Rusia intenționează să reducă, în luna martie, cu o pătrime exporturile de petrol prin porturile sale vestice, Primorsk și Ust-Luga de la Marea Baltică, dar și Novorosisk de la Marea Neagră, principala sursă de materie primă pentru rafinăriile din România. Procentul este mult mai ridicat decât cel al reducerii producției, de 5%, anunțată în încercarea de a crește prețurile petrolului pe care Moscova exportă.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
De ce este important: Toate cele trei rafinării importante din România - Petromidia (deținută de Rompetrol, companie membră a grupului kazah KMG), Petrotel (Lukoil) și Petrobrazi (OMV Petrom) - se alimentează în principal cu materie primă exportată prin portul rusesc Novorosisk.
Mai este important: Dacă înainte de 5 decembrie, data intrării în vigoare a embargoului impus de UE importurilor maritime de țiței rusesc, rafinăriile autohtone se alimentau și cu țiței rusesc, după această dată, livrările prin Novorosisk către România sunt exclusiv de țiței kazah, și sunt efectuate prin terminalul offshore CPC.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Informația a fost publicată de Reuters, care citează trei surse de pe piața rusă, și nu precizează dacă exportul de țiței kazah care tranzitează Rusia va fi afectat.
Rusia exportă în mod normal până la 10 milioane de tone pe lună de țiței Ural prin porturile Primorsk, Ust-Luga și Novorosisk, iar o reducere de 25% ar reprezenta 2,5 milioane tone lunar sau 625 mii barili pe zi, în cazul în care informațiile Reuters se vor confirma.
Evoluția livrărilor principalelor tipuri de țiței exportate anul trecut prin Novorosisk
Rusia a anunțat deja că intenționează să-și reducă producția de petrol cu 500.000 de barili pe zi în martie, reprezentând 5% din producția sa sau 0,5% din producția globală.
Oficialii ruși au precizat că reducerile voluntare ale producției din martie vor dura o lună și că sunt răspunsul Kremlinului la plafonarea prețului țițeiului și produselor petroliere rusești.
CITEȘTE ȘI UPDATE Ciolacu și Ciucă, discuție cu Black Sea Oil pentru o eventuală derogare de la plata taxei de solidaritate. Concluzia discuțieiRusia a reușit până acum să-și redirecționeze majoritatea exporturilor de țiței din Europa către India, China și Turcia, care au profitat de discount-urile oferite și au ignorat sancțiunile occidentale.
Însă Moscova a avut probleme cu redirecționarea produselor sale rafinate în afara Europei, după ce rafinăriile indiene, chineze și turce au inundat piața globală cu carburanți produși din petrol rusesc.
“Reducerile cantităților exportate par a fi mai semnificative decât reducerile planificate de producție, ceea ce ar putea ajuta la creșterea prețului petrolului rusesc”, a precizat una dintre surse pentru Reuters.
Potrivit surselor citate, operatorul rus de transport, Transneft, a informat cel puțin două companii petroliere că li se va aloca în martie o capacitate de transport în porturile vestice de la Marea Baltică și de la Marea Neagră redusă cu 20-25%, față de solicitările lor.
În schimb, prin porturile de la Oceanul Pacific, către Asia, nu există planuri de reducere a exporturilor.
CITEȘTE ȘI Fostul bancher Vadim Benyatov, condamnat în România în dosarul privatizărilor strategice, a pierdut procesul în care cerea despăgubiri de 86 de milioane de dolari de la banca Credit SuisseDacă rafinăriile din România ar funcționa la capacitate totală, aproximativ 850 mii tone din cele 2,18 milioane tone exportate în ianuarie prin Novorosisk, ar trebui să ajungă în terminalele Midia și Oil Terminal.
Exporturile de țiței kazah prin terminalul offshore Caspian Pipeline Consortium (CPC) din portul rusesc Novorosisk de la Marea Neagră, principala sursă de materie primă pentru rafinăriile din România, au fost sistate pe 18 februarie, după ce în urmă cu 2 săptămâni, în perioada 7-10 februarie, fuseseră de asemenea stopate, și atunci, ca și acum, fiind invocată vremea nefavorabilă.