Distribuitorii de medicamente joacă un rol extrem de important în contextul pandemiei de COVID-19, în care este necesar ca traseul medicamentului până la pacient să nu fie discontinuu. Despre provocările pe care le-au întâmpinat și le întâmpină distribuitorii de medicamente dar și despre ce înseamnă să conduci o astfel de afacere am discutat cu domnul Gabriel Bănică, directorul general al grupului de firme Europharm.
Ne puteți face o scurtă prezentare a companiei Europharm Distribuție?
Europharm este o companie înființată în 1994 în România, cu o istorie interesantă, a fost înființată de un antreprenor român, a fost preluată integral în 2003-2004 de către grupul GSK devenind astfel singurul distribuitor din România care la un moment dat a făcut parte dintr-un grup producător de medicamente, dintr-o companie bazată pe cercetare și dezvoltare.
Din anul 2019, Europharm Distribuție a devenit o companie independentă iar acum este unul dintre distribuitorii din Top 7, cu o rețea națională, 8 sucursale, peste 350 de angajați.
Cum vedeți piața farma în România în momentul de față?
Piața farmaceutica a trecut printr-o perioadă de creșteri și descreșteri. Încă de anul trecut, în momentul în care s-a anunțat pandemia și lockdown-ul, piața a crescut foarte mult pentru că toată lumea s-a dus către farmacii să-și facă provizii.
Datele recente arată că a avut loc o creștere a pieței farmaceutice din România de 6,3%, însemnând că piața crește în continuare, peste creșterea economică, fiind oarecum protejată de evenimente externe.
Consumul per capita în România încă este departe de potențialul lui. Toată piața de medicamente este că în jur de 5% din GDP, deci este încă un loc de creștere foarte mare, astfel încât eu mă aștept ca piața în continuare să crească nu double digit, dar în zona superioară single digit, între 5 și 10% anual.
Cât de dificil este să poți să ai succes într-o astfel de piață care încă nu este la maturitate?
Destul de dificil. Creșterea estimată a pieței este singura veste bună. În rest, veștile nu sunt prea bune, în sensul că este o piață extrem de concurențială, este o piață cu jucători mari, Top 2 din Top 3 distribuitori din Europa sunt deja aici. Este o piață deja consolidată în piața de distribuție, primii 4 jucători din piața de distribuție acoperă mai mult de trei sferturi din piață, ca valoare, cât și ca retail.
Piața de farmacii s-a consolidat deja destul de mult. Lanțurile naționale acoperă cam 40% din numărul de farmacii și peste 50% din volum, din valoare. Astfel încât e o piață în care nu ai foarte mult spațiu, jucători mari, jucători europeni, se consolidează chiar la nivel mondial.
Care sunt cele mai importante provocări pe care le-ați înfruntat în acest an?
Anul 2020 a însemnat pentru noi, mai mult decât orice, cel mai dur test la care au fost supuse departamentele logistică și vânzări. Cu toții am fost conștienți, încă de la începutul pandemiei, că parametrii după care vom măsura eficiența în cadrul departamentelor logistică și vânzări vor suferi modificări. Astfel, asigurarea unui mediu de lucru sigur și distribuția la timp a tuturor comenzilor către clienții noștri - în special spitale – au devenit doi indicatori cheie pentru analizarea performanței.
Revenirea în scenariul verde ne-a găsit, astfel, cu două obiective îndeplinite – unul dintre ele a fost de a menține operaționale toate depozitele, în fiecare zi, pe întreaga perioada a pandemiei, iar cel de-al doilea de a ne asigura că peste 99% din livrări respectă SLA-urile agreate înaintea debutului pandemiei.
A fost un efort de echipă, susținut, care a însemnat purtarea în permanență a măștilor, separarea completă a turelor din cadrul depozitelor, restricționarea accesului agenților în zonele de preluare a comenzilor și introducerea de operațiuni de dezinfecție atentă a spațiilor de depozitare (inclusiv nebulizarea spațiilor) și a mașinilor de transport. De asemenea, pe întreaga perioadă am asigurat testarea personalului cu teste rapide sau, acolo unde s-a impus, testarea PCR a întregii echipe.
Peste 63% din personalul companiei este în acest moment imunizat, fie ca urmare a vaccinării sau în urma contactării COVID.
Perioada pandemiei nu a adus doar adaptarea activității în vederea asigurării unor condiții stricte de igienă, ci și accelerarea unor procese necesare, cum ar fi cel de digitalizare. Am continuat investițiile în dezvoltarea serviciilor logistice pe care Europharm le oferă partenerilor săi, ceea ce a însemnat, in 2020, creșterea spațiului de depozitare și dezvoltarea softului utilizat în depozitul de servicii logistice.
De asemenea, am investit în eficientizarea proceselor, prin dezvoltarea softului utilizat în gestionarea depozitului dedicat serviciilor logistice astfel încât să permită interconectarea automată cu SAP-ul, automatizând în acest fel comunicarea cu partenerii noștri.
Ținând cont că Europharm activează într-un sector strategic, acela al distribuției produselor farmaceutice, restricțiile impuse la nivel național nu au avut un impact major asupra modului lor de lucru. Cu toate acestea, preocuparea companiei a fost aceea de a implementa măsuri de prevenire și protecție, astfel încât să poată asigura continuitatea distribuției. Astfel, au fost menținute funcționale toate cele opt depozite regionale, pe toata perioada pandemiei, chiar și în perioada stării de urgență.
O buna perioadă, angajații Europharm nu au mai folosit transportul în comun pentru a ajunge la serviciu sau pentru a pleca spre casă. Au fost găsite soluții alternative, prin care a fost eliminat și acest risc. Pe lângă preocuparea de a avea angajați sănătoși, au existat și schimbări în modul de lucru cu clienții. Unii dintre ei, de exemplu, preferă acum să discute online sau telefonic cu oamenii de vânzări, în detrimentul vizitelor față în față. Din acest motiv a fost nevoie să se adapteze și să schimbe strategia de vânzări, ținând cont și de acest aspect.
Întâlnirile față în față au fost limitate și la nivel de companie, dar păstrând o comunicare eficientă. Cum? Au început să folosească intens platformele de comunicare online, organizează regulat ședințe cu echipele de lucru, meeting-uri cu partenerii, cu clienții etc.
Care sunt cele mai importante realizări pentru Europharm Distribuție din ultimul an?
Reînnoirea parcului de autovehicule utilitare este una dintre cele mai importante investiții și realizări ale anului.
O investiție care aduce cu sine o creștere semnificativă a capacității de transport, de peste 30%, în același timp având acum posibilitatea de a integra și oferi partenerilor noștri soluții fiabile pentru “last mile delivery”.
Noile autoutilitare au fost configurate astfel încât să asigure atât condiții optime pentru transportul de marfă, cât și confortul și siguranța șoferilor, prin intermediul sistemelor auxiliare ce oferă, printre altele, manevrabilitate și conectivitate sporite.
De asemenea, pentru a răspunde exigențelor privind transportul la temperatură controlată a medicamentelor, întreaga flotă a fost dotată cu sisteme de izotermare, menținere și monitorizare a temperaturii Thermo King, proiectarea și implementarea sistemelor în conformitate cu specificațiile dorite fiind asigurată de către compania Termoport. Astfel, noile autoutilitare se aliniază standardelor BPD din piața farmaceutică, fiind calificate pentru transportul în condiții sigure a produselor cu regim de temperatură 2-8 grade Celsius, cât și 15-25 grade Celsius.
Tot în acest an am finalizat implementarea și integrarea soluției Financiar-Contabile din cadrul Charisma ERP.
Acesta este cel mai recent dintr-un lung șir de proiecte începute încă din 2004 care au vizat eficientizarea activității, a interacțiunii cu partenerii de business ai Europharm Distribuție, gestiunea comenzilor online, WMS, managementul rutelor de livrare și o raportare managerială complexă cum ar fi: analiza de venituri și cheltuieli pe centre de cost sau rapoartele de profit și pierdere.
Acest modul completează soluția Charisma ERP, asigură acuratețea datelor, informații la zi și în timp real, un mod de lucru mult mai facil și efort limitat pentru modificarea sau adăugarea de noi fluxuri de lucru.
În toamna acestui am, am lansat platforma de eLearning EPH-Academic, prin care punem la dispoziția farmaciștilor și asistenților de farmacie cursuri on-line în format .pdf, video sau audio, ce le pot asigura necesarul de puncte de eficiență continua.
Susținem astfel personalul din farmacie prin facilitarea accesului rapid la informații, obținerea de puncte EFC și oferirea totodată de condiții comerciale avantajoase generate de rezultatele obținute în urma finalizării cursurilor din platforma, cu scopul de a transfera beneficiile primite, pacienților.
Acest nou produs este susținut intens prin intermediul echipei de vânzări din teren împreună cu Managerii de Vânzări, pentru înscrierea cât mai multor clienți pe platforma EPH-Academic.
După prima lună de promovare, au fost create peste 1 200 de conturi pentru farmaciști și asistenți de farmacie.
Proiectele demarate în zona logistică la sfârșitul anului 2021 se află în acest moment în diferite etape de dezvoltare, iar dintre cele mai importante este dezvoltarea Warehouse Management System care în acest moment se află în etapa de testare și ne pregătim ca primele componente să intre în producție în prima jumătate a lunii ianuarie 2022, de asemenea crearea unei zone dedicate de picking se află în contractare.
Daca ar fi să vă caracterizați compania într-o singura frază, care ar fi aceea?
Europharm Distribuție este companie autohtonă, care de 27 de ani este orientată către maximizarea rezultatelor prin care să asigurăm profitabilitatea noastră și a partenerilor noștri.