Electrica Furnizare și Gaz Vest au fost amendate de Autoritatea de Regleentare în Domeniul Energiei (ANRE) cu câte 200 mii lei în urma finalizării verificărilor privind îndeplinirea obligației de emitere de facturi care să cuprindă informații corecte, transparente, clare și complete referitoare la plafonarea prețului final al energiei electrice și al gazelor naturale precum și consumul facturat aferent perioadei de acordare a compensației.
Ministrul energiei, Virgil Popescu a acuzat în ultima perioadă în repetate rânduri furnizorii de electricitate și gaze de diferite presupuse nereguli. "Au emis milioane de facturi eronate catre clienti. Au făcut și în noiembrie și decembrie', a spus ministrul Energiei Virgil Popescu.
Profit.ro a anunțat că Gaz Vest, controlată, conform termene.ro, de omul de afaceri Victor Dombrovschi (cu 73,63% din capital) și la care SIF Banat-Crișana deține peste un sfert din acțiuni, un business cu rulaj anual de peste 70 milioane lei, își suspendă activitatea de furnizare a gazelor naturale pentru 3 luni, din cauza scumpirii galopante a gazelor pe piețele angro, precum și a neclarităților din legislația de compensare a facturilor și plafonare a prețurilor, care au făcut ca băncile să-și retragă finanțările acordate companiei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
“În urma verificărilor efectuate, s-a constatat că societățile ELECTRICA FURNIZARE și GAZ VEST, nu au aplicat clienților beneficiari schema de sprijin prevăzută de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 118/2021, aprobată prin Legea nr. 259/2021, pentru plata facturilor aferente consumului de energie electrică și gaze naturale, pentru luna noiembrie 2021, afectând astfel interesele economice ale clienților finali beneficiari ai schemei. Pentru faptele săvârșite, societatea ELECTRICA FURNIZARE a fost sancționată cu amendă contravențională în valoare de 200.000 lei, iar societatea GAZ VEST cu amendă contravențională în valoare de 200.000 lei”, precizează ANRE.
Totodată, au fost dispuse măsuri pentru restabilirea legalității în sensul refacerii facturilor aferente consumului de energie electrică și gaze naturale din luna noiembrie 2021, cu aplicarea schemei de sprijin.
ANRE susține că acțiunile de control la furnizorii de energie electrică și gaze naturale vor cotinua, urmând ca, după finalizarea acestora, concluziile și eventualele sancțiuni și măsuri aplicate, să fie făcute publice.
Reglementatorul reamintește clienții finali care au neclarități privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale, că trebuie să se adreseze furnizorului care a emis factura în discuție pentru clarificări, acesta având obligația transmiterii unei explicații clare și ușor de înțeles a modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta nu este bazată pe consumul real.
În măsura în care apreciază că prin răspunsul formulat nu au fost aduse clarificările necesare, clientul final are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanței de judecată.
“Recomandăm clienților finali de energie electrică/gaze naturale următoarele: să încheie o convenție de consum cu furnizorul de energie electrică/gaze naturale; să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis, să verifice în contract perioada în care trebuie transmis furnizorului indexul și să beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat și ulterior regularizarea acestuia și să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condițiilor contractuale, în special modificarea prețurilor/tarifelor”. Dacă aceste modificări nu respectă condițiile prevăzute în contract (preț fix pe o anumită perioada de timp), clientul final are dreptul să sesizeze ANRE sau alte instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanța de judecată.