Ucraina a decis interzicerea importurilor de țiței și combustibili neînsoțite de documente de origine care să ateste proveniență non-rusă, măsură pe care o pregătise încă de la finalul lunii martie, așa cum anunța Profit.ro. Printre potențialii beneficiari ai acestei măsuri se numără și rafinăriile din România.
De ce este important: România a devenit cel mai mare furnizor de combustibili pentru Ucraina, după atacarea țării de către Rusia, în contextul în care statul vecin a fost nevoit să-și reorienteze rapid mare parte dintre schimburile comerciale. În 2022, exporturile României de combustibili către Ucraina au crescut de 30 de ori și au ajuns la aproape 1 milion de tone (983.404 tone), în timp ce alte 251.303 tone de combustibili au tranzitat România spre Ucraina, de 96 de ori mai mult față de anul 2021. În eventualitatea interzicerii importurilor de combustibili care nu au documente care să ateste proveniența non-rusă, cererea venită din Ucraina pentru produsele procesate în România ar putea crește suplimentar.
Mai este important: Dacă Rompetrol Rafinare și OMV Petrom (poate și Lukoil, care nu mai procesează țiței rusesc) ar putea beneficia de această decizie, șoferii români, mai ales cei care conduc automobile diesel, ar putea fi afectați, cererea de carburanți non-ruși, inclusiv de proveniență românească, urmând a crește suplimentar. Iar România este importator net de motorină.
CITEȘTE ȘI OFICIAL De ce a semnat Romgaz tot cu Duro Felguera pentru finalizarea mult-întârziatei centrale noi de la IernutPresa de la Kiev arată că, în ultima perioadă, volumele de gaz lichefiat și de motorină rusești care intră în Ucraina din țările UE fără documente de origine sau cu documente dubioase au crescut la cote critice.
Anunțul oficial al interzicerii importului de țiței și produse petroliere rusești a fost făcut de ministrul adjunct al Energiei, Mykola Kolisnyk.
„De acum înainte, combustibilul de origine necunoscută (a se citi Federația Rusă) nu va mai putea intra pe piața ucraineană”, a scris oficfialul ucrainean.
Acesta a precizat că decizia a fost luată în urma consultării principalilor actori economici de pe piața ucraineană, fiind rezultatul colaborării dintre Ministerul Economiei, Ministerul Energiei și Serviciul Vamal de Stat.
„Cel mai probabil, accesul produselor rusești cu documente necorespunzătoare va fi de acum imposibil. Acestea au fost în medie cu 150 euro/tonă mai ieftine decât cele europene”, afirmă Artem Kuyun, expert al Grupului de Consultanță A-95.
Asta nu înseamnă neapărat o scumpire a carburanților similară, pentru că, indirect produse cu componente „rusești” în amestec vor mai intra în Ucraina.
Potrivit expertului ucrainean, amestecurile de produși petrolieri cu certificat EUR1, care indică faptul că lotul conține cel puțin 51% din elemente de origine europeană, vor constitui un obstacol în calea creșterii prețurilor.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Suprataxa OMV Petrom, mult îndulcită. Petroliștii de la Midia, scutiți de contribuția de solidaritateMotivul: furnizarea de amestecuri de carburanți este în continuare permisă, chiar dacă acestea conțin 49% produse petroliere rusești.
„În al doilea rând, Polonia vinde deja carburanți Ucrainei cu certificate americane, suedeze și alte certificate non-ruse, făcând profituri considerabile în urma importurilor de carburanți rusesc ieftini”, spune expertul.
„Probabil că prețul carburanților va crește cu o grivnă pe litru (cu 2,2% - n.r.) și asta mai mult din cauza întârzierilor de la graniță decât din cauza „atacului” guvernului asupra resursei rusești. Singurul lucru care poate fi garantat este că această creștere va fi minimă, deoarece concurența pe piața de retail rămâne foarte puternică și nimeni nu va lăsa un alt vecin să câștige un ban în plus”, a rezumat expertul A-95, referindu-se probabil la concurența dintre companiile din sudul Ucrainei, din România și Turcia, și cele din nordul Ucrainei, Polonia și țările baltice.
România a fost în luna martie cel mai mare furnizor de motorină al Ucrainei, depășind Polonia în topul statelor de unde Kiev-ul importă combustibilul diesel necesar acoperirii consumului curent, celui al armatei și compensării deselor întreruperi cu electricitate cauzate de bombardamentele rusești. În luna martie, România a furnizat o pătrime din motorina care a intrat în Ucraina, în pofida reducerii importurilor statului vecin cu 7% față de luna precedentă, la 446,7 mii de tone.