Porturile europene vor avea nevoie de investiții de 6,5 miliarde de euro până în 2030, pentru a face față dezvoltării sectorului eolian offshore, potrivit unui raport realizat de organizația industrială WindEurope, transmite CNBC.
Într-un comunicat care a însoțit publicarea raportului, CEO-ul WindEurope, Giles Dickson, a descris porturile ca fiind ”esențiale pentru proiectele eoliene offshore”.
”Sunt o parte vitală a lanțului de aprovizionare și logistică, necesară pentru instalarea, asamblarea, funcționarea și întreținerea parcurilor eoliene offshore. Nu ne putem extinde în larg fără să extindem și să modernizăm infrastructura portuară a Europei”, a adăugat Dickson, citat de News.ro.
Pe măsură ce țările încearcă să reducă emisiile și să se îndepărteze de combustibilii fosili, proiectele eoliane offshore par să joace un rol cheie.
Potrivit Comisiei Europene, capacitatea eoliană offshore ar trebui să atingă cel puțin 60 de gigawați până în 2030 și 300 GW până la mijlocul secolului.
Marea Britanie, care a părăsit UE la sfârșitul lunii ianuarie 2020, dorește să ajungă la o capacitate eoliană offshore de 40 GW până în 2030.
Pe lângă această extindere a capacității, va crește și dimensiunea fizică a turbinelor.
Turbina Haliade X ale GE Renewable Energy, de exemplu, va avea o înălțime a turnului de 260 de metri, lame de 107 metri și un rotor de 220 de metri.
Siemens Gamesa Renewable Energy lucrează la turbina SG 14-222 DD, care va avea lame de 108 metri și un diametru al rotorului de 222 metri.
Raportul WindEurope a abordat această nouă realitate și efectul pe care l-ar putea avea în legătură cu porturile și infrastructura.
”Sunt necesare instalații modernizate sau complet noi pentru a găzdui turbine mai mari și o piață mai mare”, afirmă raportul.
”Va trebui să se ocupe de operarea și întreținerea unei flote mai mari (inclusiv facilități de instruire), pentru viitoarele proiecte de dezafectare și de a găzdui noi centre de producție pentru eoliene offshore fixe și plutitoare”, a adăugat aceasta.
În plus, porturile ar trebui să „își extindă terenul, să-și consolideze cheiurile, să-și îmbunătățească porturile de mare adâncime și să efectueze alte lucrări civile”.
WindEurope a solicitat Comisiei Europene să reunească ceea ce a descris drept ”o strategie clară pentru dezvoltarea porturilor”. În plus, Comisia ar trebui ”să recunoască valoarea socială ridicată a investițiilor în porturi”.
Importanța porturilor a fost ilustrată de o serie de anunțuri din această săptămână. Joi, grupul energetic norvegian Equinor a anunțat că a achiziționat un perimetru în portul polonez Łeba. Compania - mai cunoscută pentru producția sa de petrol și gaze - a declarat că amplasamentul va fi folosit ca ”bază de operațiuni și întreținere… pentru dezvoltările eoliene offshore situate în Marea Baltică poloneză.
Cu câteva zile mai devreme, operatorul portuar Forth Ports a anunțat planuri pentru ”un centru de energie regenerabilă” în portul Leith din Scoția. Centrul propus, care ar fi susținut cu 40 de milioane de lire sterline (56,76 milioane de dolari) de investiții private, ar trebui să acopere 175 de acri dacă va fi construit.