Văduva, Transgaz: Avem cel mai mare tarif de transport gaze din UE, poate crește și mai mult dacă nu exportăm

Adi Mosoianu
Adi Mosoianu
scris 16 mar 2016

Transgaz practică deja cel mai mare tarif de transport al gazelor naturale dintre toți operatorii naționali de profil din UE, iar investițiile masive care trebuie făcute pentru interconectarea sistemului românesc de transport cu cele europene, inclusiv pentru aducerea la țărm a potențialei producții de gaze offshore din Marea Neagră, riscă să majoreze și mai mult acest tarif, dacă prin noile conducte nu se vor transporta realmente gaze, care să acopere costurile, a declarat directorul general al Transgaz, Petru Văduva, la conferința Growth Forum - Strategia de dezvoltare a României și convergența la euro, organizată de Profit.ro la BNR. 

Potrivit legislației în vigoare, orice investiție a Transgaz în extinderea sistemului național de conducte de gaze trebuie recuperată din încasări. În condițiile în care volumele de gaze transportate cresc, amortizarea investițiilor se poate face fără majorarea tarifelor reglementate aprobate de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), doar din sumele suplimentare rezultate din aplicarea acelorași tarife la cantități mai mari. În caz contrar, este nevoie de majorarea tarifelor. 

Urmărește-ne și pe Google News

"Trebuie schimbată abordarea, pentru că, dacă nu demult eram importatori de gaze, acum, din cauza reducerii consumului și a iernilor relativ călduroase, am ajuns să avem surplus de gaze, care trebuie să-și găsească altă piață de desfacere. Se pune însă întrebarea: cum să facem investițiile pe termen lung fără să creștem tarifele de transport? Orice leu băgat într-o investiție se reflectă într-o majorare a tarifului, dacă nu curg gaze prin noua investiție. Avem unul din cele mai mari tarife de transport din UE, asta pentru că, din cauza reducerii consumului, cantitatea de gaze transportată anual prin cei 13.000 km de conducte ai Transgaz a scăzut de la 13 miliarde metri cubi la 12 miliarde metri cubi. Cu cât transportăm mai mult gaz, cu atât consumatorul român va beneficia mai mult", a declarat Văduva.

Ghețea, CEC Bank: Legea bail-in va crea o mișcare serioasă a structurii depozitelor bancare CITEȘTE ȘI Ghețea, CEC Bank: Legea bail-in va crea o mișcare serioasă a structurii depozitelor bancare

De altfel, în ianuarie, Transgaz a anunțat că va demara și implementa proiectele de extindere a sistemului național de conducte de gaze, inclusiv pe cele gândite pentru preluarea și tranzitul potențialelor resurse care ar putea fi extrase din zăcămintele offshore din Marea Neagră explorate de consorțiile ExxonMobil-OMV Petrom și Lukoil-Romgaz, doar dacă vor crește volumele de gaze care trebuie transportate, întrucât, în caz contrar, consumatorii ar fi nevoiți să suporte majorări ale tarifelor de transport, pentru recuperarea investițiilor în extinderea rețelei de conducte.

Tariful de transport al gazelor se regăsește în prețul achitat de consumatorii finali, atât casnici, cât și industriali, având în prezent o pondere de circa 17-18% în costul total de achiziție a gazelor naturale destinate clienților casnici și producătorilor de energie termică pentru populație.

"Am fost foarte surprinși de schimbările dramatice de preț și de piață în general, din ultima perioadă. Am trecut de la deficit la exces de gaze, din cauza consumului mai mic și a temperaturilor mai ridicate. A intervenit și o elasticitate mai mare a cererii, din cauza liberalizării prețurilor la gaze", a arătat Petru Văduva. Datele platformei central europene de tranzacționare CEGH arată că, în ultimele 12 luni, prețul mediu de tranzacționare al gazelor pentru ziua următoare a scăzut cu aproape 50%, de la 22,5 la 12,5 euro/MWh.

Văduva, Transgaz: Avem cel mai mare tarif de transport gaze din UE, poate crește și mai mult dacă nu exportăm
România vrea să cumpere de la un guvern european un prim avion prezidențial până la finele anului CITEȘTE ȘI România vrea să cumpere de la un guvern european un prim avion prezidențial până la finele anului

Transgaz, care are monopol pe transportul de gaze prin conductele magistrale din România, făcea această precizare în contextul recentei decizii de atunci a Comisiei Europene de a aproba acordarea către companie a unei finanțări de aproape 180 milioane euro pentru proiectul construirii porțiunii de pe teritoriul României a conductei de transport gaze Bulgaria - România - Ungaria - Austria (BRUA). Banii europeni care vor fi accesați de Transgaz reprezintă circa 40% din valoarea estimată a investiției. 

"Suntem prinși între doi vectori: necesitatea de integrare în sistemul european de transport de gaze și descoperirile din Marea Neagră, ce trebuie transportate la țărm. Transgaz trebuie să gândească un joc de lungă durată. Integrarea în Europa e o necesitate legislativă, prin care ne asigurăm că putem prelua și gazele din Marea Neagră, eventual și o creștere a producției onshore a Romgaz și OMV Petrom. În 2019 trebuie integrat sistemul național de transport în cel european, trebuie să putem exporta și să facem reverse-flow. Sunt cerințe foarte importante pentru Uniunea Europeană, apropo de care primim zilnic foarte multe întrebări", a mai spus directorul general al Transgaz.

Văduva, Transgaz: Avem cel mai mare tarif de transport gaze din UE, poate crește și mai mult dacă nu exportăm
viewscnt
Afla mai multe despre
transgaz
tarif transport gaze
pret gaze
consum gaze
gaze naturale marea neagra
brua
petru vaduva