Pentru a evita o eventuală penurie de carburanți după intrarea în vigoare a embargoului impus de UE livrărilor de produse petroliere din Rusia, Ucraina a importat în ianuarie o cantitate record de benzină auto, o treime din aceasta provenind din România, care a fost de departe principalul furnizor al Kievului. OMV Petrom și Rompetrol au fost responsabile pentru 40% din benzina exportată de companiile românești în Ucraina în luna ianuarie.
Profit.ro a anunțat recent că România a devenit liderul furnizorilor de combustibil către Ucraina
Ucraina a importat în ianuarie 202,6 mii tone de benzină, nivel record al ultimilor ani, o treime din aceasta provenind din România, susține presa ucraineană.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În ianuarie, companiile românești au expediat în Ucraina nu mai puțin de 63,4 mii tone de benzină, o cantitate echivalentă cu jumătate din exporturile de benzină către statul vecin din primele 9 luni ale anului trecut, de 130 mii tone, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS).
Cantitatea de 63,4 mii tone livrată Ucrainei este doar cu 10 mii tone mai redusă consumului mediu lunar de benzină auto din România.
Potrivit Centrului de Studii Tehnice Rutiere și Informatică (CESTRIN) al Companiei de Drumuri, consumul anual de carburanți pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale este de aproximativ 4,5 milioane tone, din care 877 mii tone benzină și 3,6 milioane tone motorină. Dacă sunt luate în calcul și utilizările non-auto ale carburanților, consumul intern de motorină crește la 5,9 milioane tone, iar cel de benzină la 1,4 milioane tone.
Peste 40% din livrările românești de benzină către Ucraina din ianuarie ar fi provenit, potrivit publicației ucrainene, de la Petrobrazi (rafinărie apaținând OMV Petrom) și Petromidia (rafinărie aparținând Rompetrol, companie a grupului kazah KMG).
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Cu peste 80% din active afectate și cu listarea Hidroelectrica la orizont, Fondul Proprietatea atacă România pentru supraimpozitarea din energie, după modelul giganților Enel și EDPRComparativ, ceilalți furnizori majori de benzină ai Kievului, Polonia, Lituania și Grecia au livrat împreună 81,6 mii de tone, doar cu mai puțin de o treime peste volumul exportat numai de companiile românești.
Importul considerabil de benzină din ianuarie este explicabil prin intenția companiilor ucrainene de a-și crea stocuri înainte de introducerea embargoului impus de UE importurilor de carburanți din Rusia, care a intrat în vigoare pe 5 februarie, dar și prin majorarea consumului non-auto de către proprietarii de generatoare, mai multe zone fiind confruntate cu întreruperi de curent ca urmare a bombardamentelor ruse, țintite asupra infrastructurii energetice.
Creșterea spectaculoasă a exporturilor de carburanți ale companiilor românești ar putea fi explicată prin faptul că Ucraina nu mai importă în prezent volume semnificative din Bulgaria, în urma tensiunilor apărute în ultimul timp între autoritățile de la Sofia și gigantul rus Lukoil.
CITEȘTE ȘI Marcel Ciolacu: S-au făcut greșeli în ceea ce privește aderarea României la spațiul SchengenSingura rafinărie din regiune scutită de la embargoul UE, cea de la Burgas, este deținută de grupul rus Lukoil. Chiar dacă autoritățile bulgare permit Lukoil, ca excepție de interdicțiile europene, exportul de carburanți în Ucraina, situația este, în prezent, una delicată.
Lukoil a negat informația, susținând că nu are contracte semnate cu companii ucrainene și că nu a furnizat produsele petroliere Ucrainei în 2022 de la rafinăria din Burgas nici prin alte canale.
Președintele Dumei de Stat ruse, Viacheslav Volodi, a cerut Comisiei pentru Securitate și Anticorupție, precum și Comisiei pentru Energie, să analizeze informațiile privind furnizarea de combustibil produs de Lukoil în Bulgaria către Forțele Armate ale Ucrainei după apariția, inclusiv în presa rusă, a unor informații pe această temă.