Ministerul Economiei va propune creșterea amenzilor la 4% din cifra de afaceri pentru furnizorii de energie care nu respectă legislația, a afirmat ministrul de resort, Florin Spătaru, într-o conferință de presă.
"Voi propune Guvernului săptămâna viitoare să dăm sancțiuni drastice pentru cei care nu respectă legea. Cei care practică aceste măsuri vor putea fi sancționați cu până la 4% din cifra de afaceri. Nu pot să accept ca un furnizor de energie să afecteze milioane de oameni prin încălcarea legii", a spus Spătaru.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
La rândul său, Mihai Culeafă, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), a precizat că instituția a primit peste 2.000 de sesizări în 2021 și peste 400 de reclamații doar în ultima săptămână, scrie Agerpres.
"Suntem în curs de verificare a tuturor furnizorilor și vreau să transmit că nu va scăpa niciun furnizor. Am verificat până acum 70 de furnizori și ne concentrăm cu toate forțele pentru a putea să acoperim solicitările și pentru a putea face aceste verificări în timp", a spus el.
Potrivit acestuia, până acum au fost verificați 72 de furnizori și au fost amendați 27.
"Electrica Furnizare, care are 3,3 milioane de consumatori, va recalcula până la 31 ianuarie toate facturile în conformitate cu Legea 259/2021. Consumatorii nu vor fi deconectați și nu vor plăti penalități", a precizat Culeafă.
De asemenea, ANPC va propune ANRE retragerea licenței de furnizare a Gaz Vest, companie care a mai fost amendată anul trecut pentru nerespectarea legii.
Anterior, tot vineri, ANPC a anunțat într-un comunicat că a aplicat amenzi în valoare de 450.000 de lei unui număr de 27 de companii furnizoare de electricitate și de gaze naturale, în cadrul controalelor derulate de Comandamentul pentru Energie al instituției în perioada 6-13 ianuarie.
În această primă săptămână a controalelor, comisarii ANPC au verificat 72 de puncte de lucru ale operatorilor economici furnizori de energie din întreaga țară, se precizează în comunicat.
În afară de amenzi, ANPC a dispus furnizorilor la care s-au constatat abateri să recalculeze toate facturile care nu respectă prevederile legii.
Totodată, ANPC a emis 4 propuneri de încetare a practicilor comerciale incorecte în raport cu consumatorii.
ANPC a verificat în această perioadă puncte de lucru ale următoarelor companii furnizoare de energie: CEZ Vânzare SA, Distrigaz Sud Rețele, Engie România, RCS & RDS SA, Enel Energie Muntenia, Electrica Furnizare SA, Digi Energy, Pado Group Infrastructures SRL, E.ON Energie România SA, Euro Seven Industry SRL, Restart Energy One SRL, Gaz Vest, Megaconstruct SA, Gazmir Iași SRL, Grenerg SRL, Res Energy Solutions SA, Distrigaz Vest SA, CPL Concordia România SRL, CIS Gaz SA, Speakover Romance SRL, Premier Energy SRL, Gaz Nord Est Hârlău, Prisma Serv Company SRL, Gaz Est SA, Prisma Gaz SRL, MVM Trade Energy Plus SRL, Nova Power, Electric & Gaz Power Trade SRL, SST Group Transilvania SRL, Nord Gaz SRL.
Printre cele mai importante abateri constatate de către comisarii ANPC se numără: neaplicarea plafonării și compensării prețurilor conform OUG 118/2021 începând cu 01.11.2021; tabelul privind consumul de energie electrică de pe site-ul companiei nu cuprinde consumul zilnic de referință, inclusiv marja de 10%; informările privind compensarea facturilor de energie electrică și gaze naturale transmise clienților nu conțin elementele din care este compus prețul la care se aplică compensarea; nerestituirea la termen a avansului achitat la trecerea la alt furnizor; nerespectarea termenului de răspuns la solicitările petenților de încheiere a contractelor de furnizare pentru energie electrică și gaze naturale, punând consumatorii în situația de a nu cunoaște statusul contractului o perioadă de până la 60 de zile.
Totodată, ANPC a mai constatat următoarele abateri: contractele emise nu conțin prețul serviciilor din prețul gazului, doar prețul total, astfel încât consumatorul nu poate verifica modalitatea de calcul al compensării acordate; diferențe de preț între 2 notificări privind prețul emis de operatorul economic unui consumator; împiedicarea sub orice formă a comisarilor ANPC de a exercita atribuțiile de serviciu: nerespectarea termenului de răspuns; procedură nesigură: operatorul economic nu s-a asigurat că notificările privind majorările de preț au fost primite de consumatori; practică comercială incorectă: majorările succesive ale tarifelor nu au fost determinate de modificări legislative.
Comandamentul pentru Energie din ANPC va continua verificările până pe data de 31 martie 2022.
În această perioadă, în cazul în care constată nereguli la facturile de energie electrică și gaze naturale, consumatorii pot depune o reclamație online sau în scris la sediile Comisariatelor Județene pentru Protecția Consumatorilor.