Liderul pieței de distribuție carburanți, OMV Petrom, a ieftinit surprinzător astăzi, cu numai o zi înaintea intrării în vigoare a embargoului impus de UE importului de produse petroliere rusești, motorina cu 5 bani/l, după ce în zilele precedente scăzuse prețul benzinei cu un ban/l, iar cel al motorinei, cu 2 bani/l. Și Lukoil a redus sâmbătă prețul combustibilului diesel cu 3 bani/l, relevă date analizate de Profit.ro.
În ultimele 10 zile, motorina s-a ieftinit cu 12 bani/l, iar benzina cu 4 bani/l în stațiile OMV și Petrom, după ce în cele 2 săptămâni premergătoare se scumpiseră cu 24, respectiv 29 bani/l.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Motivul: volatilitatea ridicată de pe piața țițeiului și carburanților. În ultimele 10 zile, cotația petrolului Brent a scăzut de la 88 de dolari pe baril la aproximativ 80 dolari/baril, însă este în continuare superioară celei de la începutul anului, de 77,8 dolari/baril.
În urma ieftinirilor de sâmbătă, prețul motorinei standard din stațiile Petrom, de 7,57-7,60 lei/l, este cu 2 bani mai redus decât cel din stațiile Lukoil concurente.
De asemenea, motorina standard comercializată în stațiile premium OMV la un preț de 7,65-7,70 lei/l, este cu 6 bani mai ieftină decât în stațiile concurente ale MOL și Rompetrol, care vor efectua, probabil, la rândul lor ieftiniri în orele următoare.
Prețul benzinei a rămas sâmbătă neschimbat.
Evoluția prețurilor carburanților din stațiile din capitală din ultima lună
Mișcarea OMV Petrom și aLukoil poate părea una surprinzătoare, peste numai p zi importurile de produse petroliere din Rusia urmând a fi interzise.
Aproape jumătate din cantitatea de motorină importată de statele membre UE în 2022 a provenit din Rusia, iar în luna ianuarie 2023 nivelul importurilor de produse petroliere rusești a atins maximul ultimilor 3 ani.
CITEȘTE ȘI Hidroelectrica, cea mai profitabilă companie din România, lansează angajări. Explozie de contracte casniceȘi România este în mod tradițional importator net de carburanți, în special motorină, din Rusia, dar și din Bulgaria, rafinăria Lukoil de la Burgas fiind scutită de la embargoul impus importului de țiței rusesc, care a intrat în vigoare pe 5 decembrie. Consumul anual de carburanți al României este de circa 7,3 milioane de tone de carburanți, dintre care 5,9 milioane de tone motorină. Doar două treimi din motorina consumată intern este produsă în rafinăriile autohtone, restul fiind importată.
Embargoul impus de UE importului de produse petroliere, în special motorină, rusești nu-și va face însă efectul imediat. Importurile ridicate din Rusia din 2022, dar și cele din ianuarie 2023, efectuate de statele membre UE, implicit România, sunt menite să asigure stocurile necesare evitării unei penurii, în special de motorină.
În plus, majoritatea cargourilor disponibile sunt deja sau vor fi încărcate cu produse petroliere rusești până pe 5 februarie și vor ajunge la destinație în următoarea lună.
Evoluția cotațiilor țițeiului Brent din ultima lună
Primele efecte ale embargoului impus de UE importului de produse petroliere rusești ar putea apărea în luna aprilie, când și cererea va înregistra o creștere sezonieră, iar stocurile efectuate în ultima perioadă vor începe să se diminueze.