIMA ORĂ Nouriel Roubini, "Dr. Doom", vine în România. Detalii AICI
Din numărul total de petiții primite în prima jumătate a acestui an, 93,13% reprezintă petiții aferente pieței asigurărilor-reasigurărilor, 5,70% sunt petiții privind piața pensiilor private, iar 1,17% sunt petiții referitoare la piața instrumentelor și investițiilor financiare, scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În primele șase luni din 2019, ASF a primit 9.437 petiții pentru piața asigurărilor - reasigurărilor, un număr mai mult decât dublu față de aceeași perioadă a anului trecut când ASF a înregistrat 4.689 petiții pe această piață.
"Au fost înregistrate în mod unic pe petent, analizate și soluționate 7.748 petiții transmise de către asigurați/păgubiți, petiții care intră în sfera de competență a ASF. Celelalte petiții (1.689) au fost clasate sau conexate, în conformitate cu prevederile Ordonanței nr. 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor și cu procedurile interne ale ASF", se arată într-un comunicat al ASF.
Din analiza datelor raportate de către societățile de asigurare, a fost constatat faptul că cele 7.748 petiții analizate și soluționate în mod unic pe petent reprezintă 1% din numărul total al dosarelor de daune avizate de către asigurători în semestrul I al anului 2019 și 0,05% din numărul total al contractelor de asigurare aflate în vigoare la 30 iunie 2019.
CITEȘTE ȘI Fondurile de pensii administrate NN au depășit reperul de 5% din acțiunile BRD. Valoarea deținerii se apropie de jumătate de miliard de lei. Ieșirea Fondului Proprietatea a favorizat întregirea acestei participațiiAspectul cel mai des reclamat a fost nerespectarea prevederilor legislației în domeniu și a normelor ASF, respectiv a condițiilor contractuale în cazul asigurărilor facultative (78,30% dintre petenți). Printre alte aspecte sesizate s-au numărat și neplata/plata parțială a despăgubirilor/valorilor de răscumpărare solicitate de către asigurați/păgubiți (14,87%), respectiv solicitări de informații despre sistemul bonus-malus (2,53%).
În ceea ce privește structura petițiilor în funcție de clasa de asigurare, în primul semestru al anului 2019, cea mai mare pondere o dețin petițiile înregistrate pe clasa asigurărilor generale, 98,84%, petițiile înregistrate pe clasa asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto RCA și Carte Verde reprezentând 92,59% din total.
"Ponderea numărului petițiilor soluționate în favoarea petenților în numărul total al petițiilor unice, analizate în semestrul I al anului 2019, a fost de 58,45%. Dintre acestea, 67,87% au fost finalizate prin plată, solicitările având legitimitate și cadru legal de soluționare. Restul petițiilor au avut ca obiect solicitări de natură procedurală, necuantificabile material (deschidere dosar de daună, reconstatare, transmitere accept de plată către unități service etc.). Au fost soluționate nefavorabil sau constatate ca fiind neîntemeiate 41,55% petiții, reprezentând spețe asupra cărora ASF nu are capacitatea de intervenție în aplicarea legislației actuale și/sau pentru care ASF nu poate solicita asigurătorilor plata pretențiilor de despăgubire formulate", se menționează în comunicatul Autorității.
Structura petițiilor în funcție de entitatea reclamată arată că 95,39% din numărul petițiilor unice au fost îndreptate împotriva societăților de asigurare autorizate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară; 0,85% împotriva asigurătorilor/intermediarilor din Spațiul Economic European care desfășoară activitate de asigurare în România în baza principiului liberei circulații a serviciilor, respectiv în baza dreptului de stabilire; 0,32% din numărul petițiilor unice au fost înregistrate împotriva intermediarilor principali autorizați de către ASF; 0,38% au fost împotriva Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România, respectiv a Fondului de Garantare a Asiguraților; 3,06% din numărul petițiilor unice sunt solicitări diverse.
CITEȘTE ȘI UiPath va lansa săptămâna viitoare, la Las Vegas, 12 noi produse noi. Mihailciuc, Global Head of pre-sales: E premieră în istoria noastră. Facem cross-over în mai multe industriiDin analiza petițiilor unice rezultă că societatea de asigurare cu cel mai mare număr de petiții analizate în mod unic pe petent, în semestrul I al anului 2019, este Euroins România S.A., cu 48,36% din numărul total de petiții, urmată de City Insurance SA cu 27,7% și Asirom VIG SA cu 6,01%.
În semestrul I al anului 2019, pentru piața pensiilor private s-au înregistrat în total 578 petiții, fiind instrumentate/soluționate în mod unic pe petent 545 petiții. Celelalte petiții (33) au fost clasate sau conexate, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 27/2002 și procedurilor interne ale ASF.
"Din totalul petițiilor unice soluționate, 86,06% s-au referit la Pilonul II, în timp ce petițiile transmise de către participanții care au aderat la un fond de pensii facultative (Pilonul III) reprezintă doar 1,10% din total. Diferența, de 12,84%, reprezintă petiții pentru care nu a fost selectat niciun tip de fond de pensii", se arată în comunicat.
Au fost soluționate în favoarea petenților 97,80% dintre pețiții - la acestea s-au putut determina soluții favorabile, întemeiate legal, 12 petiții fiind soluționate nefavorabil sau constatate ca fiind neîntemeiate.
Pentru sectorul instrumentelor financiare și investițiilor financiare au fost primite în total 118 petiții, fiind soluționate în mod unic pe petent 76 petiții. Celelalte 42 petiții au fost clasate sau conexate, în conformitate cu prevederile OG nr. 27/2002 și cu procedurile interne ale ASF.
Din analiza petițiilor rezultă că repartiția petițiilor unice pe tipuri de entități reclamate arată că 25% au fost petiții transmise pentru emitenți, 18,42% fiind petiții înregistrate pentru entități neautorizate. Au fost finalizate în favoarea petenților 85,53% dintre petiții - la acestea s-au putut determina soluții favorabile, întemeiate legal, iar 14,47% au fost soluționate nefavorabil sau constatate ca fiind neîntemeiate.