Continuă ieftinirea motorinei în pofida intrării în vigoare a embargoului impus de UE importului de carburanți din Rusia și a plafonării prețului diesel-ului rusesc la 100 dolari pe baril. După ce liderul pieței, Petrom, dar și Lukoil, au dat sâmbătă tonul, în acest weekend Mol a redus prețul combustibilului diesel cu 5 bani/l, iar Rompetrol cu 9 bani/l. Lukoil a efectuat, la rândul său luni o nouă ieftinire, cu 3 bani/l la motorină și cu 2 bani/l la benzină, relevă date analizate de Profit.ro.
În urma acestor ieftiniri, cea mai ieftină motorină standard se poate găsi în stațiile Lukoil din capitală, la un preț de 7,56 lei, cu un ban sub cel practicat în stațiile Petrom.
Tot în stațiile Lukoil poate fi achiziționată și cea mai ieftină benzină standard, la 6,48 lei/l, tot cu un ban sub cea din stațiile Petrom.
CITEȘTE ȘI TABEL OMV Petrom și Lukoil au ieftinit, surprinzător, motorina, cu numai o zi înaintea interzicerii importului de carburanți din RusiaÎn urma scăderii prețului motorinei cu 9 bani/l, Rompetrol este compania cu stații premium care vinde diesel-ul la cel mai avantajos preț, de 7,62 lei/l în unele din stațiile sale din capitală, cu 3 bani sub cea mai ieftină motorină care poate fi cumpărată din stațiile OMV și cu 4 bani/l sub cea comercializată de Mol.
În ultimele 12 zile, motorina s-a ieftinit cu 12 bani/l, iar benzina cu 4 bani/l în stațiile OMV și Petrom, după ce în cele 2 săptămâni premergătoare se scumpiseră cu 24, respectiv 29 bani/l.
Explicația: volatilitatea ridicată de pe piața țițeiului și carburanților. În ultimele 10 zile, cotația petrolului Brent a scăzut de la 88 de dolari pe baril la aproximativ 80 dolari/baril, însă este în continuare superioară celei de la începutul anului, de 77,8 dolari/baril.
Evoluția prețurilor carburanților în stațiile din capitală din ultima lună
Potrivit calculelor Profit.ro, rafinăriile din România trebuie să identifice în 2023 surse alternative pentru cel puțin 80% din importurile de motorină efectuate anul trecut, iar cele europene, pentru aproximativ 50%, de duminică intrând în vigoare embargoul impus de UE importului de carburanți din Rusia.
Concurența pe sursele alternative de import va fi însă una acerbă. În 2022, jumătate din importurile de motorină ale statelor membre UE a provenit din Rusia, iar în ultimele două luni, decembrie și ianuarie, acestea s-au majorat, în perspectiva intrării în vigoare a embargoului pe 5 februarie.
Embargoul impus de UE importului de produse petroliere, în special motorină, rusești nu-și va face însă efectul imediat. Importurile ridicate din Rusia din 2022, dar și cele din ianuarie 2023, efectuate de statele membre UE, implicit România, sunt menite să asigure stocurile necesare evitării unei penurii, în special de motorină.
CITEȘTE ȘI GRAFICE România trebuie să identifice surse alternative pentru 80% din motorina importată, iar UE pentru 50%“Da, România este o țară care importă motorină. Nu, nu există motive de îngrijorare. Am purtat discuții cu toți marii importatori de pe piață și concluzia este că fiecare și-a diversificat sursele de aprovizionare, astfel încât să nu existe sincope în aprovizionare. Veți vedea că, la fel cum am depășit cu bine embargoul asupra țițeiului rusesc care a început pe 5 decembrie 2022, vom depăși cu bine și embargoul asupra motorinei rusești”, a declarat duminică ministrul român al energiei Virgil Popescu, într-o postare pe pagina sa de Facebook.
În plus, majoritatea cargourilor disponibile au fost deja încărcate cu produse petroliere rusești până pe 5 februarie și vor ajunge la destinație în următoarea lună.
Evoluția cotațiilor țițeiului Brent din ultima lună
Primele efecte ale embargoului impus de UE importului de produse petroliere rusești ar putea apărea în luna aprilie, când și cererea va înregistra o creștere sezonieră, iar stocurile efectuate în ultima perioadă vor începe să se diminueze.