Autoritatea de reglementare va face o campanie de informare cu privire la încheierea perioadei de plafonare a prețurilor la energie, la 31 martie 2025, și vrem, astfel, să fim proactivi, a declarat președintele Autorității Naționale de Reglementare în Energie (ANRE), George Niculescu.
"Lucrurile nu se exclud, nu înseamnă că autoritatea de reglementare nu va face o campanie de informare (despre finalul perioadei de plafonare a prețului la energie, n.r.) și nu este nimic greșit în a obliga furnizorii de energie electrică. Practic, relația contractuală între consumator este în mod direct cu furnizorul. Orice consumator de energie electrică sau de gaze naturale are un contract încheiat cu un furnizor de energie electrică sau de gaze naturale.
CITEȘTE ȘI FOTO Auchan extinde noul tip de magazine lansat recent în RomâniaAtunci este foarte ușor să primească informații în mod electronic sau fizic, așa cum primește și factura, cu privire la ce urmează să se întâmple după 31 martie 2025. Suntem în situația în care mulți dintre consumatori au niște contracte care au un anumit preț. Prețurile facturate sunt cele din Ordonanța 27 care, în momentul de față, este în vigoare până la 31 martie. Nu este nimic greșit ca autoritatea de reglementare să aibă un rol proactiv în relația furnizor-consumator, să-l oblige pe furnizor să îl informeze pe consumator cu privire la prețul lui contractual.
Poate ni s-a modificat prețul de contract, nu am fost atenți, am semnat un act adițional acum un an de zile, nu mai știm care este prețul de contract, ne uităm doar pe factură și vedem că avem un preț plafonat, dar fără să știm exact cât urmează să plătim după 31 martie", a susținut Niculescu.
Potrivit oficialului, nu este greșit ca ANRE să oblige furnizorii să pună la dispoziția consumatorilor, cu cinci luni înainte, informații despre prețurile la energie, scrie Agerpres.
"Poate nu toți consumatorii știu că ANRE pune la dispoziție o platformă prin care pot compara în timp real ofertele furnizorilor de preț la energie electrică și la gaze naturale. De asemenea, consumatorii trebuie să știe că au la dispoziție și platforma online de schimbare a furnizorilor, tot administrată de către ANRE, unde își pot schimba furnizorul de energie electrică sau de gaze naturale în 24 de ore, la fel de simplu cum s-ar porta de la un operator de telefonie mobilă la altul.
Deci, nu considerăm absolut nimic greșit ca ANRE să oblige furnizorii să pună la dispoziția consumatorilor din timp, cu cinci luni înainte, aceste informații. Arătăm că suntem proactivi. În momentul de față avem publicat pe site-ul instituției o cercetare de piață. Autoritatea de reglementare va contracta un astfel de serviciu. Autoritatea de reglementare nu întotdeauna a comunicat la nivelul așteptărilor consumatorilor de energie din România. De aceea ne dorim să facem lucrul acesta într-un mod cât se poate de corect, transparent, deschis și eficient", a spus șeful ANRE.
Întrebat dacă se analizează ca plafonarea la prețul la energie să continue și după data de 31 martie 2025, Niculescu a menționat că "dacă Guvernul României, Ministerul Energiei, ia în considerare extindere a perioadei de aplicabilitate a Ordonanței 27, nu pot decât să comentez pozitiv aceste aspecte".
CITEȘTE ȘI INFOGRAFIC Insolvențele din România au crescut"Nu trebuie să uităm faptul că această ordonanță de urgență, practic a oferit o umbrelă consumatorilor de energie din România, un fel de protecție în calea unor prețuri la energie electrică și la gaze naturale foarte mari, prețuri pe care nu le-am văzut, nu ne așteptam să le vedem vreodată. Deci, dacă Guvernul va lua această decizie, evident că ne vom adapta, vom contribui proactiv la aceste măsuri", a adăugat George Niculescu.
Șeful ANRE a participat, luni, la la o nouă ediție a conferințelor Focus Energetic, organizată la Palatul Parlamentului.