Problema facturilor la gaze și electricitate, care au explodat în ultima perioadă, generează discuții printre consumatori, unii reclamând că s-au trezit cu sume mai mari de plată după liberalizarea pieței și susținând că valoarea facturilor a crescut de la o lună la alta chiar și cu 200%. Guvernanții spun că o soluție ar fi aplicarea din această iarnă a Legii consumatorului vulnerabil. Mai exact, vor fi alocate ajutoare în sezonul rece, în cuantum cuprins între 160 și 500 de lei, dar numai pentru familii cu venituri reduse.
Pentru celelalte familii, soluția ar fi să devină mai ponderate atunci când consumă energie electrică, spun oficialii. „Cel mai ieftin megawatt de energie este cel pe care nu-l consumăm”, spune George Niculescu, secretar de stat în Ministerul Energiei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit Institutului Național de Statistică, tarifele pentru curent și gaze au crescut cu 23%, respectiv 20%, din decembrie 2020 și până în iulie 2021. Iar scumpirile nu se va opri prea curând, avertizează experții. Românii se plâng deja că au primit informări potrivit cărora valoarea facturilor crește și cu 200%, arată sursa citată.
„Măsurile de eficiență energetică nu trebuie privite ca fiind ceva rău. Ele sunt peste tot în lume apreciate ca fiind un mod prin care poți să-ți reduci costurile cu utilitățile. Nu este nimic rău în a fi atenți în ceea ce privește consumul ponderat de energie electrică, în sensul în care ne putem reduce facturile în acest sens. Să nu uităm faptul că cel mai ieftin kilowatt sau megawatt de energie nu este nici cel din surse regenerabile, nici cel de pe OPCOM de pe zilele următoare, ci cel mai ieftin megawatt de energie este cel pe care nu-l consumăm”, a declarat la Digi24, George Niculescu, secretar de stat în Ministerul Energiei.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO 11.000 de tone de alge au fost adunate de Apele Române de la începutul sezonului estival Cine are dreptul la ajutor financiar pentru încălzirea locuinței
Pentru a veni în sprijinul românilor cu venituri mici, grav afectați de scumpiri, guvernanții vor ca legea consumatorului vulnerabil să se aplice nu din toamna anului viitor, ci chiar de la 1 ianuarie sau poate chiar mai devreme.
Proiectul de lege, adoptat deja de Senat, prevede acordarea unor ajutoare financiare pentru încălzirea locuinței, cuprinse între 160 și 500 de lei, pentru aproximativ 400 de mii de gospodării.
Limita maximă a veniturilor până la care o persoană poate beneficia de ajutoare pentru încălzire este de 810 lei de persoană în cazul familiilor și 1.445 de lei în cazul persoanelor singure.
Pentru a intra în vigoare actul normativ trebuie adoptat și de Camera Deputaților.
Ajutorul pentru încălzirea locuinței:
- 250 lei lunar pentru gaze naturale
- 500 lei lunar pentru energia electrică
- 160 lei lunar pentru combustibili solizi și petrolieri
Ce explicații are un oficial din Ministerul Energiei pentru o factură uriașă
Un consumator a povestit că s-a întors din vacanță și a găsit o factură de 3.300 de lei pentru un consum de 4.466 de kWh pentru o lună de zile, în condițiile în care anterior plătea 70-80 de lei pentru 130-140 de kWh.
„Vă dați seama că aici este vorba despre o greșeală sau o lipsă de transmitere a indexului pentru o perioadă de timp. S-ar putea să fie vorba de o regularizare, eventual. Aici problema nu este a furnizorului, pentru că măsurarea consumului o face distribuitorul de energie electrică. Practic, citirea contorului o face distribuitorul de energie electrică, iar datele măsurate, consumul înregistrat, se transmite către furnizor, iar acesta întocmește factura”, a explicat la Digi24 George Niculescu, secretar de stat în Ministerul Energiei. În cazul în care un client nu trimite indexul, se face o estimare, dar în funcție de istoricul său de consum, deci un consum de 4.466 de kWh nu s-ar justifica. „Aici este rolul ANRE-ului, care trebuie să verifice situația aceasta”, a spus George Niculescu.
Alți consumatori recamă că de multe luni dau telefoane, trimit e-mailuri și nu le răspunde nimeni. Un altul spune că i-a venit o factură de peste 1.000 de lei, deși consumul fusese 0.
„Cei care se ocupă de astfel de probleme și la care telespectatorii dvs pot să sesizeze astfel de probleme sunt cei de la ANRE, care are obligația să verifice aceste sesizări și să treacă la măsuri coercitive, dacă distribuitorul care a trimis spre furnizor astfel de valori nu și-a făcut treaba cum trebuie”, spune George Niculescu.
El a precizat că termenul legal în care ANRE trebuie să răspundă la sesizări este de maximum 30 de zile.
Pe de altă parte, ANRE este o instituție aflată în subordinea Parlamentului, iar Ministerul Energiei nu are pârghii directe prin care să poată să îmbunătățească acest aspect, dar „suntem în contact permanent și putem să transmitem o mai bună aplecare asupra acestei situații”, a spus secretarul de stat George Niculescu.